عصر خودرو

ادامه ناکامی در افزایش قیمت طلا

عصر بازار- وقتی عوامل افزایشی قابل‌توجه، کمک چندانی به طلا نمی‌کنند، باید نگران فلز زرد بود.

ادامه ناکامی در افزایش قیمت طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، روز سه‌شنبه و صبح چهارشنبه، شاخص دلار به شدت افت کرد و بازارهای سهام نیز وضعیت خوبی نداشتند اما اونس تنها با چند دلار رشد مواجه شد. اونس طلا که سه‌شنبه با 3 دلار رشد به بهای 1247 دلار رسیده بود، صبح چهارشنبه را با نوسان پیرامون مرز 1250 دلار آغاز کرد. بهایی که تا ساعت 8 عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد نیز 1250 دلار بود؛ گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز هفته میلادی رقم خورده باشد. فردا جمعه، روز مهمی برای بازارهای جهانی است؛ چراکه آخرین روز هفته کاری جاری، آخرین روز ماه ژوئن و در واقع آخرین روز کاری دوره شش ماهه نخست سال 2017 است. به گزارش دنیای اقتصاد، روزهای آخر هفته همیشه مهم هستند؛ اما وقتی با آخر ماه و به‌خصوص آخر یک فصل منطبق می‌شوند، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کنند.

    طلای ناکام

    اونس طلا سه‌شنبه تنها 3 دلار رشد کرد، آن هم در روزی که شاخص دلار به شدت تضعیف شد. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 42/ 97 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 39/ 96 واحد افت کرد. همزمان بهای نفت خام نیز رشد داشت تا دومین عامل مهم خارجی در بازار فلزهای گرانبها نیز به نفع طلا کار کند. علاوه‌بر اینها، تضعیف بورس‌های ایالات‌متحده نیز می‌توانست خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن افزایش دهد؛ اما این هر سه عامل در جهشی کردن ارزش فلز زرد ناکام ماندند تا فشارهای بنیادین و فنی روی طلا برجسته‌تر شود. تشدید انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و افت بهای اونس از محدوده 1290 دلار، دسته‌ای از معامله‌گران را به این کالای سرمایه‌ای ناامید کرده است. اواخر وقت سه‌شنبه، تعویق رای‌گیری درباره قوانین جدید بیمه درمانی در کنگره آمریکا هم به ضرر دلار کار کرد. حمله تازه سایبری به شرکت‌های بزرگ جهان در این روز چندان بازارها را متاثر نکرد؛ اما بار دیگر آسب‌پذیری اینترنت را مقابل هکرها نشان داد. بیشتر توجه‌ها در این روز به سخنان مقام‌های بانکی بود.

    نگاه بانک مرکزی اروپا

    ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا سه‌شنبه در کنفرانسی در پرتغال گفت که نهاد متبوعش برای پایان دادن به سیاست‌های انبساطی عجله‌ای نخواهد داشت؛ چراکه اقتصاد اروپا هنوز در حالت احیا است. با این همه او به این نکته نیز اشاره کرد که اقتصاد منطقه یورو در حال رشد است و تورم اندک‌اندک افزایش خواهد یافت که به آن معناست که بانک مرکزی اروپا در مقطعی دست به انقباض پولی خواهد زد. این گفته‌ها به تقویت شدید یورو، ارز واحد اروپایی و رشد بازدهی اوراق قرضه اروپایی انجامید. دیگر سخنرانی مهم روز، سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا در لندن بود. جنت یلن، در این نشست گفت که باور ندارد دست کم تا زمانی که او زنده است، بحران مالی دیگری رخ دهد. او این مساله را مدیون اصلاحات نظام بانکی پس از بحران سال‌های 2009-2007 می‌داند. یلن در این جلسه پرسش و پاسخ گفت که بی‌اثر کردن اصلاحات صنعت خدمات مالی که پس از بحران انجام‌شده، اقدام خوبی نیست. او کسانی را که در آن مقطع به مدیریت اوضاع کمک کردند تشویق کرد ساکت نمانند. ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی از کاهش قانون‌گذاری و قوانین تنظیمی سخن گفته بود.

     

    تکرار عوامل

    شاخص دلار صبح چهارشنبه نیز به افت خود ادامه داد و بازارهای سهام آسیا هم تحت تاثیر روند آمریکایی سه‌شنبه شب با افت مواجه شدند. با همه اینها، اونس صبح روز گذشته هم چندان تقویت نشد. اونس در اولین ساعات روز چهارشنبه توانست خود را به محدوده 1250 دلار بازگرداند؛ اما افزایش قیمت، افزایش فروش را هم در پی داشت. افت ابتدای روز گذشته دلار هم ناشی از تحولات سیاسی آمریکا و هم ناشی از ادامه تقویت یورو بود. همزمان، بهای نفت هم تقویت می‌شد. از سوی دیگر، بازار سهام آسیا با دنبال کردن وال استریت که از به تعویق افتادن رای رهبران جمهوری‌خواه سنای آمریکا درباره اصلاحات بهداشت و درمان تا ماه آینده، لطمه دید، در معاملات روز چهارشنبه عقب‌نشینی کردند. سرمایه‌‌گذاران نسبت به توانایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرای وعده‌های اقتصادی شامل کاهش نرخ مالیات و تسهیل مقررات نگران هستند و این مساله ریسک‌گریزی آنها را تشدید می‌کند. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه نوشت که شاخص نوسان وال استریت که نوسان معاملات سهام را ارزیابی می‌کند و اغلب معیاری برای سنجش هراس سرمایه‌‌گذار است، روز سه‌شنبه حدود 12 درصد رشد کرد و به حمایت از قیمت طلا کمک کرد. طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری‌ جایگزین در شرایط ابهام سیاسی و مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، اونس نتوانسته از مرز میانه کانال 1200 دلار فاصله بگیرد.

    برچسب ها