عصر خودرو

نفت شیل آمریکا ،کاهش تولید اوپک را بی اثر می کند

عصر بازار- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه آمریکا مبنی بر افزایش تولید نفت شیل در حد میزان کاهش تولید اوپک و شرکای غیر اوپک به حساب آمده و توافق کاهش تولید را بی اثر خواهد کرد.

نفت شیل آمریکا ،کاهش تولید اوپک را بی اثر می کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دلایل سقوط قیمت نفت اظهار داشت:از اجلاس دوم اوپک به بعد یعنی اجلاس اخیر که برای فریز نفتی بود، فضای عمومی بیرون اوپک(کشورهای غیر اوپک) چشم انداز افزایشی در تولید به خود گرفت. چشم اندازی که پیام عرضه نفت مازاد از طرف آمریکا،کانادا، لیبی، نیجریه، برزیل و چند کشور دیگر را برای مصرف کنندگان دارد.

    وی ادامه داد: به طور مثال استات اویل برزیل قصد دارد تولیدش را تا سه برابر افزایش دهد،کانادا و به خصوص آمریکا برنامه جامعی را برای تولید غیرمتعارف یا شیل اویل(نفت رسی) پیش بینی کردند. شرکت های نفتی در کانادا نیز قصد دارند تولید نفت خود را تا روزانه پنج و یک دهم میلیون بشکه افزایش دهند. یعنی یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز بیشتر از تولید موجود خود، البته این تولید اضافی نفت از سبد غیر متعارف ها تولید می شود.

    امیری خامکانی افزود: آمریکا برنامه دارد تا سال آینده تولیدش را بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و به تولیدی در حد چهارده و یک دهم میلیون بشکه در روز برساند،که بیش از 5 میلیون بشکه آن از نفت غیرمتعارف است ،البته حتی زمزمه هایی درباره افزایش یک و نیم میلیون بشکه در روز به گوش می رسد، چیزی که در حد میزان کاهش تولید اوپک و شرکای غیر اوپک به حساب می آید.

    عضو کمیسیون انرژی تشریح کرد:درکل ،برداشت عمومی در بازار ممکن است این باشد که نفت شیل ،کاهش تولید در اوپک را بی اثر کند چراکه تحرکات میدانی نیز همین فضای افزایشی تولید را تداعی می کند.

    امیری خامکانی تاکید کرد: افزایش چاه های مشهور به DUC یا نیمه تمام در ماه های اخیر رکورد زده است. چاه هایی که در خط تولید نفت در یک مرحله حفر می شود ولی تکمیل نمی شوند و شرکت های دیگر با روش های خاصی از جمله تزریق آب و مواد شیمیایی با فشار زیاد به مرحله بهره برداری و تکمیل می رسانند.

    امیری با بیان اینکه تعداد این چاه ها به صورت بی سابقه ای افزایش یافته است، گفت: چند هزار چاه در مدت کوتاهی می تواند به بهره برداری برسد و صفی از عرضه نفت را تداعی کند.

    وی ابراز کرد: در چنین حالتی در بازار عرضه، برای جبران این فضای روانی و فیزیکی می طلبد که اوپک و شرکای غیر اوپکی مانند روسیه بیش از توافق اخیر به کاهش تولید، تن دهند اما این موضوع قدری سخت به نظر می آید.

    عضو کمیسیون انرژی افزود: اگر روند به همین روال پیش برود قیمت ها افت بیشتری خواهد داشت و سال آینده سالی سخت به خصوص برای اوپکی ها خواهد بود.لذا نفت شیل یا تولید غیر متعارف واقعیتی شده است که به اوپک ضربه می زند و تولید کنندگان نو ظهوری در حال رشد هستند و این قدرت چندین ساله نفتی اوپک را متزلزل کرده است.

    امیری با اشاره به اینکه اوپک باید طرحی نو در اندازد،گفت: البته بعد از اجلاس اخیر اوپک، چند شوک نفتی دیگر هم به بازار وارد شد. در فاصله کوتاهی از این اجلاس آمریکا از پیمان پاریس خارج شد و نگرانی خود را در تولید DUC از دید دیده بانان زیست محیطی کاهش داد که اثر خود را در کاهش قیمت ها گذاشت.افزایش ذخائر استراتژیک نفتی و افزایش ارزش دلار هم مانند همیشه در کاهش قیمت ها اثر گذار بوده گرچه این روزها مجددا احتمال کاهش ذخائر داده می شود و دلار هم کمی تغییر جهت داده است و ظاهرا به همین دلیل دیروز( چهارشنبه) با افزایش اندک قیمت روبرو بودیم و امیدواریم این افزایش قیمت در روزهای آتی ادامه یابد.

    برچسب ها