عصر خودرو

در گفت‌وگو با معاون حقوقی سازمان بورس اوراق بهادار؛

آخرین وضعیت پرونده «کنتورسازی» تشریح شد

عصر بازار- یک مقام مسئول با بیان اینکه مقام ناظر بر اساس ابزارهای قانونی و همچنین الزام به شفاف سازی از حقوق سهامداران کنتورسازی حمایت خواهد کرد، اظهارداشت: تشکیل اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه که گلوگاه های ابهام خیز و خروج احتمالی از شفافیت در زمینه مقررات، فناورری اطلاعات، نظارت و ساماندهی گزارش ها و اطلاع رسانی را عهده دار شده در همین راستاست.

آخرین وضعیت پرونده «کنتورسازی» تشریح شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، جعفر جمالی مشاور رییس و معاون حقوقی  سازمان بورس اوراق بهادار به  آخرین وضعیت پرونده کنتورسازی اشاره کرد وگفت :اقدام انضباطی  یکی از کارهایی است  که در رابطه با این پرونده صورت گرفته و برای 6نفر از مدیران آن نیز حد اکثر جریمه های قانونی حکم محکومیت صادر شده، و در هیات انتظامی سازمان از مدیران سلب صلاحیت شده است.

    معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اقدام کیفری نیزگفت: سازمان به عنوان مقام ناظر به دلیل ارائه اطلاعات خلاف واقع  و نیز خود داری از ارائه اطلاعات درست و شفاف، علیه مدیران شرکت کنتورسازی  شکایت کرده که پرونده در مجتمع قضایی امور اقتصادی در حال پیگیری است.

    وی افزود : سازمان بورس به موجب ماده 52 قانون بازار و بنا بر وظیفه ای که در حمایت از حقوق سرمایه گذاران و بویژه سهامداران خرد و دارندگان اوراق عهده دار است، موضوع ضرر و زیان سهامداران شرکت را نیز با انعکاس شکایت آنان به عنوان کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع  به مراجع قضایی، پی گیری نموده  که البته همه این‌ها در دادسرا بوده و در حال حاضر اتهام محسوب  است. 

    این مقام مسئول با بیان اینکه «واقفیم  تعدادی از سهامدار کنتور سازی زیان دیده اند، که باید از طریق ابزارهای قانونی پیگیری شود» تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نماینده و ناظر حقوقی سرمایه گذاران مردم نیز تلقی می شود. بسیاری از سهامداران کنتورسازی شکایت خود را به سازمان تسلیم نموده اند  که  به مرجع قضایی تقدیم گردید .

    از اینرو  این پرونده از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است  و اقدامات منتهی به بازداشت مدیر شرکت با قرار سنگین و بی سابقه در بازار سرمایه نیز در همین راستا بوده است.

    جمالی یادآور شد:در این پرونده برخی اشخاص از جمله کسانی که استاندارهای حسابداری و حسابرسی  را رعایت نکردند  و اشخاص دیگری که در این اجتماع و تبانی (ادعایی)، به نحوی مداخله داشته اند، نیز تحت تعقیب هستند.

    وی با اشاره به اینکه سازمان بورس در کنار اقدامات قضایی، اقدامات مناسبی جهت شفاف سازی انجام داده است، تصریح کرد: درمجمع برگزار شده حسابرس و بازرسی مستقل انتخاب شد  تا گزارش ها طبق مستندات تهیه و ارائه گردد و بدین ترتیب امکان تعیین میزان خسارات احتمالی سهامداران  فراهم آید و این اطلاعات در زمان معین  به بازار و مردم ارائه خواهد شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه مقام ناظر بر اساس ابزارهای قانونی و همچنین الزام به شفاف سازی از حقوق سهامداران کنتورسازی حمایت خواهد کرد، اظهارداشت: تشکیل اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه که گلوگاه های ابهام  خیز و خروج احتمالی از شفافیت در زمینه مقررات، فناورری اطلاعات، نظارت و ساماندهی گزارش ها و اطلاع رسانی را عهده دار شده در همین راستاست.

    این اداره تعامل مستمر با همه فعالان، نهاد ها و ارکان بازار و نیز مقامات صالحه نظارتی و قضایی کشور را در دستور کار دارد.

    رسیدگی به شکایات و حمایت های حقوقی اداره دیگری بود که جمالی از تشکیل آن خبر داد وگفت:  طبق عرف بازارهای بین المللی و اقتضاء بازارهای سرمایه اسلامی -  که کشور ما خود در این بازار(بازار های مالی اسلامی) صاحب سبک و به نوعی الگوست - ، حمایت از سرمایه گذاران و بویژه سرمایه گذاران خرد اصلی مهم به شمار می آید.

    سهامداران این اطمینان خاطر را داشته باشند که سازمان بر اساس اصل شفافیت، انصاف و کار آمدی تشکیل شده در راستای تامین حقوق و امنیت سرمایه گذاری تلاش خواهد کرد. سرمایه گذاران می توانند شکایت های احتمالی خود را از طریق سامانه "سمتا " به سازمان منعکس کنند.

    برچسب ها