عصر خودرو

افزایش عرضه ارز عامل کاهشی شدن روند قیمت

عصر بازار- کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه قیمت دلار در سال ۹۶ هرگز از محدوده ۳ هزار و ۷۲۰ تومان پایین نرفته است، گفت: افزایش عرضه ارز در بازار مهم‌ترین عاملی بود که موجب کاهشی شدن روند قیمت شد.

افزایش عرضه ارز عامل کاهشی شدن روند قیمت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، مهدی کرامت در خصوص روند یک ماه خیر ارز در بازار تصریح کرد: احتیاط معامله‌گران پیش از انتخابات ریاست جمهوری، عرضه متناسب بازیگران ارزی و نزدیک بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه به بازارداخلی از عوامل اثرگذار در آرامش فصل اول سال جاری بودند.

    وی در ادامه افزود: دلار در خرداد ماه سال جاری مانند سه ماه قبل از آن همچنان ثبات نسبی و کمترین نوسان را داشت. در این ماه دلار در کانال 3700 تومان قرار گرفت و نسبت به نرخ اردیبهشت ماه با شیب کاهشی قیمت روبرو شد.

    کارشناس بازار ارز تصریح کرد: دلار آمریکا روند خود را در ابتدای خرداد ماه با قیمت 3735 تومان آغاز کرد. در روزهای بعد با روند صعودی مواجه شد و به 3753 تومان رسید اما مجددا با سیر نزولی همراه شد و در دهمین روز خرداد به 3734 تومان رسید.

    کرامت با اشاره به پایین‌ترین قیمت دلار در خرداد ماه اظهار کرد: در میانه‌ ماه، قیمت دلار به 3730 تومان کاهش یافت و در روزهای بعد 3727 تومان را هم تجربه کرد که پایین ترین قیمت دلار در خرداد ماه بود.

    وی یادآور شد: در دهه پایانی خرداد ماه حرکت دلار تا حدودی سمت و سوی افزایشی پیدا کرد و ابتدا به 3732 و بعد به 3750 تومان رسید و در نهایت در آخرین روز خرداد دلار حرکت خود را با نرخ 3742 تومان به پایان برد.

    کارشناس بازار ارز در خصوص بیشترین شیب کاهش قیمت دلار نسبت به ماه گذشته بیان کرد: در مجموع بررسی قیمت‌ دلار در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که کمترین نرخ دلار 3727 تومان و بیشترین نرخ آن 3753 تومان بوده است تا در مجموع این ارز طی خرداد ماه 26 تومان نوسان قیمت را پشت سر گذاشته باشد.این روند قیمت‌ها در حالی است که نرخ دلار از اسفند  سال گذشته تا کنون در کانال 3700 تومان قرار دارد و در خرداد ماه شیب قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل در جهت پایین تری قرار داشت.

    کرامت در توضیح علت کند شدن رشد قیمت دلار گفت: افزایش عرضه ارز در بازار مهم‌ترین عاملی بود که موجب کاهشی شدن روند شد. مقاومت دلار در سطح 3‌هزار و 750 تومان، کاهش نرخ حواله درهم، عرضه مناسب بازیگران بازارساز در کنار تحرکات بازیگران خالی فروشان از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز افزایش عرضه و کاهش قیمت شدند.
    وی با اشاره به اهمیت کنترل قیمت دلار توسط بانک مرکزی تصریح کرد:روند دلار از سوی بانک مرکزی در حال کنترل است، اما نمی‌تواند چندان پایدار بوده و با شروع تقاضاهای تجاری و مسافرتی در اواخر ماه رمضان به نظر می‌رسد که ریزش قیمت دلار نیز پایان یابد.

    کارشناس بازار ارز در توضیح عوامل موثر بر نوسانات بازار ارز گفت: شروع کارهای تجاری و تقاضاهای مربوط به آن، فصل تابستان و آغاز سفرهای خارجی، بحران موسسات مالی و بانکی و درگیری‌های نظامی منطقه در نوسان نرخ ارز موثر بوده وامکان دارد موجبات رشد قیمت را فراهم کند.

    کرامت در خصوص روند بازار ارز در روزهای پایانی خرداد ماه اظهار کرد: در انتهای خرداد ماه، افزایش نرخ حواله درهم، فاصله‌گیری ارزش دلار در کشورهای همسایه از بهای آن در بازار داخلی و افزایش تقاضای معامله‌گران موجب عبور شاخص ارزی از چند نقطه مقاومتی شد.

    وی در توضیح محدوده قیمتی دلار در سال جاری توضیح داد: قیمت دلار در سال 96 هرگز از محدوده 3 هزار و 720 تومان پایین نرفته و پس از ورود به این محدوده با افزایش خریدهای معامله‌گران ارزی مواجه شده است. در حال حاضر کمتر معامله‌گری در بازار (حتی کاهشی‌ها) تصوری از قیمت‌های پایین‌تر دارند.

    کارشناس بازار ارز تاکید کرد: بر اساس نتایج یک پژوهش، نوسانات نرخ حقیقی ارز در اقتصاد ایران، بیشترین تأثیر را روی تغییرات نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت (کمتر از 6 ماه)، داشته است. همچنین رشد اقتصادی در کوتاه مدت و بلندمدت به طور مثبت و در میان‌مدت به طور منفی از تغییرات نرخ ارز اثر می‌پذیرد. از سوی دیگر، تراز تجاری کشور نیز با وقفه‌ای کوتاه، از شوک و نوسان نرخ ارز آسیب می‌بیند.

    کرامت در خصوص متغیرهای تاثیرگذار بر روند بازار ارز تصریح کرد: مطالعات مختلف نشان می‌دهد نرخ ارز یک متغیر کلیدی است که عدم توجه به مدیریت شایسته آن می‌تواند مسائل و مشکلاتی را برای اقتصاد هر کشوری در ابعاد گوناگون ایجاد کند که اقتصاد ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.

    وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی بورس آتی ارز گفت: عدم شکل گیری بورس آتی ارز باعث شده تا نقش دولت در این بازار پررنگ‌ بوده و فروش نفت، دولت را به بزرگ‌ترین بازیگر میدان ارز تبدیل کند و در واقع سرمایه گذاران نتوانند  نوسانات نرخ ارز را کنترل کنند.

    وی در انتها خاطر نشان کرد: دخالت مستقیم دولت در بازار ارز موجب شده تا فعالان اقتصادی با مشکلات فراوان مواجه شوند. بر این اساس اگر سازوکار عرضه و تقاضای ارز در کشور به بازاری چون بورس آتی ارز سپرده شود تحت هدایت ابزارها و سیاست‌های بازار سرمایه، قیمت‌گذاری و تعادل در بازار ارز شفاف و عملی‌تر خواهد شد.

    برچسب ها