عصر خودرو

تداوم وضعیت کنونی اقتصاد چه بر سر بازار سرمایه می آورد؟

عصر بازار- متولیان بازار سرمایه باید با اتخاذ تدابیری از جمله کاهش کارمزد معاملات، رفع موانع توقف طولانی مدت نماد‌ها و عرضه‌های اولیه موجب بهبود شرایط بورس شوند چرا که تداوم وضعیت کنونی اقتصاد، دردی از بورس دوا نمی‌کند.

تداوم وضعیت کنونی اقتصاد چه بر سر بازار سرمایه می آورد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، متولیان بازار سرمایه باید با اتخاذ تدابیری از جمله کاهش کارمزد معاملات، رفع موانع توقف طولانی مدت نماد‌های معاملاتی و رونق عرضه‌های اولیه موجبات ر‌هایی بورس از شرایط کنونی را فراهم آوردند.


    باید توجه داشت که برگزاری فصل مجامع شرکت‌ها موجب شده تا معامله‌گران بورس با وسواس و احتیاط بیشتری در بورس به دادوستد سهام بپردازند، در وهله نخست در صورت تقسیم سود در مجامع شرکت‌ها که معمولا برای دلجویی از سهامداران و ابقای هیئت مدیره شرکت‌ها رخ می‌دهد ، نماد‌های معاملاتی پس از بازگشایی با افت روبرو می‌شوند.


    سود تقسیمی شرکت‌ها به طور معمول یا به سهامداران نمی‌رسد و یا این که با تاخیر و مشکلات فراوانی به حساب آن‌ها واریز می‌شود؛ بنابراین سهامداران ترجیح می‌دهند با رصد و احتیاط بیشتر در بورس اقدام به خرید و فروش سهام کنند و یا این که در برخی موارد ترجیح می‌دهند پیش از برگزاری مجامع شرکت‌ها سهام خود را بفروشند و پس از آن دوباره وارد ترکیب سهامداری شوند به همین دلیل این روز‌ها شاهد افت حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه هستیم.


    کلیت اقتصاد مشکل دارد


    مهدی ساسانی با اشاره به اینکه تداوم وضعیت کنونی اقتصادی دردی از بورس دوا نمی‌کند اظهارداشت: درحال حاضر مشکلات بانکی و اقتصادی درکشور باعث شده که ریسک سرمایه گذاری در بورس وجود داشته باشد.


    به گفته وی، زمانی که کابینه جدید دولت معرفی شد می‌توان تا حدی از آینده فعال بازار سرمایه گذاران آگاهی داشت چرا که اگر بخشی از صنایع رونق بخشد، درصد کمی از آن وارد بازار سرمایه خواهد شد.


    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کلیت اقتصاد مشکلاتی دارد عنوان کرد: زمانی که مشکل در اقتصاد وجود داشته باشد ،می‌تواند در بازار خود را نشان دهد چرا که بورس هنوز نتوانسته به شفافیت واقعی خود دست یابد.


    ساسانی با بیان اینکه بورس درحال حاضر در بلاتکلیفی بسر می‌برد گفت: بسیاری از سرمایه گذاران مجبورند که سهام خود را با قیمت پایینی به فروش برسانند که البته درحال حاضر این ریسک در همه صنایع وجود دارد.


    به گفته وی، روز‌های خوبی را می‌توان در اوسط مردادماه برای بازار پیش بینی کرد.


    بورس، آیینه کل اقتصاد درکشور است


    همایون دارابی کارشناس بورس دراین باره گفت: بورس می‌تواند آیینه کلی اقتصاد درکشور باشد چرا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در بازار بورس حضور دارند.


    وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تحول جدی در اقتصاد مشاهده نمی‌شود عنوان کرد: انتظار اولیه برآن بود که شرکت‌های اقتصادی بتوانند رشد کنند، اما این امر محقق نشد چرا که ما شاهد سرکوب نرخ ارز در کشور هستیم.


    دارابی بیان کرد: درحال حاضر تولیدکننده درکشور شانسی برای فروش ندارد و زمانی که این فروش درکشور نباشد رقابت با کشور‌های درحال توسعه هم وجود نخواهد داشت.


    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی درکشور بالاست گفت: زمانی که این سود بالا باشد، سرمایه در گردش بنگاه‌ها دچار مشکل می‌شود و شرایط فروش هم محقق نخواهد شد.


    به گفته دارابی، درحال حاضر درسکوت خبری در اقتصاد هستیم، بنابراین نمی‌توان شرایط روشن و مناسبی برای سرمایه گذاران در بورس اتخاذ کرد.

    برچسب ها