عصر خودرو

اوپک برای توازن بازار، تولیدکنندگان شناور تعیین کند

عصر بازار- کارشناس بازار نفت با تاکید بر لزوم مدیریت هوشمند اوپک در عرضه و تقاضای نفت در بازار، پیشنهاد کرد، برخی از کشورهای عضو اوپک به عنوان تولیدکننده شناور تعیین شوند تا بر اساس نوسانات بازار، میزان تولید را تغییر دهند و بازار را به توازن برسانند.

اوپک برای توازن بازار، تولیدکنندگان شناور تعیین کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «سید محمدعلی خطیبی» درباره وضعیت بازار جهانی نفت با بیان اینکه مدیریت عرضه به معنای رصد وضعیت تقاضا در بازار و تعیین میزان تولید است، افزود: طرح کاهش تولید نفت اوپک که در آذر ماه 1395 تصویب شد، در ابتدا توانست، قیمت ها را متعادل کند.
    وی درباره چرایی کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر، گفت: 2 کشور لیبی و نیجریه که از طرح کاهش تولید نفت در اوپک، مستثنی شده بودند، در ماه های اخیر توانسته اند تولید خود را افزایش دهند.
    خطیبی افزود: همچنین برخی از کشورهای غیراوپک مانند آمریکا در ماه های اخیر، میزان تولید خود را بالا برده اند که البته این افزایش تولید در آمریکا از محل منابع نفتی غیرمتعارف انجام شده است.
    نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک با بیان این که تعداد دکل های حفاری آمریکا، در ماه های اخیر، افزایش داشته است، افزود: بر اساس برخی گزارش ها، آمریکا در 6 ماه گذشته حدود 800 هزار بشکه تولید نفت خود را افزایش داده است.
    خطیبی با تاکید بر لزوم مدیریت هوشمند عرضه و تقاضا برای بازار جهانی نفت توسط اوپک، ادامه داد: هدف اوپک از اجرای طرح کاهش و تثبیت تولید نفت، دستیابی به قیمت 60 تا 70 دلار برای هر بشکه نفت بود که برای تحقق آن و متوازن سازی بازار، نیاز به مدیریت هوشمند بود.
    وی درباره ضرورت برگزاری نشست اضطراری اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت نیز، بیان داشت: اعضای اوپک، معمولا باید قیمت نفت بسیار کاهش یابد و شرایط سخت شود تا با برگزاری اجلاس اضطراری موافقت کنند.
    این کارشناس بازار نفت برگزاری نشست اضطراری را در شرایط کنونی بازار و قیمت های نفت غیرمحتمل دانست.
    خطیبی درباره پیش بینی بازار نفت در سال 2017، افزود: از یک سو، در نیمه دوم سال، معمولا تقاضای برای نفت افزایش می یابد که این مساله باعث افزایش تقاضا و قیمت می شود.
    وی اضافه کرد: از سوی دیگر، تولید نفت منابع غیرمتعارف از جمله شیل در حال افزایش است، همچنین برخی اعضای اوپک که از کاهش تولید معاف شده اند، امکان دارد تولید خود را افزایش دهند که این عوامل، می تواند قیمت ها را کاهش دهد.
    نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: برای حل مشکل می توان تولید شناور را برای برخی تولیدکنندگان در نظر گرفت که بر اساس آن، نوسانات بازار جهانی نفتی، از طریق انعطاف و نوسان تولید، مدیریت شود.
    خطیبی پیشنهاد کرد، 2 یا سه کشور به عنوان تولید کننده شناور در نظر گرفته شوند تا بازار جهانی نفت به هم نریزد و توازن آن حفظ شود.
     یکصد و هفتاد و دومین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) چهارم خرداد ماه امسال در مقر این سازمان در وین برگزار شد.
    اعضای اوپک در این نشست، با تمدید توافق کاهش تولید نفت موافقت کردند.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395 ) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد، اما برخی کشورها مانند ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
    قیمت نفت در هفته های اخیر، بر خلاف انتظار روندی کاهشی داشته است به طوری که از محدوده قیمتی بشکه ای 50 تال 55 دلار حدود 45 دلار افت کرده است.
    قیمت هر بشکه نفت خام شاخص امریکا روز جمعه در معاملات سلف بازارهای جهانی 46 دلار و 4 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال 47 دلار و 92 سنت بود.

    برچسب ها