عصر خودرو

از ابتدای سال تاکنون رقم خورد؛

افزایش نزدیک به ۴ درصدی ارزش بازار فرابورس ایران

عصر بازار- نخستین هفته معاملاتی تیرماه ۹۶ در حالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که متاثر از تعطیلات عید فطر سرمایه‌گذاران تنها طی سه روز معاملاتی به دادوستد اوراق بهادار پرداختند که در نتیجه آن متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار با افزایش و حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با کاهش نسبت به هفته پیشین روبه‌رو شد.

افزایش نزدیک به ۴ درصدی ارزش بازار فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 9 تیرماه آیفکس افزایش نزدیک به یک درصدی را تجربه کرد و روز چهارشنبه در ارتفاع 910 واحدی ایستاد. با این صعود شاخص کل فرابورس بازدهی خود از ابتدای سال را دوباره به 4 درصد رساند. همچنین ارزش بازار فرابورس نیز 0.7 درصد رشد کرد تا از ابتدای سال نزدیک به 4 درصد افزایش یابد.

    هفته گذشته بالاترین حجم و ارزش معاملاتی در روز شنبه رقم خورد به طوری که یک هزار و 111 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 910 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس خرید و فروش شد که از روزهای معاملاتی یکشنبه و چهارشنبه بیشتر بود.

    در مجموع در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم یک هزار و 559 میلیون ورقه در 86 هزار دفعه دادوستد شد که ارزش آن رقم 3 هزار و 402 میلیارد ریال بود. در مقایسه با هفته پیشین به علت کمتر بودن روزهای معاملاتی شاهد کاهش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات بودیم.

    بررسی معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد به ترتیب در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب 169، 229 و 1147 و 14 میلیون ورقه بهادار به ارزش 325، 742، 1374 و 959 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

    همچنین در میان بازارهای فرابورسی تنها بازار اول با افزایش 4 درصدی حجم و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با رشد کمتر از نیم درصدی ارزش معاملات روبه رو شدند.

    در میان ابزارهای معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بالاترین حجم و اوراق بدهی بیشترین ارزش معاملاتی را به ثبت رساندند. به این ترتیب اوراق بدهی، ETFها و اوراق تسه به میزان 0.7، 14 و 0.3 میلیون ورقه به ارزش 639، 132 و 188 میلیارد ریال خرید و فروش شدند.

    در نهایت ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، SME و مشتقه به یک‌هزار و 248 میلیارد ریال رسید و گروه فلزات اساسی با سهم 14 درصدی از این رقم در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد. پس از آن گروه‌های حمل و نقل و سایر محصولات کانی غیرفلزی سهم 12 و 11 درصدی را کسب کرده و رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

    برچسب ها