عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه عنوان کرد:

بازار سرمایه، راه کم هزینه تامین مالی بلند مدت بنگاه ها

عصر بازار- بازگشایی نمادهای بزرگ، افزایش اعتماد به بازار سرمایه، بهبود پاسخگویی مدیران شرکت های بورسی، شفافیت و نقد شوندگی در بازار از جمله عواملی اند که موجب گسترش و تعمیق بازار سرمایه می شوند.

بازار سرمایه، راه کم هزینه تامین مالی بلند مدت بنگاه ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، با اشاره به وضعیت فعلی بازار گفت: در حالی که بازار به افزایش نقدینگی نیاز دارد اما از نظر بنیادی در شرایط خوبی قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: عواملی همچون بهبود قیمت های جهانی کالا، افزایش فشار بر کاهش سپرده های بانکی و همچنین موازنه دلار به ریال و مبحث تک نرخی کردن ارز، سبب می شود که بگوییم اوضاع بنیادی بازار خوب است و بازار از شرایط رشد و پویایی برخوردار است.

    طحانی در ادامه با مد نظر قرار دادن آمار تولید و فروش شرکت های بزرگ عنوان کرد: این اعداد و ارقام حکایت از وضعیت مطلوب در صنایعی همچون پتروپالایشی ها و خودرویی ها دارد. این رویکرد مثبت در کنار مواردی که ذکر آن رفت، سبب می شود نقدینگی فعال مجدداً به بازار راه یابد.

    وی توجه به بازگشایی نمادهای متوقف را نکته ای اساسی قلمداد و تصریح کرد: گرچه توقف نمادها به دلایلی با اهمیتی همچون شفاف سازی اطلاعات رخ می دهد، اما باید توجه داشته باشیم که این توقف ها از نقدشوندگی در بازار می کاهد و از نظر من میان نقدشوندگی و شفافیت، اولویت با نقدشوندگی است. گاهی در توقف ها به سبب تغییر شرایط اقتصادی  سهامداران با زیان روبرو می شوند. برای نمونه، در توقف طولانی مدت چند نماد پالایشگاهی در سه سال گذشته و کاهش چشم گیر قیمت نفت، برخی از این نمادها با 70 درصد زیان باز شدند و متاسفانه در این ضرر و زیان همه تقصیرها به گردن سازمان بورس و اوراق بهادار انداخته شد در حالیکه بخش عمده ای از آن معطوف به تغییرات اساسی خارج از کنترل سازمان بود.

    وی ادامه داد: بازگشایی نمادهای بزرگ را مهم تر خواند و ابراز داشت: در نمادهای کوچک، نیاز به شفاف سازی بسیار قوی تری وجود دارد، که می تواند باعث توقف طولانی تر شود؛ اما در مورد نمادهای متوقف بزرگی همچون سایپا و صادرات، بهتر است بازار با توجه به اطلاعات دریافتی شرکت ها تصمیم بگیرد که این موضوع خود به رونق بازار می انجامد.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در بخش دیگری از گفتگوی خود با "سنا" افزایش اعتماد عمومی به بازار سرمایه را از جمله شروط اساسی افزایش مشارکت مردم در این بازار دانست و تصریح کرد: افزایش اعتماد عمومی به افزایش سودآوری شرکت ها می انجامد.

    وی در خصوص راهکارهای گسترش مشارکت مردم در بازار سرمایه افزود: پاسخگو بودن مدیران ناشران بورسی از جمله عوامل دیگر است؛ و در این مورد باید اذعان داشت که اکنون پاسخگویی بسیار بهتر از گذشته است.

    طحانی در بخش پایانی این گفتگو به راهکارهایی که منجر به افزایش تامین مالی بازار سرمایه می‌شود، اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیاز است پیش از هر چیز دیگری سیستم پولی و نظام بانکی ساماندهی شود و سپس تقسیم بندی منطقی میان بازار پول و بازار سرمایه ایجاد  و کارگروه های مشترکی میان این دو نظام تشکیل شود.

    وی ادامه داد: برای افزایش تامین مالی در بازار سرمایه باید به سمتی حرکت کرد که بین دو بازار پول و سرمایه ارتباط نزدیکی ایجاد شود؛ چرا که بازار سرمایه راه کم هزینه و مهمترین محل تامین مالی بلند مدت و مبالغ سنگین شرکت ها در اقتصاد شناخته می شود و بانک به عنوان بازار پول برای تامین مالی کوتاه مدت و مبالغ کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

    برچسب ها