عصر خودرو

فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مرتبط با بانک ها استمرار می یابد

دکتر محسن عبدالهی، مدیر صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی

عصر بازار- چندی پیش، مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار بانک ها را ملزم به واگذاری صندوق های سرمایه گذاری فعال خود کرد. این موضوع موجب نگرانی سپرده گذارانی شد که منابع خود را از کانال بانک ها در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند.

فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مرتبط با بانک ها استمرار می یابد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،این مصوبه شورای پول و اعتبار اگرچه کمی فعالان و سپرده گذاران بانکها را دستپاچه کرد اما  به صراحت می توان گفت که این مصوبه به معنی حذف صندوق های سرمایه گذاری از شبکه بانکی نیست زیرا بانک ها در این صندوق ها رکن اجرایی ندارند. به عبارت دیگر، برداشت های نادرست از مصوبه شورای پول و اعتبار درباره سرمایه گذاری در اوراق بهادار توسط بانک مرکزی موجب نگرانی افراد شد چرا که محدودیت برای سرمایه گذاری های غیر بانکی برای بانک ها از پیش هم بوده و اینکه میزان سرمایه گذاری بانکهای کشور در صندوق های سرمایه گذاری چندان چشمگیر نیست و بیشتر در واحدهای ممتاز بعضی از صندوق ها متمرکز است.
    از ابتدای انقلاب، پس از ملی شدن بانک ها و ادغام آنها، بحث خروج بانکها از بنگاه داری به یک از چالش های مهم در اقتصاد کشور تبدیل شد. بر همین اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره سرمایه نیز در همین راستا بوده است، آنچنانکه امروز بانکهای کشور در شرایطی به سر می برند که کسب بازدهی بالاتر آن هم بدون ریسک برایشان بسیار جذاب است. به همین دلیل ترجیح می دهند بخشی از منابع خود را به سمت بنگاه داری، خرید ملک یا اوراق بهادار سوق دهند.
    بدین ترتیب بانکها سپرده مردم را با نرخ پایین جذب می کنند و با سرمایه گذاری در بخش هایی بدون ریسک مانند خرید ملک یا ورود به حوزه ارز، لیزینگ یا بازار سرمایه، بازدهی 20 تا 25 درصدی را کسب می کنند که ورود به صندوق های سرمایه گذاری یکی از این بخش ها محسوب می شود.
    اگرچه آیین نامه سرمایه گذاری بانکها می گوید که بانکها می توانند حداکثر 20 درصد از سرمایه پایه خود را در حوزه غیر بانکی سرمایه گذاری کنند، اما صدور این بخشنامه از سوی شورای پول و اعتبار به معنای این نیست که بانکها عملیات مربوط به اداره صندوق های سرمایه گذاری مرتبط با خود را غیر فعال یا منحل کنند چرا که اگر آنها واحدهای صندوقی را در اختیار داشته باشند در زمره اوراق بهادار است و این بخشنامه بر این موضوع دلالت ندارد که بانکها عملیات مربوط به اداره صندوق های سرمایه گذاری مرتبط با خود را ملغی نمایند. و از سویی، صندوق های سرمایه گذاری نهادی حقوقی و مستقل محسوب می شوند و مالکیت آنها متعلق به سرمایه گذاران است نه بانک یا نهاد خاص دیگر. در نتیجه صندوقهای سرمایه گذاری به عنوان یک واسطه مالی که در دنیا فعالیت می کنند، در اقتصاد ایران هم می توانند کماکان ایفای نقش کنند و فرصت کسب بازدهی برای آحاد مردم و سرمایه گذاران را فراهم کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو