عصر خودرو

پیام سرمایه‌گذاری غول نفتی توتال به ترامپ

عصر بازار- کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه قرار است یک قرارداد گازی چند میلیارد دلاری را با ایران امضا کند که نخستین قرارداد انرژی مهم این کشور با یک شرکت نفتی اروپایی در بیش از یک دهه گذشته خواهد بود.

پیام سرمایه‌گذاری غول نفتی توتال به ترامپ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این قرارداد به گفته سخنگوی توتال، قرارداد مهمی است که به توسعه روابط میان اروپا و ایران کمک خواهد کرد و کمتر از یک ماه پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران در سنای آمریکا امضا می‌شود. مراسم امضای این قرارداد روز جاری در تهران برگزار می‌شود.

    توتال اعلام کرده که مفتخر است که نخستین شرکت بین المللی خواهد بود که یک قرارداد نفتی ایران را امضاء می‌کند. قرارداد نفتی ایران که چارچوب تجاری جذابی را عرضه می‌کند، پس از توافق هسته‌ای سال 2015 میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان از جمله آمریکا معرفی شده است.

    این شرکت انرژی فرانسوی اعلام کرده است که حضورش در پروژه توسعه پارس جنوبی، منطبق با قوانین داخلی و بین المللی خواهد بود.

    توافق موقتی برای توسعه بخشی از پارس جنوبی که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان بوده و میان ایران و قطر مشترک است، میان کنسرسیومی به رهبری توتال و شرکت ملی نفت ایران در نوامبر سال گذشته منعقد شد. در آن زمان ارزش این پروژه 4.8 میلیارد دلار برآورد شد. قرارداد نهایی اندکی به تاخیر افتاد تا اطمینان حاصل شود تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نمی‌کند اما از آن زمان واشنگتن و اروپا اختلافات فزاینده‌ای بر سر سیاست ایران پیدا کردند، زیرا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به دنبال شکستن میراث باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا است.

    بر اساس گزارش فایننشینال تایمز، ترامپ تاکنون به وعده انتخاباتی خود برای منحل کردن توافق هسته‌ای سال 2015 که به رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران منتهی شد، عمل نکرده است، اما دولت وی در واکنش به برنامه موشکی تهران تحریم‌های جدیدی وضع کرده است در حالی که لایحه سنا چنین تحریم‌هایی را گسترش خواهد داد.

    سعید لیلاز، تحلیلگر ایرانی، در این رابطه اظهار کرد: قرارداد توتال نشان داد که سیاست‌های جدید آمریکا لفاظی هستند و یا شکست خورده‌اند و این قرارداد گواه بیشتری از غیر قابل برگشت بودن توافق هسته‌ای است و این توافق از سوی همه طرفین رعایت شده و هیچ کس قصد نقض آن را ندارد.

    ایران صاحب دومین ذخائر گازی بزرگ جهان و چهارمین ذخایر بزرگ نفت براساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا است، اما برای احیای صنعت انرژی خود ظرف پنج سال آینده به 200 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نیاز دارد.

    پاتریک پویان، مدیرعامل توتال ماه گذشته به رویترز اظهار کرده بود که این گروه پس از تمدید تسهیل تحریم‌های آمریکا تحت توافق هسته ای سال 2015، یک میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه انجام خواهد داد.

    ایران امیدوار است که قراردادهای نفتی جدید، شرکت‌های خارجی را جذب کند و تولید نفت و گاز را پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری اندک، افزایش دهد.

    انتهای پیام

    برچسب ها