عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

دولت آینده و چشم انداز آتی بازار سرمایه

عصر بازار- مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه آرمان، چشم انداز کلی بازار سرمایه را در دولت دوم دکتر حسن روحانی، روشن تر از چهار ساله نخست پیش بینی کرد.

دولت آینده و چشم انداز آتی بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، عظیم ثابت گفت: تجارب قبلی نشان می دهد که عملکردها و برنامه های اقتصادی عموما در چهارساله دوم ریاست جمهوری ها بهتر بوده و این امر برای دولت دوازدهم هم متصور است؛ چرا که ضمن کنترل تورم و کاهش نرخ سود بانکی، زیرساخت های خوبی نیز در چهار سال گذشته مهیا شده است.

    وی کنترل تورم را از مهم ترین دستاوردهای دولت در دوره قبل دانست و افزود: دولت اگر بتواند رکود را برطرف و نرخ بانکی را  که رقیب اصلی بازار سرمایه است به سمت واقعی شدن سوق دهد، انتظار داریم که کم کم صنایع فعال در بورس وضعیت بهتری پیدا کنند.

    ثابت با اشاره به سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی در خصوص ضرورت کاهش نرخ سود بانکی و یکسان سازی نرخ ارز در آینده نزدیک اظهار داشت: به نظر من  این این کار باید زودتر از اینها انجام می شد و هر چه سریعتر باید اقدام لازم انجام شود.
    این کارشناس بازار سرمایه همچنین شاه کلید اصلاحات در این بخش را تعدیل نرخ سود به صورت واقعی دانست.

    وی ادامه داد: همه می دانیم که سود بانکی باید با نرخ تورم  نسبت مشخصی داشته باشد اما متاسفانه تاکنون به هر دلیلی به بحث واقعی شدن سود بانکی توجه کافی نشده است.

    این کارشناس بازار سرمایه در عین حال با انتقاد از غلبه نگاه بانک محوری در کشور گفت: تا زمانی که سپرده بانکی آنقدر جذاب است که بدون دریافت مالیات و بدون ریسک، سود تضمین شده به سپرده گذاران پرداخت می شود، تولید و صنعت رونق نخواهد گرفت و این امر در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و حتی در برخی کشورها اگر شما منابعی را در بانک بگذارید، بابت نگهداری آن باید مبالغی هم پرداخت کنید.

    ثابت با بیان اینکه ارز دو نرخی و سه نرخی به هیچ وجه به نفع مصرف کننده نیست، افزود: امروز دیگر  تک نرخی شدن  نرخ ارز نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

    وی با تاکید بر اینکه نباید ارز و سودبانکی را به صورت دستوری مدیریت کنیم، افزود: اگرچه زیرساخت های اقتصادی ما هنوز در جاهایی اصلاح نشده و دولت مجبور است دخالت هایی کند اما در نهایت اگر بتوانیم مکانیسم بازار آزاد را در اقتصاد اجرایی کنیم صنایع ما کمتر آسیب می بینند.

    ثابت گفت: البته هم اکنون جو بازار به صورتی است که تا حدودی فعالان بازار احساس خوبی از شرایط کلی بازار ندارند؛ چرا که بسیاری از شرکت ها با نصف ظرفیت کار می کنند، اما اگر منابع به سمت تولید هدایت شود، مستقیم اثر خود را نشان می دهد و از آنجا که بخشی از این منابع به سمت بازار سرمایه خواهد آمد طبیعتا این بازار از  پتانسیل رشد برخوردار خواهد بود.

    مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه آرمان، یکی از ویژگی های بورس تهران را تنوع در صنایع مختلف دانست و گفت: این تنوع می تواند اثر مثبت بر بازار ما داشته باشد؛ مخصوصا اگر در بعد اقتصادی بتوانیم چالش های مهم را مخصوصاً در حوزه بانک ها و بیمه ها و صندوق های بازنشستگی سروسامان دهیم.

    وی افزود: دولت اگر اتاق فکری داشته باشد و بتواند برای طراحی یک بسته حمایتی برنامه ریزی کند تا تصمیمات اقتصادی به صورت منسجم و برنامه ریزی شده پیش برود ، امید می رود که شرایط بازار سرمایه نیز به تدریج بهتر شود.

    ثابت خاطر نشان کرد: یکی از نقاط قوت و محاسن دولت یازدهم این بود که توانست انتظارات تورمی را تا حدودی کاهش دهد . از طرفی نرخ ارز هم در دولت یازدهم نوسان چندانی نداشت و در مجموع بازارها متلاطم نبودند که  این مساله ارزشمند بود و انتظار می رود چنین سیاستی در آینده نیز ادامه پیدا کند.

    برچسب ها