عصر خودرو

مفتح خبر داد:

کاهش ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی به ترکیه

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی به ترکیه خبر داد.

کاهش ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی به ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمد مهدی مفتح اظهار کرد: با توجه به مباحثی که درباره صادرات گاز به ترکیه مطرح است، با حضور عادل آذر - رئیس دیوان محاسبات - و عراقی، مدیرعامل شرکت گاز نشستی در کمیسیون بودجه برای بررسی موضوع مذکور برگزار شد.  

    نماینده مردم تویسرکان در مجلس ادامه داد: قراردادی درباره صادرات گاز به ترکیه بین شرکت ملی گاز ایران با شرکت بوتاش ترکیه در سال 1996 به مدت 26 سال منعقد شده که براساس قرارداد طرفین می‌توانند هر سه سال یک‌بار در رابطه با تغییر قیمت درخواست بدهند.

    این نماینده مجلس افزود: با توجه به تغییرات قیمتی در بازار انرژی و براساس قرارداد، ترکیه دوبار درخواست کاهش قیمت گاز مطرح کرد که شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حقوقی دفاعیاتی در دیوان بین‌المللی داوری سوئیس داشته است که در مجموع، اما در دوبار رای به نفع ترکیه صادر شد و قیمت گاز صادراتی به ترکیه کاهش داده شد البته  ترکیه ادعاهای دیگری داشت که با دفاعیات جمهوری اسلامی مورد قبول واقع نشد.

    مفتح با بیان اینکه حدود 25 درصد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه کاهش یافته است، افزود: میزان کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه در مجموع دوبار و در هربار حدود 12 و 13درصد بوده البته مقرر شد دیوان محاسبات نوع قرارداد مذکور را بررسی کند که آیا منافع ملی در انعقاد آن رعایت شده است یا خیر؟

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:قرارداد صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران به ترکیه ارتباطی با قرارداد کرسنت یا سایر قراردادهای گازی ندارد.

    برچسب ها