عصر خودرو

موافقان و مخالفان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت

عصر بازار- لایحه تفکیک سه وزارتخانه طی روزهای گذشته با قید دو فوریت در دولت تصویب و تقدیم مجلس شد.

موافقان و مخالفان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، معاون پارلمانی رئیس جمهوری در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: در صورت تصویب لایحه در مجلس و تایید شورای نگهبان، تعیین کابینه براساس ساختار جدید خواهد بود. یکی از این وزارتخانه ها، صنعت، معدن و تجارت بوده و در کنار آن، تفکیک دو وزارتخانه راه و شهرسازی و وزارت ورزش و جوانان نیز در نظر گرفته شده است.
    در ادامه این گزارش قصد داریم، اظهار نظرهای موافق و مخالف تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را به نقل از منابع خبری رسمی مورد بررسی قرار دهیم.

    رمضانعلی سبحانی‌فر، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس
    با توجه به وضعیت موجود می‌توان گفت به اهداف تعیین شده در ادغام برخی وزارتخانه‌ها نرسیده‌ایم و دولت باید برای چابک‌سازی و تخصصی کردن کارها هر چه سریع‌تر بحث تفکیک وزارتخانه‌هایی همچون «صنعت، معدن و تجارت» یا حتی برخی وزارتخانه‌های دیگر که در آنها نیز مشکلاتی از این دست را شاهد هستیم در دستور کار خود قرار بدهد.

    مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران
    در صورتی که تصمیم نهایی در تفکیک دوباره وزارت صنعت، معدن و تجارت است باید ماموریت ها بررسی شود، زیرا اگر دوباره بدون تعریف ماموریت ها تفکیکی صورت گیرد، تاثیر مناسبی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت. تقاضای ما از دولت آن است که در این مورد با شتاب عمل نشود. لازم است در این خصوص بررسی‌های جامعی انجام شود. درباره ادغام صورت گرفته در دوره قبل مطرح است که کار کارشناسی انجام نشده بود، اما به نظر می‌رسد در تفکیک دوباره نیز عمل کارشناسی انجام نشده است.

    ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران
    جدایی این وزارتخانه کار اشتباهی است، البته ممکن است موافق‌هایی داشته باشد، اما به‌طور مشخص اکثریت اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران مخالف جداسازی هستند. ادغام وزارتخانه کار درستی بود، اما بد اجرا شد که باید نقاط ضعف این ادغام اصلاح و برطرف شود. جداسازی این وزارتخانه‌ها 100 درصد خطاست و اگر وزارتخانه‌ای نا کارآمد عمل می‌کند، شایسته است در نیروی انسانی و ساختار‌های آن وزارتخانه بازنگری صورت گیرد.

    یحیی آل اسحاق
    تفکیک وزارتخانه از تصمیمات درست در حوزه بازرگانی بوده و برای رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای کشور الزامی است. تفکیک سه وزارتخانه نه تنها لازم، بلکه ضروری است. پس از ادغام وزارت صنایع با بازرگانی، جایگاه بازرگانی خارجی ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی ارزآوری و حلقه پایانی تولید افول کرد، در حالی که این بخش نه تنها می‌توانست روابط اقتصادی کشور را بهبود ببخشد و بازارهای از دست رفته را بازگرداند، بلکه تضمینی برای روابط سیاسی نیز بود. آنچه بخش تولید طی این سال ها با آن مواجه بود، کاهش روابط تجاری و در نتیجه انبار شدن محصولات بود. خلا این وزارتخانه در بازارهای مختلف کشور کاملا مشهود است و چون وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته در زمینه تجارت و بازرگانی نقش خود را درست ایفا کند دولت مجبور شده تا در تمام جزییات بازاریابی و فروش و قیمت ‌گذاری و صادرات و واردات دخالت کند.

    سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران
    اقدام دولت در تفکیک وزارتخانه های ورزش و جوانان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام درستی است و با این تفکیک ها می توان وظایف تخصصی را بر عهده نهادهای تخصصی گذاشت.صادرات کشور از زمان ادغام وزراتخانه های صنایع و بازرگانی تا امروز از 40 میلیارد به 43 میلیارد رسیده و بیشتر از آن نشده است؛ به این دلیل که متصدی واقعی برای برنامه ریزی و توسعه تجارت و بازرگانی و افزایش صادرات نداریم. باید مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا وزارتخانه مسئول تجارت خارجی کشور راه اندازی کنیم. در کنار این وزارتخانه سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایه گذاری خارجی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حتی گمرک را به آن الحاق کنیم و تمام امور مربوط به تجارت خارجی، جذب سرمایه گذاری و روابط تجاری با دنیا را به این وزارتخانه بسپاریم.

    فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
    امروز دولت ها در کشورهای مختلف به تجمیع وزارتخانه ها رسیده اند، زیرا تفکیک وزارتخانه ها تنها موانع کسب و کار را بیشتر می کند. افزایش وزارتخانه ها کارها را پیچیده تر کرده و هزینه بالایی برای مملکت به دنبال دارد. بهتر است به جای تفکیک وزارتخانه ها، دلایل ناکارآمدی آنها را بررسی کرد و دید آیا افراد نامناسب بر پست های کلیدی تکیه زده اند و همین امر دلیل ناکارآمدی وزارتخانه ها بوده یا خیر؟

    سیدرضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران
    به نظر من ادغام هر چیز که از جنس هم نباشد و جوهره متفاوتی داشته باشد، کار خردمندانه‌ای نیست. این به معنای آن نیست که ادغام را به‌طورکلی رد کنیم و به تفکیک رأی بدهیم. بسیاری از ادغام‌های انجام‌شده درست است، اما ادغام بخش‌هایی که به هم مرتبط و از یک جنس نیست و در مواردی دچار تضاد هم هست، ما را به عاقبتی می‌رساند که امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را می‌بینیم. هرچند دو بخش این وزارتخانه به هم نزدیک است، اما تجارت از جنس دو بخش دیگر نیست و بهتر است صنعت و معدن را یک وزارتخانه دانست و برای تجارت یک وزارتخانه مجزا در نظر گرفت. این مشکل در مورد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم وجود دارد. هیچ‌کدام از این سه بخش از یک جنس نیست، اما در هم ادغام‌شده است. تجمیع این سه بخش در یک سازمان اشتباه هست. در حال حاضر اهمیت گردشگری در ایران به حدی است که دو بخش دیگر در این سازمان را محو و از حیزّ انتفاع خارج کرده است. به نظر من بهتر است در این سازمان هم اصل تفکیک را دنبال کنیم.

    مظفر علیخانی، معاون بازرگانی اتاق بازرگانی ایران
    چابک‌سازی دولت ایجاب می‌کرد تا وزارتخانه‌هایی که شرح وظایف، ماموریت و اهداف همسویی دارند با هم ادغام شوند. در این راستا نیز باید معاونت ها، ادارات کل ادغام و تعداد کارکنان کم می‌شد و بودجه به موضوع‌های مناسب به نسبت اولویت سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی تخصیص می‌یافت، اما متاسفانه نه تنها وزارتخانه‌ها با هم ادغام نشدند، بلکه این دو وزارتخانه با هم تجمیع شدند. توسعه صنعتی، ارتقای شاخص‌های صنعتی و مبادلات بازرگانی، توجه به استانداردهای محصولات جهانی و رقابت‌های بین‌المللی، ضرورت تبیین تجارت خارجی مبتنی بر فرهنگ و توان ملی، افزایش قدرت دفاعی بخش صنعت در مقابل رشد بخش بازرگانی و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان و یکپارچه در امور صنایع، معادن و بازرگانی، از جمله مهم ترین اهدافی بود که در توجیه طرح ادغام وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» در سال 90 مطرح ‌شد. در این میان با توجه به تغییر شکل چندباره وزارت صنایع در 20 سال اخیر، می‌توان این موضوع را مطرح کرد که اگر به تبیین دقیق روابط در سیاست‌های صنعتی و تجاری پرداخته نشود، ادغام‌ها و تفکیک‌ها بی‌ثمر خواهد بود.

    نویسنده: سید معبود ستوده
    برچسب ها