عصر خودرو

شکست طلسم سرمایه گذاری خارجی؛ میوه تازه برجام

عصر بازار- امضای نخستین قرارداد جدید نفتی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه و در سایه برجام، آغازی بر سرمایه گذاری خارجی در کشور خواهد بود.

شکست طلسم سرمایه گذاری خارجی؛ میوه تازه برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، امضای نخستین قرارداد جدید نفتی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، محور مشترک گزارش و تحلیل بسیاری از روزنامه های چاپ امروز، 13 تیرماه بود. همچنین، توصیه های رهبر انقلاب به قوه قضاییه و خبر آمادگی ابلاغیه تک نرخی شدن ارز نیز دیگر محورهای مشترک در روزنامه ها بود.

    ** برجام ثمر داد
    بزرگترین قرارداد اقتصادی ایران پس از اجرای برجام دیروز دوازدهم تیرماه در مراسمی با حضور نمایندگان 3 کشور ایران، فرانسه و چین در تهران به امضاء رسید. براساس این قرارداد، توسعه بخش فرا ساحل فاز11 میدان گازی پارس جنوبی به مدت 20 سال به کنسرسیومی مشکیل از این 4 شرکت واگذار خواهد شد. امضای نخستین قرارداد اقتصادی ایران پس از برجام، محور مشترک عناوین نخست بسیاری از روزنامه های چاپ امروز بود.
    روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «توتال جاده صاف کن سرمایه‌گذاری خارجی» نوشت: قطعا قرارداد بین ایران و توتال فرانسه راه ورود سرمایه‌گذاری خارجی و حضور شرکت‌های بزرگ دنیا را در میادین نفت و گاز کشورمان باز می‌کند و تلاش‌هایی که در سه سال گذشته برای تدوین قراردادهای جدید صورت گرفته، عملیاتی خواهد کرد. همچنین می‌توان گفت امضای قرارداد همکاری ایران و توتال فرانسه اولین دستاورد بزرگ برجام در زمینه عقد قراردادهای نفتی و گازی است. بعد از برجام توانستیم ظرفیت تولید و صادرات نفت و گاز خود را افزایش دهیم و سهم خود را از بازارهای نفت دنیا پس بگیریم.
    «بفرمایید گلابی برجام» عنوان برگزیده «آفتاب یزد» برای گزارش خود بود. آفتاب یزد در این گزارش بر مخالفان برجام تاخت و نوشت: این قرارداد یعنی ورود 5 میلیارد دلار به کشور. این نخستین پولی است که با چنین حجمی بعد از گذشت 12 سال قرار است به ایران بیاید. یک پروژه عظیم که آن را باید بی تردید یکی از میوه‌های برجام توصیف کرد . می‌گویند هیئتی این قراردادها را بررسی کرده 48 ایراد آن رفع شده و اکنون با چنین قراردادی نه تنها صنعت نفت کشور دچار تحول خواهد شد بلکه پیش زمینه‌ای برای ورود باقی کشورها به صنعت نفت ایران خواهد بود... اما چرا عده ای مثل زاکانی ساز مخالف می‌زنند؟
    به نوشته این روزنامه، مخالفان دولت حتی به مشکلات فنی توتال اشاره دارند و به عدم کارنامه خوب این شرکت فرانسه گریزی زده و اصراردارند که این شرکت حافظ منافع قطر است و نه ایران. از همین رو قرار داد دیروز را قرار دادی عجیب و غریب و تاسف آور توصیف می‌کنند. این ادعاها در حالی مطرح می شود که همانطور که پیشتر گفته شد همه ایرادات قبلی این قرارداد با حضور مقامات مسئول گرفته شده است و باید حضور این شرکت را یک اتفاق بزرگ آن هم درست چند روز بعد از دیدار اخیر ظریف با مقامات فرانسه برشمرد.
    روزنامه «اعتماد» نیز نخستین قرارداد نفتی براساس مدل جدید قراردادهای نفتی را رای اعتماد به ایران دانست. در گزارش اعتماد آمده است: قراردادی که علاوه بر منفعت اقتصادی برای دوطرف، پیام روشنی هم به جمهوریخواهان سنای امریکا داد که حتی با وجود نقشه‌هایی که برای تشدید تحریم‌های ایران و به انزوا کشیدن اقتصاد ایران در سر می‌پرورانند، نمی‌توانند مانع حضور سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران شوند. این قرارداد که از همان ابتدا مشخص بود سرآغازی برای قراردادهای بعدی نفت است، آنقدر اهمیت دارد که به سرعت سرتیتر مهم‌ترین اخبار نفتی دنیا قرار بگیرد.
    روزنامه «شهروند» عنوان گزارش خود را «امضا بزرگ» نهاد. در این گزارش می خوانیم: بزرگترین قرارداد نفتی ایران دیروز با غول فرانسوی به امضا رسید. این قرارداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت. رسانه‌هایی که با اشاره به قراردادهای ایرباس و پژو فرانسه را صف‌شکن تحریم‌های ایران توصیف کرده بودند. ماجرای قرارداد با توتال اما به همین سادگی نبود. ایران در دوره تحریم نه‌تنها بازار جهانی نفت را از دست داده بود بلکه با شکاف زیادی از رقبای خود در برداشت از میادین مشترک نفتی عقب مانده بود. به‌طوری که فاصله برداشت ایران و کشورهای همسایه از میادین مشترک به ١۰ برابر هم می‌رسید. با اجرای برجام ایران به سرعت بازار جهانی خود را احیا کرد و حالا برای جبران عقب ماندگی از رقبای منطقه‌ای نیاز به سرمایه گذاران قدرتمندی داشت که بتوانند به روزترین فناوری‌های استخراج و تولید نفت را به ایران بیاورند.
    «رنسانس صنعت نفت» عنوان گزارش «جهان صنعت» بود. این روزنامه نوشت: امضای قرارداد با توتال آغازی بزرگ برای ایران است و علاوه بر دستاوردهای اقتصادی و سیاسی، زمینه رونق صنعت نفت و گاز و بهره‌گیری بهینه از این مزیت برای توسعه و اقتدار هرچه بیشتر ایران است. اگرچه ورود توتال به نفت ایران تازگی ندارد و پیش از این نیز این شرکت نسبت به انجام پروژه‌ها و همکاری در ایران تمایل داشته است اما این بار توتال را می‌توان به عنوان «صف شکن» در مقابل سیاست‌های تحریمی آمریکا معرفی کرد.
    همچنین، بررسی روزنامه ها نشان می دهد که بسیاری از روزنامه های وابسته به جریان اصولگرایی در بازتاب امضای نخستین قرارداد سرمایه گذاری خارجی پس از برجام، یا سکوت پیشه کردند و دست کم در صفحه نخست و عناوین مهم به این موضوع نپرداختند یا برخی نیز لب به انتقاد گشودند.
    روزنامه «کیهان» این قرارداد را «پاداش دولت به خیانت‌های فرانسه!» خواند. کیهان نوشت: شاید خود فرانسوی‌ها هم تصور نمی‌کردند که پس از سال‌ها خیانت علیه ایران و زدن ضربه‌های آشکار و پنهان به این کشور، بدون کوچکترین مانعی، چنین پاداشی دریافت کنند.
    این روزنامه افزود: دیروز خودکار مسئولان نفتی دولت همپای خودکار رئیس‌شرکت توتال بر روی کاغذ دوید و قراردادی امضا شد که از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنید، پر از ابهام و سؤالاتی است که در میان فلش دوربین رسانه‌های حامی دولت بدون پاسخ ماند.

