عصر خودرو

تلاش هند برای فعال کردن مجدد مکانیزم پرداخت‎های ACU در معاملات با ایران

عصر بازار- وزارت بازرگانی هند زمینه را برای از سرگیری استفاده از مکانیزم پرداخت اتحادیه تسویه حساب های آسیایی (ACU) در معاملات با ایران به منظور تقویت مبادلات تجاری دو جانبه فراهم کرده است.

تلاش هند برای فعال کردن مجدد مکانیزم پرداخت‎های ACU در معاملات با ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در 23 دسامبر 2010، رزرو بانک هند تسهیل پرداخت های مربوط به خرید نفت از ایران از طریق مکانیزم خود را متوقف ساخت.

    بر اساس مکانیزم ای سی یو، واردات 9 کشور هر دو ماه یکبار تسویه می شود و هر عضو بعد از صفر کردن میزان صادرات خود به اعضای این اتحادیه، بابت میزان واردات انجام شده، پول پرداخت می کند.

    بانک های مرکزی 9 کشور ایران، هند، بنگلادش، مالدیو، میانمار، پاکستان، بوتان، نپال و سریلانکا در این اتحادیه عضویت دارند.

    به گفته یک مقام دولیت، وزارت بازرگانی هند در جریان نشست اوایل ماه جاری با وزارت خدمات مالی و رزرو بانک این کشور، موضوع فعال کردن مجدد این مکانیزم را در معاملات با ایران مطرح کرده است.

    این مقام هندی افزود، وزارتخانه های بازرگانی و خدمات مالی هند تصمیم گرفته اند گروه کاری مشترکی را برای حل تمامی مشکلات بانکی مرتبط تجار تشکیل دهند.

    به دنبال وضع تحریم های هسته ای از سوی دولت آمرکا علیه ایران، مشکلات در پرداخت پول با ایران به وجود آمد و رزرو بانک هند در دسامبر 2010 تصمیم به خروج از مکانیزم ACU گرفت.

    وزارت بازرگانی هند همچنین به دنبال برقراری روابط بانکی با ایران به یورو است. این وزارتخانه مسیر را برای گشایش کانال های بانکی با کشورهایی که روابط بانکی با ایران دارند فراهم کرده است.

    اتحادیه سازمان های صادراتی هند گفته، هرچند مکانیزم ACU یک مکانیزم پرداخت آسان است، اما این روش مشکلاتی نظیر لزوم تایید تک تک تراکنش ها را دارد.

    هند از ایران عمدتا نفت وارد می کند. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 17-2016 به 13 میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال 16-2015 میلادی 9 میلیارد دلار بود.

    برچسب ها