عصر خودرو

گزارش مجمع سالیانه شیشه همدان

عصر بازار: مجمع شیشه همدان با حضور ۸۵% سهامداران تشکیل و ۶۵۰ ریال سود نقدی ، تصویب شد.

گزارش مجمع سالیانه شیشه همدان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، این شرکت قصد افزایش ظرفیت تولید از طریق راه اندازی فاز 3 را دارد. بنا بر گفته های مدیر عامل شرکت بهره برداری از این کوره نهایتا تا سال 96 اتفاق خواهد افتاد.

    محل برگزاری مجمع: ساعت 15:30روز چهارشنبه مورخ 22/7/94 ، خیابان ولیعصر،هتل سیمرغ

    سال مالی 31/3/93

    اعضای هیات رئیسه:
    رییس مجمع : آقایعلی خامی

    ناظران مجمع : آقایان احمد رضا رضایی و مجتبی عراقی

    مدیر عامل: آقای فخیم هاشمی

    منشی: آقایتقی تهرانچی

    حسابرس: آقای نادریان

    نماینده سازمان : آقای رجبیان

    حاضرین در مجمع: 85٪ سهامداران

    گزارش هیات مدیره
    این شرکت در صنعت تولید انواع ظروف شیشه ای بطری و جار برای بسته بندی محصولات صنایع مواد غذایی و نوشابه سازی فعالیت می کند و در حال حاضر بیش از 27% از تولیدات داخلی را به خود اختصاص داده و مجهز به ماشین آلات پیشرفته جهت تولید ظروف شیشه بسته بندی می باشد. مواد اولیه محصولات این شرکت معدنی بوده و تماما از داخل کشور قابل دسترس می باشد و تولید آن از مزیت نسبی زیادی برخوردار است.

    از جمله موارد مهم که تاثیر قابل ملاحظه ای بر فعالیت شرکت داشته ، بند ط تبصره 5 قانون بودجه سال 1393 کل کشور می باشد که با توجه به آن این امکان به شرکت ها داده شد که با 70% نرخ ارز مبادلاتی نسبت به تسویه بدهی های خود به صندوق ذخیر ارزی  اقدام نمایند. شرکت شیشه همدان از جمله شرکت هایی بود که توانست از این ظرفیت به خوبی استفاده نماید. در سالهای اخیر افزایش ظرفیت محصولات کانه های غیر فلزی از جمله صنایع منتخب در برنامه راهبردی وزارت صنعت و معدن و تجارت می باشد و از جمله صنایعی ست که بیشترین نقش در اشتغال را داشته است. به همین دلیل سرمایه گذاری های قابل توجهی در صنعت شیشه صورت گرفته که نشان دهنده چشم انداز روشن این صنعت در کشورمان می باشد.

    طی سال مالی گذشته افزایش سرمایه 50% از 192 میلیارد ریال به 288 میلیارد ریال از محل سود انباشته صورت گرفته و در اداره ثبت اسناد املاک همدان به ثبت رسیده است.

    ایفای تعهدات شرکت از دیگر اقدامات مهم شرکت بوده است. شرکت طی سال گذشته کلیه تعهدات ریالی خود را به موقع تسویه نموده و اقساط باقی مانده را با استفاده از بهره مندی بند ط تبصره5 قانون بودجه محاسبه و تسویه نمود. همچنین برای سود معوق و جرائم باقی مانده نزد بانک ملی ، شرکت تقاضای بخشودگی جرائم و تسویه کرده است .در راستای توسعه مستمر زیرساخت های شرکت با محوریت ارتقا کیفیت افزایش ظرفیت و کاهش هزینه ها اقداماتی صورت گرفته که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:

    1-    اجرای عملیاتی خاکی ، بتن ریزی و ساخت و نصب سوله واحد 3 کارخانه

    2-    ایجاد و احداث سالن سوله کمپرسورخانه جدید

    3-    تعوبض پوشش سقف سوله سالن تولید واحد1 کارخانه

    4-    خرید باقی مانده آجر ها و قطعات یدکی مود نیاز برای تعمیرات سرد کوره 2

    5-    دریافت اسناد مالکیت دفتر مرکزی شرکت از صندوق بازنشستگی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح. که با پیگیری های انجام شده ، بندی که 10 سال بود در گزارشات حسابرس ذکر می شد ، انجام شود.

    و ....

    از مهمترین برنامه های شرکت برای سال مالی آتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    1-    اجرای تعمیرات سرد کوره واحد 2 در اردیبهشت 95

    2-    ادامه عملیات اجرایی واحد 3 کارخانه.

