عصر خودرو

ظرفیت تولید پلی پروپیلن ایران به دو میلیون تن می رسد

عصر بازار- با ورود به دوره پسابرجام و رفع محدودیت‌های خرید دانش فنی و لایسنس، عملیات اجرایی دو طرح بزرگ PDH با هدف تبدیل پروپان به پلی پروپیلن در صنعت پتروشیمی ایران با مشارکت شرکت اوده آلمان آغاز شد.

ظرفیت تولید پلی پروپیلن ایران به دو میلیون تن می رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، همزمان با بهره برداری از فازهای جدید میدان بزرگ گازی پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید پروپان از این میدان مشترک، برنامه ریزی به منظور تکمیل زنجیره ارزش پروپان در صنایع پتروشیمی با طراحی، ساخت و بهره برداری از طرح های PDH در دستور کار قرار گرفته است.

    در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز مایع شامل پروپان و بوتان از فازهای پارس جنوبی به حدود 10 میلیون تن در سال رسیده که این ظرفیت تولید پروپان می تواند برای مدت دست کم 20 تا 25 سال آینده طرح‌های تبدیل پروپان به پروپیلن و پلی پروپیلن در صنعت پتروشیمی ایران را تضمین کند.

    شرکت ملی پتروشیمی ایران اعلام کرد: با توجه به نیازسنجی انجام گرفته در سطح صنایع تکمیلی پتروشیمی و بالا بودن تقاضا برای مصرف گریدهای متعدد پلی پروپیلن در کشور، تاکنون با مشارکت شرکت اوده آلمان عملیات اجرایی و ساخت دو طرح تبدیل پروپان به پلی پروپیلن در منطقه علسویه و ماهشهر آغاز شده است.

    هم اکنون ظرفیت تولید پلی پروپیلن در صنعت پتروشیمی ایران با راه اندازی واحدهایی در مجتمع های پتروشیمی بندر امام، مارون، رجال، نوید زر شیمی، جم و پلی نار به حدود یک میلیون تن در سال رسیده که پیش بینی می شود با بهره برداری از سه طرح جدید، ظرفیت تولید این محصول استراتژیک پلیمری در برنامه ششم توسعه با افزایشی دو برابری به بیش از 2 میلیون تن در سال برسد.

    نکته قابل توجه آن است که از مجموع سه طرحی که برای تولید پلی پروپیلن عملیات اجرایی آنها در صنعت پتروشیمی ایران آغاز شده، دو طرح با لایسنس و مشارکت شرکت اوده آلمان در دست اجرا است.

    هم اکنون پیشرفت اجرایی طرح پتروشیمی سلمان فارسی با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن پلی پروپیلن و با استفاده از ظرفیت مازاد خوراک پروپان تولیدی پتروشیمی بندر امام در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به حدود 15 درصد رسیده که شرکت اوده آلمان در اجرای این طرح PDH علاوه بر تامین لایسنس و انجام مهندسی اصولی، در بخش پیمانکار مهندسی و تدارکات هم مشارکت دارد.

    عملیات اجرایی دومین طرح جدید PDH صنعت پتروشیمی کشور هم با ورود به دوره پسابرجام در عسلویه با ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن پلی پروپیلن آغاز شده که پیشرفت ساخت این طرح هم تاکنون به حدود 18 درصد رسیده است.

    دانش فنی در این طرح جدید که قرار است خوراک پروپان آن به میزان 560 هزار تن در سال از محل فازهای پارس جنوبی تامین شود، توسط شرکت اوده آلمان تامین شده است، ضمن آنکه شرکت میتسوئی ژاپن هم مسئولیت تامین دانش فنی واحد تولید پلی پروپیلن را بر عهده دارد.

    علاوه بر این، شرکت اوده آلمان با مشارکت شرکت دایلیم کره جنوبی هم در بخش مهندسی اصولی اجرای این طرح PDH مشارکت دارد که پیش بینی می شود این پروژه در میانه اجرای برنامه ششم توسعه در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

    با اجرای این دو طرح جدید PDH در عسلویه و ماهشهر در مجموع سالانه حدود 900 هزار تن به ظرفیت تولید پلی پروپیلن صنعت پتروشیمی کشور افزوده می شود که با احتساب ظرفیت 175 هزار تنی طرح پتروشیمی خمین در مجموع حدود یک میلیون و 75 هزار تن پلی پروپیلن بیشتر به عنوان یکی از منابع اصلی تامین خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور تولید خواهد شد.

    علاوه بر اجرای دو طرح PDH یاد شده، اخیرا پتروشیمی جم هم مذاکراتی را برای طراحی و ساخت یک واحد جدید PDH با ظرفیت تولید سالانه 550 هزار تن با شرکت UOP هانیول (شرکت انگلیسی-آمریکائی) آغاز کرده است.

    در مجموع پیش بینی می‌شود با توجه به بهره برداری دست کم پنج فاز جدید پارس جنوبی تا سال آینده و افزایش بیش از سه میلیون تنی تولید گازمایع از یک سو و افت شدید قیمت پروپان و بوتان در بازارهای جهانی در سایه سقوط قیمت نفت، اجرای طرح های PDH با هدف تبدیل پروپان به پلی پروپیلن علاوه بر تامین نیاز صنایع داخلی، تکمیل زنجیره‌های ارزش را هم برای صنعت پتروشیمی کشور به ارمغان بیاورد.

    برچسب ها