عصر خودرو

برنامه رشد ۵ میلیون تنی ظرفیت فولاد در نیمه نخست امسال

عصر بازار- بررسی طرح جامع فولاد کشور با نگاهی بر برنامه های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نشان می دهد مجموع ظرفیتی که تا نیمه نخست امسال در بخش فولاد به بهره برداری می رسد نزدیک به پنج میلیون تن است.

برنامه رشد ۵ میلیون تنی ظرفیت فولاد در نیمه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، از اطلاعات آماری و جداول مربوط به شرکت مهندسی مشاور طرح جامع فولاد حاکی است بهره برداری از مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو به ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تن، طرح توسعه فولاد مبارکه با یک میلیون و 700 هزار تن و صنایع فولاد کرمان با 400 هزار تن از برنامه های امسال است.

    همچنین اصلاح کردن ظرفیت واحدها و نیز پیوستن همه واحدهای فعال بخش خصوصی با ظرفیت پایین (کوره القایی و ...) در این برنامه به چشم می خورد.

    ** ظرفیت کنونی تولید فولاد
    برابر اطلاعات موجود، اکنون ظرفیت فولاد خام کشور نزدیک به 30 میلیون تن است و تا دستیابی به رقم پیش بینی شده در سند چشم انداز 1404 (55 میلیون تن ) فاصله حدود 25 میلیون تنی وجود دارد.
    همچنین از ظرفیت کنونی سه میلیون و 300 هزار تن مربوط به واحدهای با ظرفیت 200 هزار تن و کمتر است (این ظرفیت به فولادسازی به روش کوره القایی و کارشناسی مربوط می شود).

    ** بیش از سه چهارم تولید فولاد با روش قوس الکتریکی
    بررسی ها نشان می دهد امروز بخش زیادی از تولید فولاد ایران (بیش از سه چهارم) با بهره گیری از روش قوس الکتریکی (به میزان 76 درصد) صورت می گیرد. روش قوس الکتریکی حالتی از تخلیه الکتریکی در هوا یا دیگر محیط ‌هایی است که به طور معمول نارسانا محسوب می شوند و زمانی که جریان الکتریکی توسط هوای بین 2 رسانا که مستقیم با هم در تماس نیستند منتقل شود، قوس الکتریکی ایجاد می شود.
    این قوس به ولتاژ، هدایت الکتریکی محیط و فاصله بین 2 رسانا بستگی دارد.
    انتظار می رود با توجه به مزیت مواد اولیه موجود در کشور، سهم تولید به روش قوس الکتریکی در افق چشم انداز بیست ساله (1404) به 80 درصد برسد.
    درعین حال براساس اطلاعات موجود، 70 تا 75 درصد فولاد جهان به روش کوره بلند با استفاده از زغالسنگ کک به جای سوخت تولید می شود.

    ** مجموع ظرفیت طرح های فولادی در دست اجرا
    برابر پایش صورت گرفته توسط شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک مشاور طرح جامع فولاد، اکنون ظرفیت طرح های در دست اجرا و قابل تحقق در این بخش به رقم 22 میلیون و 500 هزار تن رسیده و مجموع ظرفیت کنونی و طرح های در دست اجرای قابل تحقق بیش از 52 میلیون تن است.
    از سوی دیگر، انتظار می رود سیاست ها و قوانین حاکم بر صنعت فولاد با وضعیت پیشرفت فناوری حاکم بر این صنعت سازگاری داشته باشد.

    ** فاصله 9 میلیون تنی برای تکمیل واحدهای تولید آهن اسفنجی
    مطالعات انجام شده نشان می دهد اکنون ظرفیت تولید آهن اسفنجی در کشور 24 میلیون و 500 هزار تن است. همچنین به میزان 18 میلیون و 500 هزار تن طرح های در دست اجرای قابل تحقق وجود دارد که مجموع آنها به 43 میلیون تن می رسد و تا دستیابی به رقم هدفگذاری شده (52 میلیون تن) فاصله 9 میلیون تنی وجود دارد.

    ** 32 میلیون تن ظرفیت واحدهای گندله سازی
    اکنون مجموع واحدهای تولیدی کشور که گندله سازی دارند به ظرفیت 32 میلیون تن دست یافته اند.
    ظرفیت طرح های در دست اجرای قابل تحقق نیز 42 میلیون و 600 هزار تن است و در مجموع رقم 74 میلیون و 600 هزار تن را فراهم می کند که اختلاف آن با هدف تعیین شده در این قسمت (80 میلیون تن) بالغ بر پنج میلیون تن است.

    ** کمبود 16 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن
    بررسی خبرنگار ایرنا از جدول های منتشر شده شرکت مهندسی مشاور طرح جامع فولاد نشان می دهد اکنون ظرفیت کنسانتره سنگ آهن کشور 44 میلیون و 300 هزار تن است که با احتساب 26 میلیون تن ظرفیت طرح های در دست اجرای قابل تحقق، در مجموع ظرفیت به بیش از 70 میلیون تن می رسد.
    این میزان با هدف 86 میلیون تنی پیش بینی شده در این قسمت، کمبود 16 میلیون تنی دارد.
    جمهوری اسلامی ایران اکنون به عنوان چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود که در چارچوب سند چشم انداز 1404 دستیابی به جایگاه هفتم جهانی را هدفگذاری کرده است.

    برچسب ها