عصر خودرو

چشم انداز شکننده بانک جهانی از اقتصاد جهان ؛

بیم و امید بازارهای نوظهور

عصر بازار-بانک جهانی پیش بینی کرده که رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۷ تا ۲.۷ درصد تقویت شود، چراکه بهبود تولید و تجارت، افزایش اعتماد به بازار ثبات قیمت کالاها اجازه می دهد تا اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور صادرکننده کالا به رشد ادامه بدهند.

بیم و امید بازارهای نوظهور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،رشد اقتصاد جهان در سال 2017 ناشی از رشد حدود 4 درصدی تجارت است. میزان رشد تجارت جهان در سال 2016 با 2.7 درصد، پایین ترین میزان رشد بعد از بحران اقتصادی را تجربه کرد.

    نمودار 1- پیش بینی رشد جهان

    نمودار  2- پیش بینی رشد تجارت جهان


    با این وجود، ریسک های اساسی بر این چشم انداز سایه می اندازد. این موارد شامل امکان محدودیت های تجاری بیشتر، نااطمینانی درباره سیاست های تجاری، پولی و مالی و در درازمدت ضعف بهره وری و سرمایه گذاری است.
    پیش بینی می شود، رشد اقتصادهای توسعه یافته نیز به 1.9 درصد افزایش یابد که به سود شرکای تجاری آنها خواهد بود. در میان شرایط مطلوب مالی جهان و تثبیت قیمت کالاها، رشد در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه از 3.5 درصد پارسال به 4.1 درصد خواهد رسید.

    نمودار  3- پیش بینی رشد بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه
    (با تفکیک واردکننده و صادرکننده کالا)

    پیش بینی می شود، رشد در آمریکا و ژاپن افزایش پیدا کند و در ناحیه یورو تقویت شود. رشد قوی تر اقتصادهای توسعه یافته حتی با نرخ متوسط دارای سودمندی هایی برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است.
    رشد بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه تقویت می شود. این بهبود بین صادرکنندگان کالاهای کشاورزی، فلزی و انرژی گسترده تر است.
    نمودار  4- رشد GDP صادرکنندگان کالا در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه



    پیش بینی می شود، رشد هفت اقتصاد بزرگ نوظهور شامل برزیل، چین، روسیه، ترکیه، هند، اندونزی و مکزیک تقویت شود و تا سال 2018 از هفت کشور صنعتی سبقت بگیرد. این موضوع می تواند برای سایر کشورهای این گروه مفید باشد.

    نمودار  5- مقایسه رشد GDP در 7 اقتصاد صنعتی و نوظهور

    بدهی و کسری میان بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه رو به افزایش است، بویژه آنها که به شدت وابسته به صادرات کالا هستند. این مساله سبب آسیب پذیری آنها نسبت به هزینه استقراض می شود.


    نمودار  6- تراز مالی و  بدهی ناخالص دولتی در  در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه



    بی ثباتی سیاست های اقتصادی بالاست و در حالی که نوسان بازار مالی پایین است، اگر بازارهای مالی ارزیابی مجددی از ریسک داشته باشند، احتمال اصلاح ناگهانی وجود دارد. چشم انداز شکننده بوده و خطر ریسک نزولی بالای میانگین تاریخی باقی مانده است.

    نمودار  7- بی ثباتی سیاست های اقتصادی(EPU) و نوسان بازارهای مالی(VIX)

    برچسب ها