عصر خودرو

شاخص ارزی چهارمین رشد متوالی را تجربه کرد

آرامش دلار در محدوده جدید

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار وارد محدوده ۳ هزار و ۷۶۰ تومان شد تا رکورد جدیدی در بازار ارز به ثبت برسد؛ سکه نیز تحت‌تاثیر افزایش شاخص ارزی تغییر مسیر داد و در جاده افزایشی قرار گرفت.

آرامش دلار در محدوده جدید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 761 تومان رسید. این چهارمین رشد متوالی دلار بود که موجب شد قیمت به بالاترین سطح از اواخر اردیبهشت‌ماه برسد. به گفته فعالان، رکوردزنی این ارز بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران فردایی و افزایش خریدهای ارزی بخشی از معامله‌گران فنی بازار بود. همسو با رشد قیمت دلار، روز چهارشنبه بهای یورو نیز در بازار داخلی بالا رفت. در هفتمین روز تیرماه، یورو با 40 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 325 تومان رسید. به گفته شماری از بازیگران، تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار مهم‌ترین عاملی بود که منجر به رشد آن در بازار داخلی شد. پوند نیز در روزهای اخیر کمی در بازارهای جهانی برابر دلار تقویت شد و در نتیجه روز گذشته در بازار تهران در کانال 4 هزار و 900 تومان مورد معامله قرار گرفت. رشد قیمت دلار در پنجمین روز هفته موجب شد سکه افت روز یکشنبه را جبران کند. سکه تمام که در دومین روز هفته با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 213 هزار تومان رسیده بود، روز چهارشنبه (پس از تعطیلی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه) با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 214 هزار تومان رسید. این افزایش در شرایطی رخ داد که بهای اونس همچنان در میانه کانال هزار و 200 دلار گرفتار بود و نشانه افزایشی خاصی را تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه از خود نشان نداده بود.

     

    دامنه محدود نوسان

    دلار در اولین روز هفته با 13 تومان افزایش از مرز 3 هزار و 750 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 758 تومان رسید. پس از این رشد، فضای بازار ارز در دومین روز هفته آرام‌تر شد تا این ارز با رشد محدودتر یک تومانی به قیمت 3 هزار و 759 تومان برسد. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بازار رسمی تعطیل بود و معامله خاصی صورت نمی‌گرفت. البته معامله‌گران فردایی در معاملات پشت خطی تلاش می‌کردند قیمت را وارد محدوده 3 هزار و 760 تومان کنند. این دسته اعتقاد داشتند نقطه 3 هزار و 760 تومان اهمیت زیادی دارد و عبور از آن می‌تواند منجر به ادامه افزایش و بیشتر شدن دامنه نوسان شود. روز چهارشنبه دلار از همان ابتدای روز از محدوده 3 هزار و 750 تومان خارج شد و به محدوده 3 هزار و 760 تومان قدم گذاشت، ولی قیمت این ارز دچار هیجان خاصی نشد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 759 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. با این حال، خیلی زود (حدود ساعت 11:15) این ارز وارد محدوده 3 هزار و 760 تومان شد. با وجود شکست نقطه 3 هزار و 760 تومانی، نوسانات شاخص ارزی تغییر خاصی نکرد و در ادامه روز نتوانست حتی از نقطه 3 هزار و 764 تومان فراتر رود و در نهایت با قیمت 3 هزار و 761 تومان به کار خود پایان داد. یکی از عواملی که در محدود شدن دامنه نوسان اثر داشت، عرضه بازیگران بازارساز بود.

    روز چهارشنبه در برخی مقاطع یکی از صرافی‌های بانکی با قیمت 3 هزار و 757 تومان اقدام به عرضه دلار می‌کرد. در کنار این، تعطیلی برخی بازارهای همسایه در تحریک کمتر قیمت در بازار داخلی اثر داشت. در این وضعیت، دو عامل در افزایش بهای دلار اثرگذار بودند. اولین موضوع مربوط به تحرکات بازیگران آتی بود که روز چهارشنبه حتی در معاملات خود قیمت را تا 3 هزار و 765 تومان بالا بردند. قیمت در معاملات این دسته در ساعات ابتدایی روز با معاملات نقدی فاصله حدود 6 تومانی داشت ولی در ادامه روز این فاصله کاهش یافت. دومین عامل اثرگذار در رشد دلار، تقویت تقاضا از سوی معامله‌گران فنی بازار بود. معامله‌گران فنی اعتقاد دارند از ابتدای تابستان قیمت این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفته است و این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده پایان روزهای کم‌نوسان ارزی باشد. البته عده بیشتری اعتقاد دارند، شاخص ارزی در صورت رشد نیز با شیب کمی آن را تجربه خواهد کرد. اتفاقی که در تابستان گذشته نیز مشابه آن رخ داد.

    برچسب ها