عصر خودرو

رسانه های انگلیسی زبان و قرارداد شرکت فرانسوی با ایران ؛

بازگشت توتال با بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری نفتی

عصر بازار- امضای نخستین و بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۵ میلیارد دلار با مشارکت توتال فرانسه از زمان رفع تحریم ها تاکنون ، گام بلندی در انعقاد قراردادهای نفتی محسوب می شود .

بازگشت توتال با بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، قرارداد توتال که در مرحله نخست با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری براساس قراردادهای جدید نفتی کلید زده شود ، عصر امروز دوشنبه 12 تیرماه با حضور مسئولان رده بالای وزارت نفت و مدیرعامل توتال امضا می شود .
    توتال فرانسه پیش از این نیز نسبت به انجام پروژه ها و همکاری در ایران تمایل داشت. در برخی تحلیل ها حتی شرکت توتال فرانسه را به عنوان «صف شکن» در مقابل سیاست های تحریمی معرفی می کنند. این شرکت قبل از این در سال ١٩٩٧ میلادی (1376 خورشیدی) نیز در بحبوحه تحریم های غربی علیه ایران، برای همکاری در صنعت انرژی و نفت ایران پیشقدم شده بود.
    «پاتریک پویان» مدیرعامل توتال، در مورد حضور شرکتش در ایران عنوان داشت که این شرکت در ایران دارای سابقه طولانی در زمینه همکاری در حوزه انرژی است به گونه ای که تاکنون بسیاری از پروژه ها را با همکاری تهران به پایان رساند.
    توتال در سال 1376 با سهم 40 درصدی وارد عملیات توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی شد و در کنار شرکت های گازپروم روسیه و پتروناس مالزی (هر یک با 30 درصد سهم) فرآیند همکاری را شروع کرد. این پروژه در سال 1381 به بهره برداری رسید.
    همچنین در سال 1379 شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه تولید LNG قراردادی را با شرکت نفت ایران امضا کرد. مطالعات و مراحل اولیه کار در چند سال انجام شد اما از میانه های دهه 1380 خورسیدی و همزمان با افزایش هزینه اجرای پروژه این شرکت فرانسوی از ایران رفت. البته افزایش شدید تحریم ها در آن سال ها نیز دلیل مهم دیگر کنار کشیدن توتال ارزیابی شد.
    سرمایه گذاری امروز توتال را می توان اولین قرارداد نفتی دانست که براساس الگوی قرادادهای جدید نفتی ایران پس از برداشته شدن تحریم ها امضا می شود.
    از چندی قبل گفت وگوها و برنامه ریزی برای امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی از شرکت های خارجی قطعی شده بود. شرکت های پتروپارس ایران و CNPC چین نیز از دیگری شرکایی هستند که تحت مدیریت توتال فرانسه در این پروژه سهیم هستند.
    جالب اینجاست که پویان، مدیر عامل شرکت توتال پیش از این در مورد احتمال برخورد دولت آمریکا با این اقدام گفته بود بازار بزرگ ایران، ارزش خطر کردن یک میلیارد دلاری را دارد و شرکتش از خطرات آگاهی کامل دارد.
    شرکت توتال از سال 2009 در ایران حضور نداشت اما شرکت سی.ان.پی.سی چین از سال 2004 در بخش انرژی ایران حضور داشت و اکنون نیز توانست سهم قابل توجهی را در این پروژه کسب کند.

