عصر خودرو

جزئیات گزارش عملکرد صنایع بورسی در بهار ۹۴

عصر بازار: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، گزارش عملکرد فصلی صنایع بورس اوراق بهادار تهران (فصل اول ۱۳۹۴) را منتشر کرد.

جزئیات گزارش عملکرد صنایع بورسی در بهار ۹۴
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در گزارش عملکرد فصلی صنایع بورس اوراق بهادار تهران (فصل اول 1394) که توسط دفتر آمار و پایش اقتصادی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی منتشر گردیده، آمده است: بخش صنعت از بخش های کلیدی اقتصاد است و نقش مهمی در چرخه های رونق و رکود اقتصادی ایفا می کند. از این رو، شاخص تولید صنعتی به عنوان یکی از مهمترین نماگرهای کوتاه مدت، از اهمیت زیادی برای تحلیل وضعیت اقتصادی برخوردار است. در این گزارش، برای برآورد شاخص تولید و شاخص فروش صنعتی، از اطلاعات تولید و فروش صنایع بورسی که حدود 25 درصد کل صنعت کشور را تشکیل می دهند، استفاده شده است. فعالیت های صنعتی پوشش داده شده در این گزارش عبارتند از: کانی فلزی، محصولات غذایی بجز قند، منسوجات، شیمیایی، دارویی، لاستیک، کانی غیرفلزی، کاشی و سرامیک، سیمان، فلزات اساسی، ماشین‌آلات، دستگاه های برقی، وسایل نقلیه موتوری و محصولات فلزی.

    شاخص های تولید و فروش صنایع بورسی در تمام فصول سال 1393، با تکیه بر رشد قابل توجه صنعت خودرو و به دلیل کاهش محدودیت های ناشی از تحریم و وجود ظرفیت های خالی، با رشد مثبت مواجه شدند. در فصل اول سال 1394 شاخص های مذکور روندی معکوس را تجربه کرده اند. کاهش قیمت جهانی کالاها، کاهش سرمایه گذاری در بخش ساختمان و انتقال بخشی از تقاضا به دوره پس از توافق هسته ای، شرایط پیرامونی بخش صنعت را در این فصل به گونه ای شکل داده اند که منتج به کاهش هزینه تولید از یک سو و کاهش تقاضا برای محصولات صنعتی از سوی دیگر شده است.

    در چنین شرایطی، شاخص تولید و فروش بخش صنایع بورسی در فصل اول 1394 به ترتیب 8.3 و 12.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته اند. شاخص قیمت شرکت های بورسی نیز برای اولین بار در دوره مورد بررسی با رشد منفی 0.5 درصدی مواجهه شده است. در این دوره، اگر چه صنعت خودرو همچنان نقشی مثبت در رشد کل شاخص تولید صنایع بورسی داشته، اما در مقایسه با فصول سال 1393، این نقش به شدت کم رنگ شده است.

    به طور کلی، در فصل اول 1394، شاخص های تولید و فروش صنایع بورسی تحت تاثیر منفی چند عامل مشخص قرار گرفته اند. کاهش سرمایه گذاری در ساختمان، به عنوان مهمترین عامل، شاخص های تولید و فروش صنایع سیمان، کاشی و سرامیک و همچنین بخشی از فلزات اساسی را در فصل اول 1394 به شدت کاهش داده است. این کاهش اگرچه ادامه روند سال گذشته است، اما در این فصل به طول قابل توجه تشدید شده و یکی از دلایل مهم رشد منفی شاخص های کل تولید و فروش صنایع بورسی بوده است.

    انتقال تقاضا به دوره پس از توافق هسته ای، عامل موثر دیگری است که به طور خاص از کانال صنعت خودرو و صنایع مرتبط با آن (صنعت لاستیک و بخشی از صنعت فلزات اساسی) به افت شاخص های تولید و فروش صنایع بورسی در فصل اول 1394 کمک کرده است. علاوه بر عوامل فوق، فضای رکودی حاکم بر فصل اول 1394 سبب شده است که انگیزه سرمایه گذاری و به تبع آن تقاضا برای کالاهای سرمایه ای کاهش یابد. به نظر می رسد که رشد منفی قابل توجه شاخص های تولید و فروش صنایع تولیدکننده کالاهای سرمایه‌ای (ماشین آلات، دستگاه های برقی و بخشی از محصولات فلزی) در فصل اول 1394 تحت تاثیر این عامل بوده است.

    در این گزارش می خوانیم: با تکیه بر شواهد موجود، می توان به طور کلی دلیل اصلی کاهش تولید و فروش صنایع بورسی در فصل اول 1394 را به رکود طرف تقاضا نسبت داد. با توجه به افزایش نسبت تغییر در موجودی انبار به تولید، که در فصل اول 1394 به رقم قابل توجه 25.4 درصد بوده است و روند کاهشی واردات کالاهای واسطه ای، انتظار نمی رود که شاخص های تولید و فروش صنایع بورسی، دست کم در فصل دوم سال 1394، از وضعیتی بهتر از فصل اول برخوردار شوند. با این وجود، به نظر می رسد تاثیر عامل انتظارات، که نقشی مهم در رکود طرف تقاضا در ماه های اخیر داشته است، در صورت ثبات شرایط موجود، به تدریج کم‌رنگ شود.

    برای مشاهده متن کامل گزارش بورسی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها