عصر خودرو

بانک مرکزی:

شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه ۴ درصد افزایش یافت

عصر بازار- شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در خرداد ماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۳۷.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه ۴ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 به شرح زیر است:

    شاخص بهای تولیدکننده در خرداد ماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.7 درصد افزایش یافته است.
    شاخص یاد شده در ایران در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1396 نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1395 افزایش 6.5 درصدی دارد.
    به گزارش ایرنا، شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می شود. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران دارد.
    هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه گیری تغییر قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت این شاخص، قیمت کالاها را در کارخانه و مبدا تولید در نظر می گیرد.
    این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمت های تولیدکننده محاسبه می شود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می کند.

    برچسب ها