عصر خودرو

یک تحلیل گر اقتصاد اعلام کرد:

۵ مانع ورود نقدینگی به بورس ایران

عصر بازار- یک تحلیل گر اقتصاد با اعلام ۵ عامل عدم ورود نقدینگی به بورس ایران گفت: بورس ایران تاکنون تا این اندازه ریسک های سیاسی و اقتصادی متفاوت را ندیده و طبیعی است شاخص بورس رشدی نکند.

۵ مانع ورود نقدینگی به بورس ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس پرس، در حالی شرایط نامساعد سال های اخیر بازار سهام همچنان ادامه دار و با خروج سرمایه گذاران همراه شده و خبری هم از حمایت های عملی نیست که مرتضی ایمانی راد، با بیان 5 عامل عدم ورود نقدینگی به بورس را به هفته نامه تجارت اعلام کرد بازار سهام به دلیل انتخاب آقای روحانی، چند روز افزایش را تجربه کرد ولی به درستی متوقف شد.

    شرایط عمومی اقتصاد ایران برای رشد پایدار که بتواند شاخص بورس را با خود بالا ببرد آماده نیست. به عبارت رایج در اقتصاد ایران ریسک سیستماتیک وجود دارد و اندازه این ریسک در دو سال گذشته و مخصوصا در سال جاری به میزان قابل توجهی رو به افزایش است.
    عوامل رشد ریسک در اقتصاد ایران را می شمارم، طبیعی است که همه سرمایه‌گذاران از این اطلاعات آگاهی دارند و به همین دلیل نقدینگی جدیدی وارد  بورس نمی شود.
    اولین ریسک مربوط به موانع ساختاری موجود در اقتصاد ایران می‌شود که مهمترین آنها وضعیت نظام بانکی و حجم بدهی های دولت است. جدا از اینها پنج مانع ساختاری دیگر هم در اقتصاد ایران وجود دارد که همگی رشد پایدار را در اقتصاد ایران محدود کرده است.
    دومین ریسک، ریسک سیاسی در داخل است. مخاصمات سیاسی تاکنون در کشور به این اندازه تند و عریان نبوده است. برای اولین بار است که رئیس جمهور منتخب، هنوز کابینه خود را اعلام نکرده است، مورد هجوم سیاسی جناح رقیب قرار می گیرد. این در کشورهای مشابه ایران کمتر دیده شده است. به نظر می رسد که این تضاد استمرار داشته باشد.
    سومین ریسک، ریسک سیاسی در منطقه است.ارتباط ایران با کشورهای منطقه به هم ریخته است. عربستان سعودی علیه ایران فعالیت می کند. کشورهای دیگر منطقه در حال جنگ هستند و داعش هر لحظه از یک جا سر درمی آورد و جنایتی دیگر را سازماندهی می کند. کشورهای قدرتمند در منطقه حضور دارند و هر لحظه احتمال یک درگیری وجود دارد. سیاستمداران ایران و عربستان به روشنی یکدیگر را تهدید می کنند و طبیعی است که این شرایط برای بورس شرایط مطلوبی نیست.
    چهارمین ریسک به وضع تحریم های جدید علیه ایران مربوط می شود. این تحریم ها می تواند کشور را درگیر معضلات جدیدتری بکند، آثار برجام را ممکن است محدود و محدودتر کند و ارتباط ایران را با نظام جهانی محدودتر می کند. سرمایه گذاران در بورس این مسائل را مورد توجه قرار می دهند.
    پنجمین ریسک هم در بازار جهانی است. با بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا و استمرار آن پیش بینی می شود که دلار کماکان یک پول قدرتمند در جهان باقی بماند. بالا بودن دلار با پایین ماندن قیمت نفت و سایر کالاها همراه است. از آنجا که بورس ایران و اقتصاد ایران کالاپایه است، با ضعیف شدن قیمت کالاها در جهان هم اقتصاد ایران و هم بورس ایران ضعیف می شود.
    همه این عوامل ریسک های مهمی هستند که بورس را تحت تاثیر قرار می دهند. در مجموع می توان گفت نسبت به سالهای گذشته، بورس ایران تاکنون تا این اندازه ریسک های سیاسی و اقتصادی متفاوت را روبه روی خود ندیده است. طبیعی است که شاخص بورس رشد نکند.

    برچسب ها