    3-    حفظ وتوسعه بازارهای داخی و خارجی

    و ...

    تعمیرات سرد کوره 2: باتوجه به سپری شدن عمر مفید کوره واحد2 در سنوات گذشته کلیه آجرهای کوره، ماشین آلات و قطعات یدکی مورد نیاز با یک سوم هزینه نسبت به شرایط فعلی خریداری گردیده و شرکت تصمیم دارد در اردیبهشت ماه سال1395نسبت بـه اجرای تعمیرات سرد اقدام نماید . مدت تعمیرات 5 ماه بطول خواهد انجامید . با اجرای طرح مذکور ظرفیت اسـمی تغییـری نخواهد یافت لیکن میزان تولید کوره واحد 2  نسبت به شرایط فعلی به میزان 30 درصد افزایش خواهد یافت.

    ایجاد واحد جدید تولید بطر و جار واحد 3: درسال مالی مورد گزارش ضمن دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن تجارت استان همدان،عملیات کلنگ زنی آن بـا حضور مقامات عالیرتبه استان همدان در محل فعلی کارخانه انجام و ضمن شروع عملیات ساختمانی و بررسیهای فنی انجام شده توسط متخصصان فنی کارخانه مذاکرات لازم با شرکتهای اروپایی به منظور طراحی، تجهیزکوره،خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز صورت گرفته و به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات از محل منابع صندوق توسـعه ملی معرفی گردیده و در تاریخ تنظیم این گزارش در مرحله تصویب و تخصیص ارز توسط مراجع ذیربط می­باشد.

    طرح مذکور با محوریت صادرات کالا به بازارهای منطقه پیشبینی گردیده و در صورت تخصیص تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی طبق برآوردهای صورت پذیرفته درسال  1396طرح مذکور با ظرفیت تولید سالیانه   93000تن محصول،اجرا و به بهره برداری خواهد رسید به همین منظور شرکت جهت تأمین مبالغ ریالی مورد نیاز اقدام به افزایش سرمایه خواهد­­ نمود.

    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    بند 4- بدهی ارزی که به بانک ملی داشته ایم ، با استفاده از بخش نامه دولت، اصل بدهی را با 70% نرخ ارز مبادله ای تسویه کرده ایم. همینطور درخواست بخشودگی برای جریمه هم کردیم. همین طور طبق مصوبه مجلس برای حمایت از صنعت ، که اگر تصویب شود ، بر مبنای آن باید تسویه نماییم. و اکنون منتظر قعطی شدن این طرح می باشیم تا در نهایت مطابق آن اقدام به تسویه نماییم. در این بند اگر مغایرتی نیز حاصل شود، مغایرت مثبت بوده و به نفع شرکت خواهد بود. و هیچ اثر نامساعدی بر روی سود و زیان نخواهد داشت.

    بند 6- در این بند به ذخیره مالیاتی محاسبه شده توسط شرکت اشاره شده که خوشبختانه شرکت از نظر مسائل مالی رابطه خوبی با وزارت اقتصاد دارایی داشته و تا پایان سال 92 به طور کامل مالیات خود را  تسویه کرده و نگرانی از این منظر وجود ندارد.

    گزارش حسابرس شامل 12 بند بود که خصوص در سایر بند ها بحثی صورت نگرفته است.

