عصر خودرو

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:

قراردادهای جدید نفتی، فرصتی برای رشد شرکت های داخلی است

عصر بازار- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تاکید کرد اجرای قراردادهای جدید نفتی و ورود شرکت های بین المللی به کشور به زیان سازندگان و پیمانکاران ایرانی نیست، بلکه بهترین فرصت برای سازندگان داخلی برای ایجاد شرکت های مشترک با خارجی ها و ارتقای توان مدیریتی و مالی آنهاست.

قراردادهای جدید نفتی، فرصتی برای رشد شرکت های داخلی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،«رضا خیامیان» افزود: قراردادهای جدید نفتی، باعث ایجاد فرصت های کاری جدید و اشتغال در کشور می شود.
    وی با بیان اینکه در تدوین قراردادهای جدید نفتی به سهم ساخت داخل در این قراردادها توجه شده است، افزود: در قراردادهای جدید، اگر طرف خارجی بیش از میزان تعیین شده، از توان سازندگان داخلی استفاده کند، تشویق و اگر کمتر استفاده کند جریمه می شود.
    وی تاکید کرد، برای نخستین بار در قرارداد با خارجی ها قرار است به موضوع حفظ سهم سازندگان داخلی، توجه شود.
    رئس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: اگر با شرکت های خارجی، تعامل نداشته و بی رقیب باشیم، کیفیت خدمات و فعالیت های ما بالا نمی رود.
    خیامیان گفت: همچنین از طریق همکاری با شرکت های بین المللی می توان زمینه صادرات بیشتر تجهیزات صنعت نفت را به بازارهای بین المللی فراهم کرد.
     شمارش معکوس برای امضای نخستین قرارداد جدید نفتی در دولت یازدهم بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی آغاز شده است و این رویداد نقطه عطفی برای آغاز عصر جدید توسعه صنعت نفت کشورمان و اجرای سایر قراردادها به شمار می رود.
    فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نامزد اجرای نخستین مدل جدید قراردادهای نفتی کشورمان انتخاب شده است. امضای این قرارداد که امروز بعدازظهر انجام می شود ، سرآغازی برای عقد سایر قراردادهای جدید نفتی کشورمان است که انجام سرمایه گذاری های جدید و به ویژه انتقال فناوری را به دنبال دارد.
    قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی قرار است امروز با حضور «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و رئیسان و مدیران عالی شرکت های توتال و سایر ذینفعان، امضا شود.
    توافق‌نامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی در هجدهم آبان پارسال میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی سی CNPC) و شرکت پترو پارس ایران، با حضور زنگنه ، «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، «استفان میشل» مدیر توتال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و «ژو ژان تینگ» مدیر شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه، امضا شد.
    ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨۰۰ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
    در سال های تحریم ایران، کشورهای همسایه با استفاده از منابع مالی شرکت های چندملیتی، از میدان های نفت و گاز مشترک بهره برداری کردند و سود سرشاری به دست آوردند.
    همچنین به دلیل کمبود منابع مالی و سوءمدیریت در دولت های نهم و دهم، ایران نتوانست این میدان ها را توسعه دهد و در نتیجه همسایگان، بیشترین بهره را از غفلت مسئولان پیشین بردند.
    بر این اساس، دولت یازدهم تلاش کرد توسعه میدان های مشترک را در اولویت قرار داده و با ارایه مدل جدید قراردادهای نفتی که مدل تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل است، کاستی های گذشته را جبران کرده و توسعه میدان های مشترک را شتاب دهد.
    هدف اصلی وزارت نفت از ارایه مدل جدید قراردادهای نفتی، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری های جدید به کشور اعلام شده است.
    پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم ها (از بیست و ششم دی ماه 1394)، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کردند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه یا توافقنامه اصولی منجر شده است.
    طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی و فاز دوم میدان نفتی آزادگان از نخستین طرح های بخش بالادستی صنعت نفت است که برای توسعه آنها با شرکت های معتبر بین المللی، قرارداد نهایی امضا می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو