عصر خودرو

بهروز خدارحمی عنوان کرد:

راهکارهایی برای افزایش حجم تامین مالی از بازار سرمایه

لزوم متنوع تر شدن ابزارهای مالی

عصر بازار- بازار پول و بازار سرمایه در کشورهای دنیا دو بازار مکمل برای تامین مالی اقتصادی پروژه ها در کنار یکدیگر قرار دارند و هیچ وقت در تقابل با یکدیگر و در رقابت برای جذب سرمایه ها و مشتری نیستند، چراکه در اصل این دو بازار مکمل یکدیگرند.

راهکارهایی برای افزایش حجم تامین مالی از بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات به روش‌های مختلف تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: تامین مالی شرکت‌ها باید از دو طریق بانک و بازار سرمایه انجام شود اما برخی از بنگاه‌ها با روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه آشنایی بسیار کمی دارند بنابراین نیاز است تا فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه انجام شود.

    وی به روان بودن تامین مالی از بانک‌ها در کشور نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه تامین مالی از طریق بازار پول بسیار روان‌تر انجام می‌شود، بنگاه‌های اقتصادی ترجیح می‌دهند منابع مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.

    خدارحمی معتقد است در صورتی که روش‌های آسان‌تر و کوتاه‌تری توسط بازار سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی ارائه شود، شرکت‌های بیشتری برای تامین مالی از این بازار استقبال می کنند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه در حال ‌حاضر تامین مالی از طریق بازار سرمایه در مدت زمان زیادی انجام می‌شود و نیاز است زیرساخت‌هایی فراهم شود تا این زمان کوتاه‌تر شود.

    وی با تاکید بر اینکه باید تولیدکنندگان را برای حضور و تامین مالی از مسیر بازار سرمایه ترغیب کرد، گفت: راه دیگر تشویق بنگاه‌های اقتصادی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه، انتشار ابزارهای متنوع در این بازار است.

    مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات ادامه داد: به هر میزان ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه از تنوع بیشتری برخوردار باشد، نیازهای بیشتری را برآورده می‌کند و بنگاه‌های اقتصادی بیشتری نیز تامین مالی از مسیر این بازار را انتخاب می کنند.

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نباید تفاوتی بین ساختارها و عملکرد بازار سرمایه و بازار پولی برای تامین مالی شرکت‌ها وجود داشته باشد، بیان کرد: در همه کشورهای دنیا تبعیض زیادی بین تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بازار پول وجود ندارد و بنگاه‌های اقتصادی تامین مالی کوتاه‌مدت را از طریق بانک‌ها و تامین مالی بلندمدت و میان‌مدت را از طریق بازار سرمایه انجام می‌دهند در صورتی که در کشور ما بیشتر تامین مالی‌ها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.

    وی به نظارت حداقلی بازار پول بر بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: بازار پول پس از پرداخت وام به متقاضیان، هیچ‌گونه نظارتی روی آنها ندارد اما در بازار سرمایه علاوه بر وجود شرایط ویژه، تامین مالی شرکت‌ها توسط نهاد ناظر در بورس اوراق‌بهادار به شکل پیوسته مورد بررسی قرار می‌گیرد تا چگونگی سرمایه‌گذاری آن میزان پول به صورت دقیق مشخص شود.

    برچسب ها