عصر خودرو

معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد منتشر کرد؛

نگاهی به روند حرکتی شاخص‌های مالی در اردیبهشت ۹۶

عصر بازار- آمارها نشان می دهد، مجموع حجم و ارزش معاملات بورس در اردیبهشت به ترتیب افزایشی معادل ۳۵.۹و ۲۸.۹ درصد نسبت به ماه قبل را تجربه کرده است .

نگاهی به روند حرکتی شاخص‌های مالی در اردیبهشت ۹۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد، شاخص کل بورس در اردیبهشت روندی نوسانی و صعودی را طی کرد و از 79302.7 واحد در ابتدای اردیبهشت 1396 به 81194 واحد در انتهای آن رسید.
    در اردیبهشت 1396، همچنین معادل 31851.5 میلیون سهم به ارزش 75644.2 میلیارد ریال در بورس کشور معامله شد به طوری که مجموع حجم و ارزش معاملات بورس در اردیبهشت به ترتیب افزایشی معادل 35.9و 28.9 درصد نسبت به ماه قبل  را نشان داد.
    بورس کالا و فرابورس
    طی اردیبهشت ماه سال 1396، در مجموع معادل 32150 میلیارد ریال در بورس کالا معامله انجام شد که در مقایسه با فروردین معادل 30.2 درصد افزایش نشان می‌دهد. در بازار فرابورس کشور طی اردیبهشت 8.6 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 40222.9 میلیارد ریال معامله شد. ارزش و حجم معاملات در بازار فرابورس کشور طی اردیبهشت 1396 نسبت به فروردین به ترتیب افزایشی معادل 47.5 و 32.3 درصد را تجربه نمود.
    بورس‌های بین‌المللی
    طی اردیبهشت ماه کلیه شاخص‌های بورس های اروپایی و آمریکایی و آسیایی به جز شاخص ترکیبی شانگهای با افزایش شاخص مواجه شدند، طی اردیبهشت 1396، تنش در شبه جزیره کره، تحقق نیافتن وعده‌های ترامپ برای رونق اقتصادی آمریکا، بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین مبنی بر احتمال افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی در آمریکا، انتخابات سیاسی در اروپا، مجموعه ریسک هایی بودند که فعالیت بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دادند. در این دوره رونق بازارهای مالی عمدتاً حاصل خوش‌بینی درباره رونق اقتصادی آمریکا بود که ناشی از برنامه کاهش مالیاتهای وعده داده شده توسط رئیس جمهور جدید آمریکا، افزایش پیش بینی نرخ رشد اقتصادی آمریکا در گزارش جدید صندوق بین المللی پول، گزارش های مثبت از بازار کار آمریکا و تاکید بانک مرکزی آمریکا بر امید بخش بودن اقتصاد این کشور در آینده است.
    در اردیبهشت ماه 1396، همچنین میانگین قیمت‌ هر بشکه سبد نفتی اوپک در مقایسه با فروردین کاهش یافت. طی این دوره متوسط ارزش دلار آمریکا در برابر یورو تضعیف و در برابر ین ژاپن و یوان چین تقویت شد. میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا نسبت به فروردین کاهش یافت. در اردیبهشت 1396 اغلب شاخص‌های بازارهای بورس آسیایی در انتهای اردیبهشت نسبت به ابتدای آن، با کاهش مواجه شدند. شاخص های بورس آمریکا و اروپا (به جز شاخص فوتسی انگلیس) در انتهای اردیبهشت 1396 نسبت به ابتدای آن افزایش یافتند و شاخص داوجونز جهانی با کاهش مواجه شد. بورس اوراق بهادار کشور با کاهش شاخص قیمت و افزایش ارزش و حجم معاملات مواجه بود.
    نفت‌خام
    در اردیبهشت ماه 1396، میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک به 48.7 دلار رسید که نسبت به فروردین حدود 4.3 درصد کاهش نشان می‌دهد قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در نیمه اول اردیبهشت روندی نوسانی و نزولی را طی کرد و سپس روندی صعودی بخود گرفت. افزایش ذخایر نفت آمریکا، رشد کمتر از انتظار تولیدات کارخانه ای چین و آمریکا و تقویت احتمال کاهش تقاضای نفت از سوی این کشورها در آینده، افزایش تولید نفت لیبی، کانادا و آمریکا و خبرهایی مبنی بر افزایش تولید نفت روسیه از مهمترین دلایل افت قیمت نفت در نیمه اول اردیبهشت می باشند. این در حالی است که انتشار خبر تمایل کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای ادامه برنامه کاهش تولید نفت اوپک در نیمه دوم سال جاری 2017 میلادی و حمایت کشورهایی نظیر عراق، کویت و الجزایر از این برنامه همچنین کاهش ذخایر نفت آمریکا موجب تقویت قیمت نفت در نیمه دوم اردیبهشت ماه شد.
    طلا
    میانگین قیمت فروش هر اونس طلا در بازار لندن در اردیبهشت ماه 1396 به 1246.5 دلار رسید که نسبت به فروردین 0.9 درصد کاهش نشان می‌دهد. قیمت فروش هر اونس طلا طی روزهای اول تا 19 اردیبهشت روندی نزولی را طی کرد و سپس روندی صعودی بخود گرفت. ارائه کلیات طرح کاهش مالیات ها توسط وزیر خزانه داری آمریکا، پیروزی ماکرون در دور نخست انتخابات فرانسه و کاهش نگرانی ها نسبت به اوضاع سیاسی منطقه یورو همچنین کاهش ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر از مهمترین عوامل موثر بر کاهش قیمت طلا طی روزهای اول تا 19 اردیبهشت ماه می باشند. این در حالی است که آزمایش موشکی توسط کره شمالی، آمار کمتر از انتظار خرده فروشی و نرخ تورم در آمریکا و تضعیف ارزش دلار، افزایش تقاضای طلا توسط هند و چین در ماه مارس، برکناری رئیس اف بی آی از سوی ترامپ و تنشهای سیاسی در آمریکا موجب تقویت قیمت طلا طی روزهای 20 تا 29 اردیبهشت شد.
    ارز
    در اردیبهشت 1396، میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو تضعیف و در برابر ین ژاپن و یوان چین تقویت شد. میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو در اردیبهشت 1396 به 0.9139 رسید که نسبت به فروردین حدود 2.1 درصد کاهش نشان می دهد ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو در اردیبهشت ماه روندی نوسانی و نزولی را طی کرد. آمار ضعیف از وضعیت اقتصادی آمریکا نظیر: کاهش رشد شاخص قیمت مصرفی، سفارشات کارخانه ای و شاخص ISM و احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره در این کشور همچنین افزایش احتمال پیروز ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از مهمترین دلایل تضعیف ارزش دلار در برابر یورو در اردیبهشت ماه می باشند. شایان ذکر است ابهام در اجرای وعده های انتخاباتی ترامپ و احتمال استیضاح وی به دلیل مشکلات سیاسی ایجاد شده برای وی موجب فروش گسترده دلار گردید و تضعیف ارزش دلار در برابر یورو در هفته پایانی اردیبهشت را به دنبال داشت.
    بازار داخلی ارز و طلا
    در اردیبهشت 1396، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا و یورو در بازار ارز تهران به ترتیب به 37590 و 41714 ریال رسید که نسبت به فروردین به ترتیب افزایش 0.2 و 2.1 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین قیمت فروش سکه بهار آزادی طرح جدید به 12.2 میلیون ریال رسید که نسبت به فروردین حدود 0.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    برچسب ها