عصر خودرو

فایننشال تایمز گزارش داد:

آغاز سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری توتال در ایران با امضای قرارداد امروز

عصر بازار- کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه قرار است یک قرارداد گازی چند میلیارد دلاری با ایران منعقد کند که اولین قرارداد مهم در حوزه انرژی ایران با یک شرکت نفتی اروپایی در طی بیش از یک دهه اخیر به شمار می رود.

آغاز سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری توتال در ایران با امضای قرارداد امروز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه قرار است یک قرارداد گازی چند میلیارد دلاری با ایران منعقد کند که اولین قرارداد مهم در حوزه انرژی ایران با یک شرکت نفتی اروپایی در طی بی از یک دهه اخیر به شمار می رود. این قرارداد در شرایطی بسته می شود که اختلافات فراآتلانتیکی در مورد نوع روابط با ایران در حال عمیق تر شدن است.

    این قرارداد که به گفته سخنگوی شرکت توتال «یک قرارداد عمده است که به توسعه روابط بین ایران و اروپا کمک می کند.» کمتر از یک ماه پس از آن منعقد می شود که سنای آمریکا مجموعه تحریم های جدیدی را علیه تهران به تصویب رسانده است.

    مراسم امضای این قرارداد قرار است روز دوشنبه در تهران برگزار شود.

    توتال گفته، «مفتخر و خشنود است که اولین شرکت بین الملی است که بعد از توافق هسته ای سال 2015 یک قرارداد از نوع قراردادهای نفتی جدید ایران را امضا می کند که چهارچوب تجاری جذابی را پیشنهاد می دهد.»

    این شرکت اروپایی اضافه کرده که پروژه مذکور «در تبعیت کامل از قوانین قابل اجرای ملی و بین المللی قرار خواهد داشت.»

    موافقتنامه موقت برای توسعه میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان که بین ایران و قطر مشترک است، در نوامبر سال گذشته بین شرکت ملی نفت ایران و یک کنسرسیوم به ریاست توتال به امضا رسید. در آن زمان، ارزش این پروژه 4.8 میلیارد دلار برآورد شده بود. قرارداد نهایی برای اطمینان از اینکه ناقض تحریم های آمریکا علیه ایران نیست اندکی به تاخیر افتاد.

    اما از آن زمان به این طرف، واشنگتن و اروپا به نحو فزاینده ای بر سر نحوه تعامل با ایران دچار اختلاف شده اند، به نحوی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیگر قصد ندارد روش باراک اوباما را در تعامل با ایران ادامه دهد.

    سعید لیلاز، تحلیلگر اصلاح طلب ایرانی گفت، قرارداد توتال نشان داد «که سیاست های جدید آمریکا یا لفاظی است و یا اینکه شکست خورده است...این قرارداد سند دیگری است که نشان می دهد توافق هسته ای غیرقابل بازگشت است و همه طرف ها به آن احترام می گذارند، و هیچ طرفی هم قصد نقض آن را ندارد.»

    بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران دومین ذخایر بزرگ گازی جهان و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد، اما این کشور برای احیای صنعت انرژی خود در طی 5 سال آینده به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

    تکنوکرات های دولت روحانی امیدوارند امضای قرارداد با شرکت توتال بتواند مسیر را برای ورود دیگر شرکت های بین المللی به اقتصاد ایران هموار سازد. شرکت های رویال داچ شل و انی ایتالیا هم پیش از این موافقتنامه های موقتی را برای کمک به توسعه سایر بخش های منابع انرژی ایران منعقد کرده اند.

    توتال 50.01 درصد از این پروژه جدید گازی را در اختیار خواهد داشت و 30 درصد آن هم متعلق به شرکت سی ان پی سی چین است. شرکت پتروپارس ایران هم مالک بقیه سهام پروژه است. توتال گفته، گاز تولیدی از این پروژه که تولید آن از سال 2021 شروع می شود به بازار داخلی ایران خواهد رفت و اینکه این شرکت سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد دلاری در این پروژه انجام می دهد.

    برچسب ها