عصر خودرو

کارشناس صادرات :

محصولات فلزی نیازمند تشکیل اتحادیه صادرات است

عصر بازار- کارشناس ارشد صادرات شرکت ذوب آهن اصفهان معتقد است برای انسجام بیشتر شرکت های داخلی جهت حضور بیشتر در بازارهای بین المللی و تقویت جایگاه این شرکت ها در بازارهای جهانی، به تشکیل اتحادیه صادرات محصولات فلزی نیاز داریم.

محصولات فلزی نیازمند تشکیل اتحادیه صادرات است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، ' مهدی سرلک ' اظهارکرد: تشکیل اتحادیه صادرات محصولات فلزی از افت قیمت محصولات فلزی کشورمان از جمله آهن و فولاد در بازارهای بین المللی بویژه در کشورهای همسایه جلوگیری می کند.
    وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از تجار، به این دلیل که شرایط مناسب تری در بازارهای کشورهای همسایه داشته باشند دست به اقدام هایی می زنند که موجب افت بهای محصولات فلزی در بازارهای کشورهای همسایه می شود.
    این کارشناس صادرات محصولات فولادی تاکید کرد: برای تقویت جایگاه شرکت های داخلی در بازارهای بین المللی نیازمند تشکیل اتحادیه صادرات محصولات فلزی هستیم تا از تصمیم های جزیره ای برای صادرات محصولات فلزی جلوگیری کنیم.
    وی تصریح کرد: متاسفانه ارزش گذاری برای فروش محصولات فلزی کشورمان در بازارهای بین المللی بویژه کشورهای همسایه متولی ندارد و نبود این متولی موجب شده تا محصولات ایرانی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی با کیفیت یکسان در بازار کشورهای همسایه با قیمت پایین تری به فروش برسد.
    سرلک تاکید کرد: محصولات فولادی شرکت های داخلی از جمله ذوب آهن اصفهان توان رقابت با مشابه خارجی در بازارهای جهانی را دارد و باید برای تقویت جایگاه این محصولات در بازارهای بین المللی بصورت جدی برنامه ریزی کرد.
    وی اظهارکرد: کیفیت محصول میلیگرد تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان از میلگرد تولید شده توسط شرکت های اوکراینی و ترکیه ای کمتر نیست اما همین محصولات به دلیل نبود اتحادیه صادرات محصولات فلزی و نبود متولی خاص، در بازارهای کشورهای همسایه با قیمت کمتری نسبت به محصولات شرکت های کشورهای یاد شده به فروش می رسد.
    خاطر نشان می شود، « احمد صادقی » مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان درباره برنامه های صادراتی این شرکت اوایل اردیبهشت امسال به ایرنا گفته بود: امسال برنامه صادرات این واحد صنعتی دستیابی به صدور یک میلیون تن محصولات است که نسبت به عملکرد پارسال که 700 هزار تن بود، رشد بیش از 40 درصدی خواهد داشت.
    وی افزایش صادرات و تلاش برای دستیابی به بازارهای جدید صادراتی را از جمله سیاست های این واحد صنعتی بیان کرد که دستاورد آن در سال 1395 رشد 100 درصدی میزان صادرات محصولات نسبت به سال قبل از آن بود که به رقم حدود 700 هزار تن رسید و پس از سالها، صادرات تیرآهن به کشورهای اروپایی از سرگرفته شد.
    بر اساس اطلاعات اعلام شده، در مجموع، پنج میلیون و 381 هزار و 263 تن انواع محصولات فولادی در سال 1395 به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 94، در حدود 29 درصد رشد داشت.
    بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت فولاد خوزستان با صادرات بیش از یک میلیون و 958 هزار و 600 تن در رتبه اول صادرکنندگان محصولات فولادی کشور در سال 1395 قرار گرفت. این واحد با این میزان صادرات، رشد 43 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال 1394 در کارنامه صادراتی خود ثبت کرد. در گذشته شرکت فولاد مبارکه پیشتاز صادرات بود، اما در سال 1395 فولاد خوزستان توانست در جایگاه نخست این بخش قرار گیرد.
    پس از فولاد خوزستان، فولاد مبارکه با صادرات یک میلیون و 540 هزار و 352 تن، فولاد هرمزگان با صادرات یک میلیون و 88 هزار و 115 تن و ذوب آهن اصفهان با صادرات 640 هزار و 521 تن انواع محصولات فولادی، به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم بزرگترین صادرکنندگان فولاد کشور در سال 1395 قرار گرفتند.
    شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد آلیاژی ایران و فولاد اکسین نیز در رتبه‌های بعدی این بخش قرار گرفتند.
    سند چشم انداز 1404، رقم 55 میلیون تنی را برای ظرفیت فولاد ایران پیش‌بینی کرده است که از این رقم سهم صادرات 15 میلیون تن برآورد شده است. در سال 1395 در حدود 17 میلیون و 895 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شد که طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، باید حدود 6 میلیون تن از این رقم صادر می‌شد و با توجه به میزان صادرات سال 1395، می‌توان گفت که این هدف تا حدودی برآورده شد.

    برچسب ها