عصر خودرو

تصمیم گازپروم برای خروج کامل از بازار گاز ترکیه

عصر بازار- شرکت روسی گازپروم تصمیم به خروج کامل از بازار داخلی گاز ترکیه و فروش تمام دارایی های خود گرفته و دلیل آن هم قابل پیش بینی بودن بازار و سیاست تعرفه گذاری گازی در این کشور اعلام شده است.

تصمیم گازپروم برای خروج کامل از بازار گاز ترکیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، روزنامه روسی کامرسانت روز چهارشنبه نوشت: گازپروم فقط در عرصه صادرات گاز از طریق ترکیه به اروپا با این کشور همکاری خواهد کرد.
    در زمان حاضر نیز گازپروم مذاکره برای فروش 60 درصد سهام خود در شرکت پروماک ترکیه مربوط به دو شرکت وارد کننده گاز از روسیه به نام های انرکو و اوراسیا را انجام می دهد.
    علت تصمیم گازپروم برای ترک بازار گاز ترکیه، غیرقابل پیش بینی بودن این بازار و سیاست تعرفه گذاری اعلام شده است.
    رسانه های روسی پیشتر هم از تصمیم گازپروم برای فروش سهام خود در بسفر گاز از بزرگترین شرکت های گازی ترکیه خبر داده و اعلام کرده بودند که شرکت روسی حضور خود را در بازار داخلی این کشور به شدت کاهش می دهد.
    این در حالی است که شرکت گازپروم قرارداد فروش سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز با شرکت بسفر گاز ترکیه تا سال 2030 عقد کرده و شریک عمده این شرکت ترکی محسوب می شود.
    دو شرکت روسی و ترکیه ای پیش از این نیز در مورد بهای گاز صادراتی اختلاف پیدا کرده بودند و به دنبال اصرار بسفر گاز برای اخذ تخفیف 10،5 درصدی از روسیه، گازپروم به دادگاه داوری استکهلم شکایت کرد.
    روزنامه کامرسانت به تازگی در این مورد نوشت: گازپروم تصمیم به خروج از بازار گاز داخلی ترکیه گرفته و آلکساندر مدودیف معاون این شرکت اعلام کرده، فروش سهام 40 درصدی بسفر گاز را در دستور کار قرار داده است.
    گازپروم سال 2009 این سهام را برای افزایش حضور و مشارکت خود در بازار گازی ترکیه خریداری کرده بود و حتی قصد داشت این سهم را به 71 درصد برساند.
    روزنامه روسی نوشت: آنکارا شرایطی را فراهم کرده است تا صادرات گازپروم به شرکت های غیردولتی ترکیه با بهای پایین تر از گاز شرکت دولتی بوتاس ترکیه فروخته شود.
    ترکیه پس از آلمان بزرگترین وارد کننده گاز از روسیه است.
    بر اساس آمارها، ترکیه سالانه حدود 30 میلیارد متر مکعب از مجموع 50 هزار متر مکعب گاز مورد نیاز سالانه خود را از روسیه وارد می کند.
    گازپروم سال 2016 هر هزار مترمکعب گاز را به بهای 260 دلار به ترکیه صادر می کرد، اما شرکت های گاز خصوصی این کشور خواستار تخفیف بیشتر بوده و چند دور مذاکره برای سال 2017 نیز بی نتیجه ماند.
    روزنامه کامرسانت افزود: در شرایطی که روابط روسیه و ترکیه رو به بهبودی گذاشته، گازپروم روسیه علیه شرکت های گاز ترکیه ای به دادگاه استکهلم شکایت کرده است.
    به نوشته این روزنامه، گازپروم اکسپورت زیر مجموعه گازپروم، شکایت نامه خود را علیه شرکت های «آکفل گاز» ،«انرکو انرژی»، «آوراسیا گاز»، «بسفرس گاز» ، «شل»، «باتی هاتی» و «کیبار انرجی» ترکیه تنظیم کرده است.
    گازپروم از خط لوله گاز بالکان سالانه حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز در اختیار این شرکت ها قرار می دهد.
    شرکت گازپروم همچنین سالانه بیش از 17 میلیارد مترمکعب گاز به شرکت دولتی بوتاس گاز ترکیه تحویل می دهد.
    به نوشته روزنامه روسی، گازپروم علیه این شرکت دولتی ترکیه نیز شکایت کرده و دو طرف اختلافات خود را در باره بهای گاز صادراتی در دادگاه مطرح کرده اند.

    برچسب ها