عصر خودرو

آمار جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران ۳.۳ میلیارد دلار

عصر بازار- در حالی آنکتاد مجموع سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۱۶ را ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار اعلام کرده که مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت سهم این وزارتخانه در جذب سرمایه گذاری خارجی پس از برجام را ۵.۵ میلیارد دلار اعلام کرد.

آمار جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران ۳.۳ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، افروز بهرامی مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه را پرچمدار استفاده از فرصت برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: 42 درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب‌شده پس از برجام در حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.

    بهرامی با بیان این موضوع که با گشایش‌های صورت‌گرفته پس از اجرایی شدن برجام و همت و تلاش دولت تدبیر و امید، گام‌های مهم و موثری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه در بخش صنعت، معدن و تجارت برداشته شد، اظهار کرد: بر اساس گزارش آنکتاد، در سال 2016 میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران با افزایش 64 درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم سه میلیارد و 372 میلیون دلار رسید. این در حالی است که بر اساس همین گزارش، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کل جهان با کاهش همراه بود و میزان این کاهش در کشورهای در حال توسعه رقمی بالغ بر 14 درصد شد که این موضوع خود گویای عزم راسخ و همت دولتمردان در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

    وی با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن برجام، در کل بخش‌های اقتصادی کشور 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب 165 طرح به تصویب سازمان سرمایه‌گذاری خارجی رسید، عنوان کرد:  بخش صنعت، معدن و تجارت با جذب پنج میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در 83 طرح، 42 درصد از مجموع کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب‌شده را به خود اختصاص داده است که از این 83 پروژه، 40 پروژه با مجموع سرمایه‌گذاری خارجی یک میلیارد و 800 میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده‌اند و 43 پروژه دیگر با حجم سرمایه‌گذاری سه میلیارد و 700 میلیون دلار در حال طی کردن مراحل اجرایی خود هستند.

    مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت این ارقام را مربوط به مواردی دانست که قرارداد آن‌ها نهایی شده است و در این باره افزود: باید توجه داشت که بر خلاف ادعای برخی گروه‌ها در کشور، این ارقام تماما مربوط به مواردی هستند که قرارداد آن‌ها نهایی شده و مراحل اجرایی آن‌ها آغاز شده است و ارقام مربوط به پروژه‌هایی که در مرحله طی کردن مراحل مذاکرات قرار دارند، در این آمار در نظر گرفته نشده است.

    در حالی مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت آمار جذب سرمایه گذاری خارجی را در این وزارخانه 5.5 میلیارد دلار اعلام کرده که احتمالا منظور وی تصویب این میزان سرمایه گذاری خارجی است، نه جذب.

    این اولین بار نیست که مسئولان این دولت آمار تصویب سرمایه گذاری خارجی را به جای آمار جذب اعلام می کنند، البته بعید است که فرق بین جذب و تصویب را ندانند.

    برچسب ها