    **قراردادی پراهمیت در بزرگترین میدان گازی
    مهمترین نکته ای از سوی تحلیلگران بازار انرژی و به ویژه رسانه های انگلیسی زبان مورد تاکید قرار گرفته این است که نخستین قرارداد بزرگ در حوزه انرژی ایران با یکی از مهمترین شرکت های اروپایی در یکی از بزرگترین میدان های گازی جهان امضا می شود.
    روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در گزارشی نوشت: وزارت نفت ایران اعلام کرد که توتال فرانسه قراردادی 4.8 میلیارد دلاری را در حوزه گاز امضا می کند.
    آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد این قرارداد با غول انرژی فرانسوی برای توسعه فاز 11 میدان گازی ایران با حضور وزیر نفت ایران و مدیران شرکت های توتال، سی.ان.پی.سی چین و پتروپارس ایران امضا می شود.
    توافق ابتدایی این پروژه در ماه نوامبر گذشته (آبان ماه سال 95) با دو شرکت ایرانی و چینی به امضا رسیده بود. از آن زمان تاکنون گفت وگوها بر سر جزئیات در حال انجام بود.
    این بنگاه اقتصادی فرانسوی سهم 50.1 درصدی را در این پروژه بزرگ دارد؛ چینی ها سهم 30 درصدی را دارند و 19.9 درصد مابقی نیز در اختیار شرکت ایرانی قرار دارد. پیش از این قرار بود این توافق در ابتدای سال 2017 امضا شود اما به گفته مدیر عامل توتال آن ها منتظر بودند تا ببینند دولت ایالات متحده در زمینه افزایش تحریم ها چه اقدامی را انجام می دهد.
    به نوشته این روزنامه انگلیسی ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی تهدید کرده بود توافق هسته ای (برجام) را پاره می کند و این امر باعث ترس بنگاه های اقتصادی شده بود. اما وی پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری، موضع خود را تعدیل و حتی قانون تخفیف تحریم ها را تمدید کرد.
    به نوشته دیلی میل پروژه 20 ساله فاز 11 پارس جنوبی سرانجام به تولید روزانه 50.9 میلیون متر مکعب (1.8 میلیارد فوت مکعب) گاز خواهد رسید. این توافق نشان دهنده موفقیت تلاش وزارت نفت ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه زیرساخت های قدیمی ایران در حوزه انرژی است.
    تارنمای روزنامه «دیلی نیوز» هند نیز در این زمینه نوشت شرکت بزرگ توتال فرانسه با امضای قرارداد گازی با ایران بزرگترین توافق خارجی را از زمان برداشته شدن تحریم ها نهایی کرد.
    خبرگزاری «رویترز» این توافق را نخستین سرمایه گذاری یک شرکت بزرگ غربی در حوزه انرژی توصیف کرد. رویترز به نقل از یک سخنگوی توتال آورد براساس این قرارداد 20 ساله تولید گاز از سال 2021 آغاز می شود.
    به نوشته این خبرگزاری غربی نخستین با در دهه 1990 پروژه توسعه میادین دریایی مطرح شد و توتال نیز یکی از سرمایه گذاران اصلی آن بود اما این شرکت از سال 2006 به علت تحریم های هسته ای از ایران خارج شد.
    ماه قبل پاتریک پویان اعلام کرده بود که توتال در مرحله نخست 1 میلیارد دلار را در این پروزه از منابع مالی خود وارد می کند.
    «راشا تودی» نیز از ورود توتال فرانسه به یکی از بزرگترین میدان های گاز طبیعی جهان خبر داد.
    روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت پس از سال ها نخستین سرمایه گذاری بزرگ به وسیله یک شرکت غربی در صنعت نفت ایران صورت می گیرد. سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری، توتال را به عنوان مسئول اصلی این کنسرسیوم در بزرگترین میدان گازی جهان مطرح می کند.
    «بلومبرگ» نیز در این زمینه آورده است : ایران بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. مجموع ذخایر ایران بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقاتی شرکت BP معادل 1180 میلیارد فوت مکعب(33 میلیارد مترمکعب) است. از طرف دیگر ایران سومین تولیدکننده نفت در سازمان اوپک است.
    این خبرگزاری نوشت شرکت های توتال، رویال داچ شل و لوک اویل روسیه به سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران برای افزایش تولید ابراز علاقه کرده اند.

    برچسب ها