    پرسش و پاسخ:
    با توجه به تخفیفاتی که با توجه به بند ط تبصره5 قانون بودجهگرفته شده، دارایی ها کاهش ارزش ریالی پیدا خواهد کرد یا نه؟
    این تفاوت در سود و زیان تاثیر خود را گذاشته. چرا که دارایی های مطرح شده، ارزش دفتری شان صفر است و معادل قیمت تمام شده ذخیره استهلاک دارد. اما عملا  تاثیرش را بر سود و زیان گذاشته و در بخش سایر در آمد ها در صورت های مالی قابل مشاهده است.
    فروش ها بیشتر از محل افزایش قیمت است تا افزایش تولید . ایا این روند برای سالهای بعدی هم ادامه دارد؟
    ظرفیت کوره ها مشخص است . و با توجه به گذر زمان و استهلاک تولید کاهش می یابد. اما اگر تعمیرات کوره دو انجام شود راندمان تا 30% افزایش خواهد یافت. اگر ظرفیت کوره ها را افزایش ندهیم حرف شما درست است. اما سال گذشته 10% افزایش نرخ داشته ایم که بنا به بخش نامه آقای جهانگیری صبر کردیم و مجوزی که گرفتیم بین 9.5 تا 10% بوده است. اما اگر کوره 1 تا دو سه سال آینده بتواند فعالیت کند و کوره 3 راه بیوفتد. تعمیرات سرد کوره 2 را که انجام خواهیم داد. و قصد داریم ظرفیت تولید روزانه را از 170 تن به 300 تن افزایش دهیم. به عبارتی ظرفیت سالانه بسته بندی آن که 45 هزار تن می باشد را به 77 هزار تن افزایش دهیم. واحد 3 نیز به تنهایی 93 هزار تن ظرفیت خواهد داشت .
    آیا پت برای صنعت شیشه تهدید محسوب می شود؟
    این در دهه 70 شاید یک تهدید بود اما در حال حاضر این طور نیست. بنا بر جلساتی که در همایش زیست محیطی داشتیم ، به این نتیجه رسیده شده که از جهت سلامتی پت برای بسیاری از محصولات خوب نیست چرا که در صورتی که نور آفتاب بیش از 25 درجه به آن بخورد ( مثلا به شیشه های آب ) یک سری مواد خطرناک از خود تولید می کند و سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین با توجه به بحث های سرطان زا بودن، امکان اینکه شیشه باید جایگزین شود بیشتر خواهد بود. چرا که از لحاظ بازیافت نیز تنها 20% پت های تولیدی قابلیت بازیافت داشته و برای محیط زیست یک تهدید به حساب می آید . تهدید اصلی از سوی سایر رقبا ممکن است باشد. با اضافه شدن ظرفیت ممکن است مشکل فروش به وجود آید. طی دو سه سال اخیرشرکت شیشه همدان هیچ هنری در فروش به خرج نداده است. اما چون کیفیت خوبی داشتیم مشتری خودش به سمت ما می آمده است. اما طرح های جدیدی در حال راه اندازی می باشند. مثلا شیشه نفیس که به تازگی شروع به فعالیت کرده که در سمت تاکستان بوده و روزانه 300 تن ظرفیت دارد که البته بیشتر بر پایه صادرات است برای اینکه سهم خودمون رو از دست ندهیم و جایگاه خود را حفظ نماید باید افزایش تولید دهیم و به صادرات را نیز افزایش دهیم باید خود را ارتقا دهیم.
    در مورد طرح 3 وام آن در چه مرحله ایست و چند سال دیگر قابل بهره برداری خواهد بود؟ آیا تجهیزاتی وارد شده؟
    طرح از طرف وزارت صنایع مورد تایید قرار گرفته است. و 49 میلیون یورو نیاز به تامین مالی می باشد که باید حدود 7 یا 8 میلیون آن از داخل تامین شود. با توجه به اینکه اموال در بانک ملی در رهن است ، تمایل داریم تا از همان بانک وام بگیریم و در صورت بر داشته شدن تحریم ها این ارز به ما تخصیص خواهد یافت و نهایتا تا پایان سال 96 طرح اجرا خواهد شد. تجهیزاتی هنوز وارد نشده و فقط با طراح در مورد این کوره صحبت هایی شده است.

    آیا افزایش سرمایه در سال بعدی خواهیم داشت؟

    در صورتی که ارز به ما تخصیص پیدا کند ، قادر به گشایش حساب اعتباری ال سی باشیم، احتمال افزایش سرمایه 150% در سال آینده وجود خواهد داشت.

    با توجه به نیاز کوره شماره 2 به تعمیرات ، آیا کیفیت محصولات پایین آمده ؟

    نه . چون کیفیت مذاب تغییر نمیکنه اما کشش کوره کم شده است. دستگاه ها 16 سال است که کار کرده اگر اور هال شود کمی از کیفیت آنها کاهش می یابد اما خود مذاب نه.

    نرخ شیشه خرده چرا کاهش پیدا کرده؟

    بازیافت می کنیم. جز ضایعات محسوب می شود. شیشه هایی که خراب می شود و حدود 10 الی 20 درصدشان میریزد را دوباره بازیافت می کنیم.

    سود نقدی
    پیشنهاد هیئت مدیره برای تقسیم سود ، 573 ریال بود که در نهایت سود 650 ریال مورد تصویب قرار گرفت.

    سایر مصوبات:
    ·        پاداش هیات مدیره : 5% سود تقسیمی

    ·        حق حضور در جلسات اعضای غیر موظف: یک میلیون تومان در ماه

    ·        بازرس قانونی: موسسه حسابرسی بهراد مشار

    ·        بازرس علی البدل: موسسهحسابرسیآزموده کاران

    ·        روزنامه: دنیای اطلاعات

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها