عصر خودرو

مدیر عامل کارگزاری رضوی:

حمایت بیشتر دولت از بازار سرمایه امری ضروری است

عصر بازار- وضعیت تولید شرکت ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ بهتر بود و صنعت خودروسازی، فولاد و مس عملکرد معقولی نسبت به سال قبل داشتند.

حمایت بیشتر دولت از بازار سرمایه امری ضروری است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، کمال خانزاده مدیر عامل کارگزاری رضوی با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر سمت و سوی بازار مشخص نیست. سرمایه گذاران از حیث روانی در انتظار استقرار مجدد دولت و اعلام ترکیب کابینه هستند.
    وی عوامل موثر بر بازار سرمایه را برشمرد و گفت: وضعیت فعلی صنعت بانکداری از جمله متغیرهایی است که روی کل اقتصاد از جمله بورس تاثیر گذار است.

    وی با بیان اینکه شرایط بانک ها برای اقتصاد کشور و سرمایه گذاران و سپرده گذاران چالش های بزرگی ایجاد کرده است، اظهار داشت: هم اکنون در صورت های مالی بسیاری از شرکت ها تقریباً قسمت عمده ای از هزینه ها متعلق به سود های بانکی است.  

    این کارشناس بازار سرمایه علاوه بر شرایط بانک ها به دیگر عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:  مسایل مرتبط با منطقه از جمله حوادث تروریستی و قطع ارتباط کشورهای عربی با قطر روی کل بازارها از جمله بورس اثر گذاشت.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه نیاز به افزایش نقدینگی دارد، تصریح کرد: کمبود نقدینگی باعث می شود شرکت های حقوقی که پرتفویشان تقریباً منفی است از هرگونه فعالیتی در بازار امتناع کنند و این موضوع افت حجم معاملات را به همراه دارد.

    خانزاده در ادامه افزود: همواره در دولت تدبیر و امید حمایت از بازار سرمایه مورد تاکید بوده است و انتظار می رود در دولت دوازدهم  حمایت بیشتری را شاهد باشیم.

    این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه 70 درصد سهام شرکت ها دست بخش مشخصی از سهامداران عمده است که در بازار فعال نیستند، اظهار داشت: سهام شناور بازار حدوداً 20- 25 درصد است بنابراین فعلاً بستر برای یک بازار آزاد مانند کشورهای اروپایی و توسعه یافته فراهم نیست، در نتیجه حمایت بیشتر دولت از بازار سرمایه در مقطع کنونی ضروری است.

    وی با تأکید بر اینکه بازدهی بالا در نرخ سود بانک ها و برخی اوراق تمایل سرمایه گذاران را نسبت به خرید سهام کم کرده است، گفت: برخی تغییرات در قوانین، آیین نامه و دستور العمل ها مثل اجرای استاندارد IFRS باعث توقف بلند مدت نمادها می شود بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری تمایلی به خرید سهام ندارند.

    خانزاده با اشاره به الزام صندوق های سرمایه گذاری برای خرید حداقل 10 درصد سهام گفت: صندوق های سرمایه گذاری متعهد به خرید حداقل 10 درصد سهام شدند و اینکه تا این سقف اوراق و صکوک خریداری شده را به سهام تبدیل کنند اما هنوز این مهم مورد توجه و استقبال صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری قرار نگرفته است.

    وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر آینده بازار و پیش بینی بازار منوط به برنامه اقتصادی دولت، روشن شدن فاینانس های خارجی و کاهش سود های بانکی است. تغییر مسیر هر سه این متغیرهای بنیادی به سمت بازار سرمایه می تواند به روند بهبود شرایط اقتصادی و همچنین بورس کمک جدی کند.

    برچسب ها