عصر خودرو

با افزایش تولید نفت شیل؛

صادرات نفت اوپک به آمریکا کاهش پیدا کرد

عصر بازار- سهم صادرات نفت کشورهای عضو اوپک به آمریکا طی سال های اخیر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

صادرات نفت اوپک به آمریکا کاهش پیدا کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، میزان واردات نفت آمریکا از کشورهای اوپک هم طی چند سال اخیر با روند نزولی قابل توجهی روبرو شده است. 

    این در حالی است که در سال 1990 میلادی، کشورهای اوپک 62 درصد از سهم واردات نفت خام به آمریکا را به خود اختصاص داده بودند اما افزایش تولید نفت کانادا و جایگزین شدن نفت آنها به جای اوپکی ها موجب شد تا سهم کشورهای اوپک برای صادرات نفت به ایالات متحده به تدریج تا سال 2008 میلادی کاهش یابد.

    بعداز سال 2008 میلای و به دنبال بحران مالی و نیز افزایش تولید نفت شیل آمریکا، سهم اوپکی ها در صادرات نفت به ایالات متحده کاهش جدی پیدا کرد و این رقم در سال 2015 میلادی به 36 درصد رسید.

    البته کاهش تولید داخلی نفت آمریکا در سال 2016 میلادی باعث شد که صادارات نفت خام اوپکی ها به آمریکا، 40 درصد از مجموع واردات نفت به ایالات متحده را به خود اختصاص دهد که با این وجود دومین رکورد کاهش صادرات نفت اوپکی ها به ایالات متحده محسوب می شود. 

    همچنین صادارت نفت خام عربستان به آمریکا اخیرا کاهش یافته این در حالی است که طی 31 سال گذشته سعودی ها بزرگ ترین تامین کننده نفت خام آمریکا بوده اند و از سال 1986 میلادی تا کنون در حدود 14.5 میلیارد بشکه نفت به آمریکا صادر کرده اند. 

    در سال گذشته میلادی، آمریکا فقط کمی بیشتر از 400 میلیون بشکه نفت از عربستان وارد کرد و ونزوئلایی ها که دومین صادر کننده بزرگ نفت به آمریکا در میان کشورهای اوپک هستند و طی 31 سال گذشته 11.9 میلیارد بشکه نفت به آمریکا صادر کرده اند، سهم صادرات نفتی آنها به ایالات متحده در سال گذشته میلادی تقریبا 271 میلیون بشکه گزارش شده است. 

    همچنین نیجریه که در میان کشورهای عضو اوپک، جایگاه سومین صادر کننده بزرگ نفت به آمریکا با رقم 7.8 میلیارد بشکه از سال 1986 میلادی به بعد را به خود اختصاص داده، به دلیل افزایش تولید نفت شیل از چرخه تجارت نفتی آمریکا خارج شده است.

    بر پایه این گزارش، صادرات نفت نیجریه به آمریکا در سال 2010 میلادی 983 میلیون بشکه ثبت شده و در سال 2014 میلادی این رقم با 94 درصد کاهش به 58 میلیون بشکه تنزل پیدا کرد.

    برچسب ها