عصر خودرو

یک اقتصاددان پیش‌بینی کرد:

میانگین تورم سال ۹۶ همچنان تک رقمی باقی می‌ماند

عصر بازار- آنچه که منجر به افزایش نرخ تورم شد، تورم ماهانه فروردین ماه ۹۶ بود که به حدود ۱ درصد رسید.

میانگین تورم سال ۹۶ همچنان تک رقمی باقی می‌ماند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، هادی‌ حق شناس‌ در مورد افزایش نرخ تورم در خرداد ماه و دو رقمی شدن‌ آن‌ اظهارداشت: نرخ تورم در خرداد ماه به 10.2 درصد رسید اما آنچه منجر به افزایش نرخ تورم شده تورم ماهانه است.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تورم در بخش‌های مختلف (نقطه به نقطه، ماهانه و میانگین) محاسبه می‌شود افزود: آنچه که منجر به افزایش نرخ تورم شد، تورم ماهانه فروردین ماه 96 بود که به حدود 1 درصد رسید اما در اردیبهشت ماه، تورم کم شد و تورم ماهانه خرداد ماه نیز نسبت به فروردین ماه پایین‌تر و به حدود نیم درصد رسید.

    حق شناس تصریح کرد: در صورتی‌ که تا پایان سال، تورم ماهانه حدود نیم تا 0.6درصد باشد می‌توان انتظار داشت که میانگین تورم ماهانه سال 96 همچنان تک رقمی باقی بماند.

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا تورم در خرداد ماه دو رقمی شد؟ گفت: هر چند در خرداد ماه میانگین تورم به بیش از 10 درصد رسید اما نباید آن را تعمیم داد و انتظار تورم دو رقمی در کل سال 96 را داشت زیرا در صورت ادامه سیاست های انضباط پولی و مالی امکان دستیابی به تورم تک رقمی در سال 96 همانند سال 95 وجود دارد.

    وی خاطر نشان کرد: علت دو رقمی شدن‌ تورم در خرداد ماه، تغییر در مصرف گروه‌های مختلف سبد مصرفی خانوارها در بخشهای خوراک، حمل و نقل و سوخت بود، ضمن آن که مسائل مربوط به دستمزد نیروی انسانی بر روی بهای تمام شده تولید کالا و خدمات و شاخص قیمت تولید کننده نیز اثر گذار بود.

    حق شناس گفت: اقتصاد ایران طی 4 دهه گذشته همواره تورم دو رقمی را تجربه کرده است به  جز سالهای 61، 69 و 95 که تورم تک رقمی بود.

    وی ادامه داد: تورم دو رقمی در 4 دهه گذشته بیش از 18 درصد بوده و تا 35 درصد نیز رسیده است اما در سال 96 حتی اگر تورم دو رقمی را تجربه کنیم این رقم حدود 12 تا 13 درصد خواهد شد .

    این اقتصاددان افزود: اگر این تورم اتفاق بیفتد نتیجه آن افزایش رشد اقتصادی خواهد بود. این تورم قابل تحمل است و پرداخت هزینه تورم نسبت به ایجاد رشد اقتصادی قابل‌تحمل است.

    وی افزود: رشد اقتصادی 5 یا 6 درصدی به قیمت افزایش 2 تا 3 واحد تورم در اقتصاد ایران قابل تحمل است و در میان مدت همان رشد اقتصادی می‌تواند با یک وقفه زمانی منجر به کاهش تورم شود اما اگر نتیجه افزایش تورم رشد اقتصادی نباشد نتیجه آن مخرب خواهد بود.

    این اقتصاددان خاطر نشان کرد: هم اکنون برخی‌ از بنگاه‌های اقتصادی با ظرفیت کامل اقتصادی فعالیت نمی‌کنند در صورتی که اگر این تورم و افزایش بهای کالاها منجر به استفاده از ظرفیت خالی آنها شود این تورم   قابل تحمل خواهد بود.

    وی با بیان اینکه میزان نقدینگی نیز در تورم اثرگذار است گفت: نقدینگی در تعریف علمی، ترکیبی از دو بخش پول( اسکناس، مسکوکات) و شبه پول (همه نوع پس‌اندازهای بانکی کوتاه مدت و بلند مدت و قرض الحسنه) است.

    حق شناس خاطر نشان کرد: آنچه منجر به افزایش نقدینگی در اقتصاد ایران شده است و رقم آنرا به 1 میلیون و 300 هزار میلیارد تومان رسانده عمدتا ناشی از شبه پول است.

      وی افزود: ویژگی شبه پول این است که قدرت نقدشوندگی کمی دارد، ما نیازمند زمان هستیم تا شبه پول تاثیر خود را بر روی تورم بگذارد.

    این اقتصاددان افزود: یکی‌ از دلایلی که امروز نرخ سود بانک‌ها زیاد است به دلیل ایجاد مانع برای ورود شبه پول به جریان نقدینگی و بازار است.

      وی افزود: با ابزار نرخ سود، شبه پول‌تحت کنترل است و اگر فضای اقتصادی رونق داشته باشد می‌توان با کاهش نرخ سود پول را وارد عرصه اقتصاد و جریان تولید کرد.

    حق شناس خاطر نشان کرد: با ابزار نرخ سود شبه پول کنترل می‌شود اما می‌توان با کاهش نرخ سود پول را وارد عرصه اقتصاد و جریان تولید کرد.

    برچسب ها