عصر خودرو

شرکت های آمریکایی از بازار ایران محروم شدند

عصر بازار- روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با اشاره به امضای قراداد توتال با ایران نوشت: بعد از توافق هسته ای و لغو تحریم ها، فرانسه برای بازسازی روابط اقتصادی خود با ایران وقت را تلف نکرده است.

شرکت های آمریکایی از بازار ایران محروم شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از عصرنفت ، بعد از توافق هسته ای و لغو تحریم ها، فرانسه برای بازسازی روابط اقتصادی خود با ایران وقت را تلف نکرده است.

    در اوایل سال 2016، درست بعد از آغاز لغو تحریم ها، فرانسه قراردادهایی را برای فروش هواپیماهای ایرباس، بازگشت شرکت خودروسازی پژو به بازار پرسود ایران و خرید نفت توسط توتال با تهران منعقد ساخت.

    دیروز فرانسه گام بزرگ دیگری در این مسیر برداشت و شرکت نفتی توتال یک قرارداد چند میلیارد دلاری برای کمک به توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنبوی با ایران به امضا رساند. این قرارداد اولین قرارداد بزرگ سرمایه گذاری یک شرکت مهم غربی با ایران از زمان برداشته شده تحریم ها به شمار می آید.

    پیام بزرگتری که این قرارداد ارسال می کند این است که فرانسه و آمریکا در حال طی مسیرهای متفاوتی در مورد میادین نفت و گاز ایران هستند.

    رهبران فرانسه و شرکت های این کشور ماه ها زمان صرف نهایی کردن قرارداد شرکت توتال با ایران کرده اند. اما در واشنگتن، دونالد ترامپ از هیچ فرصتی برای انتقاد از توافق هسته ای که بخشی از برنامه وی برای زیر سوال بردن تمام دستاوردهای دولت اوباماست، چشم پوشی نکرده است.

    این سیاست موجب شده تا شرکت های نفتی آمریکایی همچنان منتظر دریافت سرنخ هایی در این باره بمانند که آیا آنها می توانند وارد بازار پرسود انرژی ایران شوند یا نه. تلاش کنگره برای وضع تحریم های جدید علیه ایران نیز نشان می دهد که هنوز زمان زیادی مانده تا شرکت های آمریکایی بتوانند راه ورود به ایران را در پیش بگیرند.

    فعلا، بوئینگ تنها شرکت آمریکایی است که توانسته به بازار ایران راه بیابد. این شرکت آمریکایی به سختی در تلاش است تا در گرفتن سفارشات بیشتر از ایران تشنه هواپیما، از رقیب فرانسوی خود ایرباس عقب نماند. سال گذشته بوئینگ قراردادی برای فروش حدود 100 فروند هواپیما به ایران منعقد کرد. در ماه آوریل نیز این شرکت قراردادی اولیه برای فروش 30 فروند هواپیمای دیگر به شرکت آسمان منعقد ساخت.

    اما دولت ترامپ هنوز موضع روشنی در خصوص همکاری بوئینگ با ایران اتخاذ نکرده و این موجب شده همه در این باره به گمانه زنی بپردازند که آیا ممکن است رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا موانعی پیش پای قرارداد بوئینگ با ایران ایجاد کند؟

    ترامپ قرار بود اواخر دیروز در آستانه نشست گروه 20 با مقامات فرانسوی در مورد اقتصادهای دو کشور تلفنی گفت وگو کند.

    موضوعات مورد گفت وگو در این مکالمه تلفنی پیشاپیش اعلام نشده بود. اما این مذاکره تنها ساعاتی بعد از آن انجام شد که قرارداد ایران با شرکت توتال، که رقیب اصلی شرکت رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دوران ریاست وی بر شرکت اکسون موبیل محسوب می شد، به امضا رسید.

    پاتریک پویان، مدیر و رئیس شرکت توتال در بیانیه ای اعلام کرد: «این یک توافق مهم برای توتال است که به معنای بازگشت رسمی ما به ایران است تا برگی جدید در تاریخ روابطمان با این کشور بگشاییم.»

    توتال گفته، برآورد می شود که هزینه مرحله نخست توسعه میدان گازی پارس جنوبی حدود 2 میلیارد دلار باشد. قرار است گاز تولیدی از این پروژه به مصرف داخلی ایران برسد.

    بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هم گفته این قرارداد بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی وارد کشور می کند.

    برچسب ها