عصر خودرو

۲.۲ میلیارد یورو سرمایه داخلی و خارجی در مس به مرحله تولید رسید

عصر بازار- مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران از شروع کار طرح های صنعت مس در دولت یازدهم خبر داد که مجموع سرمایه گذاری انجام شده در زمینه آنها به ۲.۲ میلیارد یورو می‌رسد.

۲.۲ میلیارد یورو سرمایه داخلی و خارجی در مس به مرحله تولید رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در آخرین گزارش منتشر شده از سوی گروه بین المللی مطالعات مس، تولید کاتد مس در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2016 مقداری کاهش را نشان می‌دهد اما مجموع تولید جهانی کاتد مس در چهار سال اخیر تقریبا روندی ثابت داشته است.

    این در حالی است که محمد آقاجانلو - مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - از افزایش تولید کنسانتره مس با پنج درصد، ‌شمش آلومینیوم با 12 درصد و پودرآلومینا با 7.5 درصد طی سال های 1392 تا 1395 خبر می‌دهد.

    وی با اشاره به نحوه عملکرد ایمیدرو در حوزه مس و سرمایه گذاری در این حوزه عنوان کرد: از شروع به کار دولت یازدهم، طرح هایی که در حوزه فلزات غیر آهنی و سیمان به مرحله تولید رسیده اند شامل دو واحد تغلیظ در استان های آذربایجان شرقی و کرمان به ظرفیت 310 هزار تن کنسانتره مس با سرمایه گذاری 175 میلیون یورو و افزایش ظرفیت تولید کشور به میزان 33 درصد در این بخش، پالایشگاه مس 200 هزار تنی در استان کرمان با سرمایه گذاری 138 میلیون یورو و افزایش ظرفیت تولید کشور به 450 هزار تن مس کاتد، معدن مس چهل کوره سیستان و بلوچستان با تولید 7/16 هزار تن کنسانتره مس و سرمایه گذاری هشت میلیون یورو می شود.

    بر اساس این اظهارات در مجموع، واحدهایی که توانستند به خط تولید مس ایران در چهار سال اخیر اضافه شوند 321 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی و 835 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی داشته‌اند.

    این مدیر معدنی همچنین در باره عملکرد ایمیدرو در حوزه آلومینیوم اظهار کرد: انعقاد قرارداد احداث کارخانه تولید شمش آلومینیوم جنوب به ظرفیت 300 هزارتن، انعقاد قرارداد با شرکت اِن اف اسی برای تکمیل خط تولید شمش آلومینیوم جاجرم به ظرفیت 40 هزارتن، انعقاد قرارداد با شرکت دی ام تی آلمان به منظور تهیه گزارش طرح بوکسیت گینه، فعال سازی مجدد طرح احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی، انجام طراحی بِیسیک طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب آذربایجان شرقی به ظرفیت 200 هزار تن آلومینا، آغاز بهینه سازی خطوط قدیمی خط تولید کارخانه آلومینیوم ایران (ایرالکو) از سال 1394 در دولت یازدهم انجام شده است.

    بر اساس نمودارهای جهانی قیمت نیز قیمت دو محصول مس و آلومینیوم در چهار سال گذشته هر دو با افت نسبی همراه بودند.

    قیمت فلز مس در این مدت از مرز 8000 دلار در هر تن در سال  2013 به کمتر از 4500 دلار در اویل سال 2016 سقوط کرد و اکنون نیز به حدود 5800 دلار در هر تن رسیده است.

    آلومینیوم نیز بر اساس نمودار قیمت های جهانی در طول این چهار سال با افت و خیزهایی مجموعا تا 400 دلار کاهش قیمت داشته است و از حدود 2200 دلار در سال 2013 امروز به نزدیک 1800 دلار در هر تن رسیده است.

    برچسب ها