عصر خودرو

دست پشتیبان تحلیل در بورس

عصر بازار- دیروز شاخص کل بورس تهران در سومین روز کاری تابستان رشد اندک ۳۹ واحدی (معادل ۰۵/ ۰ درصد) را در کارنامه خود ثبت کرد و در ارتفاع ۷۸ هزار و ۷۰۴واحدی قرار گرفت.

دست پشتیبان تحلیل در بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، به‌نظر می‌رسد توقف ریزش عمومی قیمت‌ها و بهبود تقاضا طی دو روز کاری قبل تحت‌تاثیر بهبود قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و همچنین انتشار گزارش عملکرد مناسب یک‌ماهه برخی شرکت‌ها رخ داده است. در روزهای اخیر انبوهی از گزارش‌های ماهانه منتهی به 31خرداد 96 روی سامانه کدال قرار گرفته است. هم‌ز‌‌مان با انتشار این گزارش‌ها، معامله‌گران بهبود تقاضا را در سهام برخی از شرکت‌هایی که وضعیت نسبتا مناسبی از عملکرد خود در خرداد ماه به بازار مخابره کرده بودند، شاهد بودند. امری که نشان می‌دهد الزام شرکت‌ها به ارائه گزارش عملکرد یک ماهه از سوی سازمان بورس ضمن ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات سهام به حرکت معامله‌گران بر مبنای تحلیل نیز کمک شایانی کرده است.

     

    گزارش‌های یک ماهه، حرکت بر مبنای تحلیل

    از مهرماه سال گذشته با ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌ها ملزم به ارائه عملکرد یک ماهه خود شدند. این موضوع که گام مهمی ‌در راستای افزایش شفافیت بازار بود، بازخورد‌های مثبتی از سوی کارشناسان و فعالان تالار شیشه‌ای داشت. با گذشت حدود 9 ماه از اجرایی شدن این مهم، به‌نظر می‌رسد حالا این گزارش‌ها، کارکرد مورد انتظار کارشناسان در بازار را ایجاد کرده‌اند. از مهم‌ترین این کارکرد‌ها، شفافیت بیشتر، تحلیل‌محوری و افزایش سرعت اخذ اطلاعات از عملکرد شرکت‌ها، از سوی معامله‌گران است. سرمایه‌گذارانی که برای اطلاع از عملکرد فصلی باید در انتظار انتشار صورت‌های مالی با فاصله حدود یک‌ماه از پایان فصل می‌ماندند و بدون رصد وضعیت شرکت به خرید و فروش سهام می‌پرداختند، اکنون هر ماه با رصد گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌ها نسبت به نحوه فعالیت خود در بورس تصمیم‌گیری می‌کنند. بر همین اساس می‌توان گفت سازمان بورس و اوراق بهادار با الزام شرکت‌ها به ارائه گزارش‌های یک ماهه، از منظر شفافیت و تحلیل بر اساس اطلاعات واقعی در بازار سهام گام مهمی‌ برداشته است. از این رو انتظار می‌رود مقام ناظر در ادامه نیز با اتخاذ چنین سیاست‌هایی به داشتن یک بازار پویا و شفاف بیش از پیش کمک کند.این کارکرد را می‌توان حالا به‌طور عینی مشاهده کرد. اولین فصل از سال 96 به اتمام رسیده است و معامله‌گران به گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها دسترسی دارند. طی روزهای اخیر انبوهی از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها روی سامانه کدال قرار گرفت. در برخی نمادها این گزارش‌ها حاوی عملکرد نسبتا مثبت شرکت‌ها بودند. مخابره این عملکرد مثبت برخی شرکت‌ها بود که منجر به بهبود نسبی تقاضا در نمادهای معاملاتی آنها شد.

    سیگنال‌های مثبت از بازار‌های جهانی

    همان‌طور که اشاره شد، بخش دیگری از دلایل بهبود تقاضا در بورس تهران تحت‌تاثیر بهبود قیمت‌ها در بازار‌های جهانی شکل گرفت. دیروز گروه فلزات اساسی و به ویژه فولادی‌ها و تولیدکننده‌های روی مورد اقبال سهامداران بودند. قیمت روی از روز جمعه تا کنون، رشد بیش از 5 درصدی را تجربه کرده و به هر تن 2740 دلار رسیده است (قیمت در لحظه تنظیم این گزارش). این موضوع دیروز موجب اقبال سهامداران به سهام وابسته به این فلز شد. قیمت فولاد نیز در چین رشد‌های نسبتا مناسبی را تجربه کرده است. بهبود چشم‌انداز اقتصادی چین در پی انتشار گزارش مبنی‌بر سودآوری صنایع این کشور از جمله دلایل رونق معاملات محصولات فولادی در این کشور بوده است. این موضوع نیز دیگر عامل توجه به معاملات سهام فولادی‌ها ارزیابی می‌شود. این عوامل (بهبود قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین انتشار گزارش‌های نسبتا مناسب برخی از شرکت‌ها موجب افزایش تقاضای سهام این نماد‌ها در بورس تهران شد. دیگر نمادهای زیر مجموعه گروه فلزات اساسی نیز معاملات روز چهارشنبه خود را با رشد قیمت به پایان بردند. شاخص این گروه در پایان معاملات این روز رشد حدود 7/ 0 درصدی را تجربه کرد.

     

    بررسی نمادهای اثر گذار بر شاخص

    فولاد مبارکه اصفهان، طی روزهای اخیر گزارش عملکرد یک ماهه خود را منتشر کرد (برخی از اعداد این گزارش با مشکل مواجه بود که روز گذشته اصلاحیه آن روی «کدال» قرار گرفت). «فولاد» در اولین گزارش پیش‌بینی سود در سال جاری مبلغ فروش خود را حدود 12 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. در گزارش خرداد این شرکت مبلغ فروش حدود یک هزار میلیارد تومان و مبلغ فروش این شرکت در فصل بهار بیش از 3 هزار و 326 میلیارد تومان اعلام شده است. این موضوع نشان می‌دهد فولاد از پیش‌بینی سه ماهه خود جلو افتاده است و این موضوع یکی از دلایل بهبود تقاضای سهام این شرکت عنوان می‌شود. علاوه بر این، نماد معاملاتی فولاد مبارکه روز یک‌شنبه پس از تعدیل بیش از 60 درصدی سود هر سهم سال مالی 95 با رشد قیمت 2 درصدی به بازار بازگشت. از این رو به‌نظر می‌رسد تعدیل مثبت سود سال 95 این شرکت، در کنار بهبود قیمت فولاد در چین نیز در افزایش تقاضای سهام «فولاد» و رشد 35/ 2 درصدی قیمت این نماد اثرگذار بود. در معاملات دو روز معاملاتی اخیر (یکشنبه و چهارشنبه) «فولاد» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار گرفت.

    دیگر نماد اثرگذار در محاسبه شاخص کل یعنی «فاسمین» نیز پیش از تعطیلات عید فطر گزارش عملکرد یک‌ماهه خود را روی سامانه کدال قرار داد. گزارش ماهانه این شرکت نیز گزارش نسبتا مناسبی از سوی کارشناسان ارزیابی شد. این موضوع در کنار بهبود قیمت جهانی روی در روزهای اخیر سبب شد معامله‌گران از سهام «فاسمین» استقبال کنند. به این ترتیب در‌حالی‌که در میانه معاملات صف خرید این نماد عرضه شد، اما بار دیگر با افزایش تقاضای این سهم، معاملات با صف خرید به پایان رساند. شرکت کالسیمین با فروش قابل توجه محصولات خود در خرداد، در مجموع سه‌ماه نخست سال مالی موفق به پوشش 35 درصدی مبلغ فروش بوده است. در این میان بالاتر بودن نرخ و مقدار فروش به‌عنوان نکته‌ای در عملکرد بهاری «فاسمین» بوده است. «فاسمین» دیروز با رشد 8/ 4 درصدی قیمت عنوان دومین نماد اثر گذار در محاسبه شاخص کل را به خود اختصاص داد. در شرایط کنونی باید در انتظار انتشار عملکرد فصل بهار برای شرکت‌های مختلف بود. گزارش‌های ماهانه، بخش درآمدی شرکت‌ها را کاملا مشخص کرده است، اما برای تحلیل بخش هزینه‌ها باید در انتظار انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه بود.

     

    در بازار چه گذشت؟

    همان‌طور که اشاره شد، شاخص کل بورس روز گذشته رشد 39 واحدی (معادل 05/ 0 درصد) را تجربه کرد. شاخص هموزن اما رشد بیش از 2/ 0 درصدی را تجربه کرد. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان اقبال معامله‌گران نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر بوده است. گروه‌های لاستیک، ماشین‌آلات و انتشار و چاپ به ترتیب بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند. گروه‌های سایر معادن و محصولات کاغذی نیز قعر جدول بازدهی صنایع مختلف بورسی را به خود اختصاص دادند. گروه‌های انبوه‌سازی، فلزات اساسی و خودرو نیز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی پارس، معدنی دماوند، فرآوری مواد معدنی، لوله و ماشین‌سازی ایران، مس شهید باهنر، قند هکمتان و کالسیمین بود. در مقابل نمادهای کارتن ایران، دارویی لقمان، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، گروه صنایع بهشهر ایران، تامین ماسه ریخته‌گری، پارس سرام و لنت ترمز ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. حجم و ارزش معاملات دیروز نیز همچنان در محدوده‌های پایینی قرار داشت. به طوری که ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم دیروز به کمتر از 70 میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها