عصر خودرو

دلایل نوسان بازار فلزات‌پایه در ماه سپتامبر

عصر بازار- نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین و انتظارات در مورد زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث ایجاد مشکل در بازار فلزات شده است. در نتیجه، قراردادهای معامله شده در بورس فلزات لندن همچنان با نوسان مواجه هست،‌ اگرچه اکثر فلزات زیر پایین ترین قیمت چندسال اخیر خود معامله نشدند.

دلایل نوسان بازار فلزات‌پایه در ماه سپتامبر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو (‌FOMC) اقدام به افزایش نرخ بهره نکرده و با استناد به رشد ضعیف مالی و اقتصادی جهان به عنوان دلیلی برای تاخیر در تصمیم‌گیری، بر شکننده بودن اقتصاد جهان تاکید کرده است. علاوه بر این، افت شدید سهام شرکت‌های معدن در روزهای پایانی سپتامبر باعث کاهش بیشتر تقاضا شده (سهام شرکت گلنکور با کاهش 29 درصدی در یک روز معاملاتی، رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رساند)؛ همچنین کندی اقتصاد چین بازارها را تحت تاثیر قرار داده است. 

    با این وجود، قیمت اغلب فلزات در ماه سپتامبر پایین‌تر از قیمت ماه آگوست خود نیامد و این هشداری است برای افراد خوش‌بینی که معتقدند قیمت‌ها به کف خود رسیده است.

     

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    موضوع اصلی  کاهش عرضه است
    در حالیکه تولید مس در دو معدن موپانی و کاتانگا (متعلق به گلنکور) برای 18 ماه معلق باقی مانده و در حدود 400 هزار تن مس از بازار خارج شده است، گلنکور اعلام کرده که عملیات این سایت‌ها را مجددا مورد بررسی قرار می‌دهد؛  در ماه آگوست مک موران اعلام کرده بود که فعالیت استخراج خود را کاهش خواهد داد و اظهار داشت هدف این شرکت کاهش تولید و فروش سالانه مس به میزان 150 میلیون پوند در سال 2016 و 2017 خواهد بود.
     
    در آمریکای جنوبی، شرکت معدنکاری کودلکو اعلام کرد برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های خود را در پروژه‌های اصلی به تعویق می‌اندازد. علاوه بر این، کولاهاسی، دومین معدن بزرگ شیلی، اعلام کرد که به منظور تجدید ساختار، تولید مس خود را در حدود 30 هزار تن در سال کاهش خواهد داد.

    به دنبال این بیانیه ها و دیگر اختلالات در سال جاری، تحلیلگران اعتقاد دارند که بازار مس در سال 2016 با کسری عرضه مواجه خواهد شد. هر چند معتقدند که بعید است اوج گیری قیمت طولانی مدتی داشته باشیم.

    همچنین در دیگر فلزات پایه نیز شاهد چنین تحولاتی بودیم و احتمالا با کاهش تولید در هفته‌های آینده مواجه خواهیم شد.
     
    ساخت وساز جهانی همچنان ضعیف باقی مانده است

    شاخص سلامت اقتصادی بخش ساخت‌وساز (PMI) در ماه سپتامبر نشان می‌دهد که بخش‌های اصلی نقشی حمایتی در قیمت فلزات پایه نداشته‌اند. شاخص پی‌ام‌آی چین با رشد 0.1 واحدی نسبت به ماه آگوست به 49.8 واحد رسید.

    شاخص پی‌ام‌آی حوزه یورو نیز با کاهش 0.3 واحدی به 52 واحد در ماه سپتامبر رسید. که کمترین میزان آن در 5 ماه اخیر بوده است.  شاخص ساخت‌وساز آمریکا (ISM) در ماه سپتامبر با یک واحد کاهش به 50.2 واحد رسید. 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مانع بعدی: عرضه

    به نظر می‌رسد که با کاهش عرضه مازاد برای حمایت از قیمت در کوتاه مدت، فلزات پایه به طور موقت به کف قیمتی خود رسیده‌اند.نشانه‌هایی از بهبود در هر کدام از شاخص‌های کلان صنعتی بی شک باعث افزایش قیمت فلزات پایه خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها