عصر خودرو

سکه به کانال یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان نزدیک شد؛

پنجمین محدوده‌شکنی دلار در تیرماه

عصر بازار- روز شنبه، دلار از نقطه ۳ هزار و ۷۸۰ تومان گذر کرد و فاصله آن با مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۷ قدم رسید. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۱۳ تومان افزایش از محدوده ۳ هزار و ۷۷۰ عبور کرد و به قیمت ۳هزار و ۷۸۳ تومان رسید. این پنجمین محدوده‌ای بود که در روزهای ابتدایی تابستان توسط شاخص ارزی شکسته شد

پنجمین محدوده‌شکنی دلار در تیرماه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  پیش از این دلار در روزهای اول، سوم، هفتم و هشتم تیرماه به ترتیب از محدوده‌های 3 هزار و 730، 3 هزار و 740، 3 هزار و 750 و 3 هزار و 760 تومان عبور کرده بود. چنین روند افزایشی، انتظارات معامله‌گران ارزی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و زمینه‌ساز افزایش خریدها شد. به گفته فعالان، در کنار تقاضای این دسته، روز شنبه، بالا رفتن نرخ حواله درهم، افزایش ارزش دلار در مناطق مرزی افغانستان و عراق و کاهش حجم ارز موجود در بازار از عواملی بودند که در رشد قیمت اثر داشتند. عده‌ای نیز ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز را به‌دلیل مقابله با کاهش بهای اونس در افزایش یاد شده موثر دانستند. بالا رفتن بهای دلار موجب شد، سکه در اولین روز هفته روند افزایشی روز پنج‌شنبه را ادامه دهد و با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 218 هزار تومان برسد. این در حالی بود که اونس جهانی روز جمعه زیر مرز هزار و 250 دلار به کار خود پایان داد.

    یک ساعت ابتدایی پرنوسان

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با همان قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه یعنی 3 هزار و 770 تومان آغاز کرد، ولی به سرعت در مسیر افزایشی قرار گرفت. شدت روند نوسانی به اندازه‌ای بود که این ارز در یک ساعت ابتدایی روز توانست از نقطه 3 هزار و 770 توان عبور کند. با شکستن محدوده یاد شده، میزان دامنه نوسانات نسبت به ساعات ابتدایی روز پایین‌تر آمد. به گفته فعالان، در یک ساعت ابتدایی روز تمایل برای خرید ارز در بازار بسیار زیاد بود و همین موضوع موجب شد که دلار به راحتی از محدوده 3 هزار و 770 تومان عبور کند و به محدوده 3 هزار و 780 تومان وارد شود. آخرین بار که قیمت دلار در این محدوده قرار داشت، 28اردیبهشت سال جاری بود.

     

    اهرم انتظارات

    شاخص بازار ارز با ورود به تابستان تغییر مسیر داده و با ورود تقاضا رکوردهای جدید افزایشی را به ثبت رسانده است. بیشترین رشد روزانه، بیشترین بازدهی هفتگی در سال 96 و ثبت سقف 40 روزه از جمله رکوردهای این ارز در تیرماه بودند. به گفته فعالان، با عبور از عواملی که تقاضای بازار را فصل اول سال محدود و احتیاط معامله‌گران را بیشتر می‌کرد، از روزهای ابتدایی تابستان میزان خریدهای در بازار بالا رفته است. به گفته فعالان، افزایش انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی یکی از مهم‌ترین عواملی بود که قیمت دلار را به سقف 40 روزه هدایت کرد. به باور این دسته، روند افزایشی قیمت در تیرماه در کنار تصور بالا رفتن تقاضا در ادامه تابستان از جمله متغیرهایی بود که سمت انتظارات را تحت‌تاثیر قرار داد. در کنار این، روز شنبه نرخ حواله درهم وارد محدوده هزار و 40 تومان شد. این موضوع به‌عنوان یک سیگنال افزایشی در بازار عمل کرد. همزمان ارزش این ارز در مناطق مرزی سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نیز تقویت شد. بالا رفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه می‌تواند موجب شود که ارز از بازار ارزان‌تر داخلی به‌سوی بازارهای همسایه منتقل شود؛ کاهش حجم دلار در بازار داخلی نیز می‌تواند زمینه افزایش قیمت را فراهم کند.

    برچسب ها