عصر خودرو

حمایت ترامپ از صادرات گاز آمریکا برای مقابله با روسیه

عصر بازار- رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با رهبران شماری از کشورهایی که برای تامین انرژی خود به گاز روسیه متکی هستند، از صادرات رو به رشد گاز طبیعی آمریکا به عنوان یک ابزار سیاسی علیه روسیه حمایت خواهد کرد.

حمایت ترامپ از صادرات گاز آمریکا برای مقابله با روسیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مسکو در سال‌های اخیر زمانی که با کشورهای همسایه در ماه‌های زمستان بر سر قیمت‌گذاری دچار اختلاف شده، به قطع صادرات گاز مبادرت کرده است. صادرات از آمریکا به کاهش اتکای این کشورها به روسیه کمک خواهد کرد.

    ترامپ در دیدار با رهبران کشورهایی که به صادرات گاز روسیه متکی هستند، اعلام خواهد کرد مایل است با تسهیل صادرات گاز طبیعی مایع برای شرکت‌های آمریکایی به مرکز و شرق اروپا، به آنها کمک کند.

    دونالد ترامپ در نشست "سه دریا" شرکت خواهد کرد که نامگذاری آن به دلیل حضور کشورهای متعددی است که پیرامون دریای آدریاتیک، بالتیک و دریای سیاه واقع شده اند. این نشست پیش از دیدار رهبران اقتصادهای گروه 20 در آلمان صورت می‌گیرد که قرار است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای نخستین بار در آن شرکت کند.

    یکی از اهداف پروژه "سه دریا" گسترش زیرساخت انرژی منطقه‌ای از جمله پایانه‌های واردات LNG و خطوط لوله گاز است. اعضای این پروژه شامل لهستان، اتریش، مجارستان، لاتویا و استونی هستند. حضور ترامپ از این پروژه حمایت خواهد کرد.

    صادرات بیشتر گاز آمریکا به این منطقه تاثیر استفاده روسیه از انرژی به عنوان یک صلاح را تضعیف خواهد کرد. قانونگذارانی که در حزب جمهوری ترامپ هستند و بسیاری از آنها مایلند رئیس جمهور آمریکا موضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال روسیه اتخاذ کند، از استفاده از صادرات گاز برای اهرم سیاسی حمایت می‌کنند.

    مسکو برای فاینانس بودجه دولتی خود به درآمد نفت و گاز متکی است بنابراین گرفتن سهم بازار روسیه به این کشور لطمه خواهد زد.

    انتظار می‌رود آمریکا در سال 2020، درست چهار سال پس از اینکه نخستین پایانه صادراتی خود را آغاز کرد، به سومین صادرکننده بزرگ LNG در جهان تبدیل شود. صادرکنندگان آمریکایی عمده صادرات گاز را در قراردادهای بلندمدت فروخته‌اند اما همچنان اندکی حجم برای عرضه وجود دارد.

    شرکت چنییر انرژی که نخستین پایانه صادرات LNG آمریکا را در سال 2016 گشود، نخستین محموله خود به لهستان را در ژوئن تحویل داد.

    پنج پایانه دیگر نیز تا سال 2020 راه‌اندازی خواهد شد. شرکت تلوریا پروژه‌ای با برچسب قیمت حداکثر 16 میلیارد دلار را پیشنهاد کرده است که امیدوار تا سال 2022 تکمیل شود وتا بتواند در قراردادهای بلندمدت برای عرضه به لهستان که در همان سال منقضی می‌شوند و در اختیار غول گاز روسی گازپروم است، رقابت کند.

    با این همه اشباع عرضه جهانی صرف نظر از حمایت ترامپ ممکن است رشد صادرات LNG آمریکا را محدود کند. اشباع عرضه باعث افت قیمت‌ها شده و سودآوری را برای صادرکنندگان LNG دشوار کرده است. اما روسیه به دلیل نزدیکی و اتصالات خط لوله در اروپا برتری دارد. اروپایی‌ها همچنین منتظر شفاف شدن موضع دولت ترامپ درباره خط لوله جدیدی هستند که گاز روسیه را به آلمان منتقل خواهد کرد و به نورد استریم 2 معروف است.

    بر اساس گزارش رویترز، سنای آمریکا در ماه ژوئن بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه تصویب کرد که شامل تمهیداتی برای مجازات شرکت‌های غربی حاضر در پروژه این خط لوله بود. وزارت خارجه آمریکا علیه این خط لوله لابی کرده است زیرا این خط لوله گلوگاه عرضه مهمی است که ممکن است اروپا را  در برابر اختلالات احتمالی آسیب‌پذیرتر کند. تهدید تحریم‌ها به تنش میان واشنگتن و برلین افزوده است. دولت آلمان از این خط لوله حمایت می‌کند و موضع ترامپ مایه نگرانی برای دیپلمات‌های اروپایی است.

    برچسب ها