عصر خودرو

روند روبه رشد صادرات محصولات کشاورزی به قطر

عصر بازار- رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه صادرات این محصولات به قطر روند رو به رشدی دارد، گفت: دلیل گرانی پیاز صادرات نیست چون ایران به قطر پیاز صادر نمی کند.

روند روبه رشد صادرات محصولات کشاورزی به قطر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، سید رضا نورانی  با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشور قطر از روند رو به رشدی برخودار است، اظهارداشت: صادرات محصولات کشاورزی ما  از نقاطی مانند بوشهر، فارس، تهران و بندرعباس به قطر انجام می شود.

    وی با اشاره به اینکه انتظار ما این بود که دولت به فراهم شدن زیرساخت های صادراتی کمک می کرد که صادرات به قطر با لنج انجام نشود؛ ادامه داد: با توجه به اینکه لنج یک صنعت قدیمی و کهنه است، وقوع یک طوفان در آب های خلیج فارس می تواند چند روز روند صادرات ما را به تاخیر بیندازد و در نتیجه این امر کالای ایرانی کیفیت خود را از دست خواهد داد.

    رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی تصریح کرد: همان طور که اشاره شد انتظار می رفت در همین فرصت کوتاه دولت کمک می کرد تا زیرساخت های صادراتی مناسب فراهم شود اما هنوز این کار انجام نشده است.

    نورانی افزود: بخش خصوصی و اتحادیه موفق شدند در همین فرصت کوتاه شناورهایی را تهیه کنند که این شناورها حدود 10 کانتینر یخچالی با خود را حمل می کنند و با توجه به اینکه این کانتینرها پر می روند و خالی برمی گردند صادرکننده مجبور به پرداخت هزینه اضافی است برای اینکه کیفیت کالای صادراتی اش بهتر باشد.

    وی با بیان اینکه صادرات ما هم اکنون هم از طریق هوایی و هم از طریق دریایی درحال انجام است، گفت: انتظار  می رفت کشتیرانی والفجر که در بوشهر مستقر است این حرکت را زودتر شروع می کرد اما متاسفانه این اقدام با تاخیر انجام شد؛ دلیل این امر نیز آن است که قطری ها هنوز به شرکت والفجر پاسخ ندادند و مجوزی صادر نکردند در نتیجه شناورهای گوناگونی که اتحادیه و صادرکنندگان تهیه کرده اند از این مسیر به  صادرات خود ادامه می دهند.

    نورانی افزود: محصولاتی که به قطر صادر می شود بیشتر شامل سبزی، صیفی و میوه های فصلی است.
    وی درباره اینکه آیا دلیل بالا رفتن قیمت برخی صیفی جات مانند پیاز صادرات این محصولات به قطر است؟ افزود: دلیل گرانی پیاز این است که در فصل گذشته تولیدکنندگان پیاز کشور به دلیل تولید زیاد زیان کردند و حتی در سال گذشته بخشی از تولید معدوم شد چون بیش از ظرفیت مصرف تولید شده بود.

    نورانی ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان در سالجاری برای اینکه زیان سال قبل ادامه دار نشود پیاز نکاشتند در نتیجه قیمت این محصول سیری صعودی را طی کرده و این امر هیچ ربطی به صادرات ندارد.

    رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: پیاز ایرانی با قیمت های فعلی توان رقابت در کشورهای هدف را ندارد چرا که ما می بینیم در سطح شهر قیمت موز از پیاز ارزان تر است بنابراین کشورهای وارد کننده نمی آیند با این قیمت های گران از ما پیاز بخرند.

    نورانی گفت: بزرگترین تولیدکننده پیاز  هندوستان است که به قطر نیز صادرات انجام می دهد و ایران به قطر پیازی صادر نمی کند.

    برچسب ها