    ** توصیه های رهبر انقلاب به قوه قضاییه
    رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز 13 تیرماه در دیدار رییس و مسئولان قوه‌ قضاییه و رؤسای کل دادگستری‌ های سراسر کشور، با اشاره به صلاحیت ‌ها و جایگاه قانونی بسیار بالا، به این قوه توصیه هایی کردند. این توصیه ها عنوان نخست برخی روزنامه های امروز بود.
    روزنامه «خراسان» سخنان رهبر انقلاب را در عنوان نخست خود جای داد و به نقل از ایشان نوشت: در قانون اساسی تصریح شده است که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نظارت بر حُسن اجرای امور بر عهده‌ قوه‌ قضاییه است و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان دو بازوی اصلی قوه، مسئولیت این دو وظیفه‌ مهم را بر عهده دارند.
    به نوشته این روزنامه، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، پیگیری حقوقی مسائل و قضایای بین‌المللی را نیز بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: قوه‌ قضاییه باید در موضوعاتی همچون تحریم‌ها، مصادره‌های آمریکایی‌ها، تروریسم و یا حمایت از شخصیت‌های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر، از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود. ایشان، نقش‌آفرینی در موضوع «آسیب‌های اجتماعی» را از دیگر وظایف قوه‌ قضاییه دانستند.
    روزنامه «جوان» نیز به آن بخش از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر دفاع قوه قضاییه از حقوق عمومی و آزادی های مشروع اشاره کرد.
    رهبری در این بخش از اظهارات خود فرمودند: احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه قضائیه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.
    « اصلاح قوه قضائیه از درون» عنوان گزارش «ستاره صبح» بود که در آن می خوانیم: رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، لازمه پیشرفت کارها در دستگاه قضائی و ایجاد تلقی عمومی از قوه قضائیه به‌عنوان مجموعه‌ای «نجات‌بخش، امیدبخش و آرامش‌بخش» را برخورد جدی با تخلفات دانستند و با قدردانی از اعزام بازرسان نامحسوس و ناشناس به شهرهای مختلف با هدف کشف و برخورد با تخلفات، افزودند که بازرسی‌ها را هر چه می‌توانید افزایش دهید و قوه قضائیه را از درون اصلاح کنید.

    ** ارز در یک قدمی تک نرخی شدن
    رییس‌ کل بانک مرکزی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس ‌جمهوری از آمادگی دستورالعمل‌ های تک‌ نرخی شدن ارز برای ابلاغ خبر داد. عنوان خبری برخی روزنامه در صفحه نخست به این موضوع اختصاص یافت.
    «ولی الله سیف» گزارش داد: امیدواریم این سیاست در طول سال 96 عملیاتی شود. برای تحقق این اصول بتوانیم این دو شاخص را در بانک مرکزی به درستی عملیاتی کنیم.
    «اسحاق جهانگیری» نیز به‌عنوان رییس جلسه، هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی را از ملزومات اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه دستاورد‌های نظام بانکی درسال گذشته برای راه‌اندازی واحد‌های تولیدی فراتر از انتظار بود، گفت: سال‌جاری نیز هدف‌گذاری برای احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
    سیف، اظهار کرد: یکی از بحث‌های جلسه دیروز تمرکز بر پیش‌بینی متناسب درباره تکانه‌های احتمالی و شوک‌هایی است که می‌تواند بر اقتصاد کشور ما وارد شود. یکی از پیش‌نیازهای این اقدام، ایجاد ارتباطات کارگزاری نظام بانکی ما با بانکداری بین‌المللی است که طبیعتا زمانی که به این حد نصاب لازم برسیم و بانک مرکزی هم از این بابت شرایط را مناسب ببیند، طبیعتا این کار و سیاست ابلاغ و عملیاتی می‌شود.

    برچسب ها