عصر خودرو

بررسی ۱۸ بورس معتبر دنیا نشان داد؛

بورس تهران و کوالالامپور کم ریسک ترین بازارهای دنیا

بورس عربستان سعودی پربازده اما پرریسک

عصر بازار- بررسی ۱۸ بورس معتبر دنیا در یک ماهه اخیر نشان می دهد که ریسک سرمایه گذاری در بورس عربستان در میان ۱۸ بورس دنیا بالاتر است.

بورس تهران و کوالالامپور کم ریسک ترین بازارهای دنیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بررسی شاخص بورس های معتبر دنیا نشان می دهد در یک ماهه اخیر بورس عربستان سعودی با بازدهی 7.3 درصدی پرریسک ترین بازار در میان 18 بورس دنیا بوده است.

    این گزارش حاکی است کم ریسک ترین بورس های دنیا در میان 18 بازار مورد بررسی متعلق به دو بورس تهران و کوالالامپور است.

    در منطقه خورمیانه و در میان 4 بورس تهران، دبی، عربستان سعودی و استانبول از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بورس استانبول با بازدهی 10 درصدی پر بازده ترین بازار بوده است. گفتنی است از 67 روز معاملاتی در این بازار 49 روز مثبت بوده است. اما این بازار نیز پس از بورس عربستان سعودی از بازار های پرریسک خاورمیانه است.

    در منطقه امریکا نیز از بورس های نیویورک و نزدک، بورس نزدک با بازدهی 6 درصدی از ابتدای سال جاری پربازده ترین بازار منطقه آمریکا بوده است. این بازار از 67 روز کاری شاهد 61 روز مثبت بوده است.

    در ادامه بررسی بازار های مهم دنیا، در منطقه اروپا 5 بورس آلمان، پاریس، لندن ،اسپانیا و آمستردام مورد بررسی قرار گرفته اند. از این 5 بازار دو بورس پاریس و اسپانیا جزو بازارهای پر ریسک بودند. بورس آلمان با بازدهی 5.3 درصدی پر بازده ترین بورس اروپایی در سه ماهه اخیر بوده است و بورس لندن با بازدهی صفر درصدی، بی تحرک ترین بازار اروپایی بود.

    به این ترتیب بورس آلمان در 65 روز معاملاتی از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه شاهد 55 روز معاملاتی مثبت بوده است.

    اما در منطقه جنوب شرق آسیا بازارهای نیکی و تاپیکس توکیو، بمبئی، هنگ کنگ، کوالالامپور و شانگهای مورد بررسی قرار گرفتند. در میان این 6 بازار تاپیکس توکیو پر ریسک ترین و کوالالامپور کم ریسک ترین بازارها بودند.

    بورس هنگ کنگ از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه با بازدهی 5.6 درصدی پربازده ترین بازار منطقه جنوب شرق آسیا بود. این بازار در سه ماهه اخیر از 63 روز معاملاتی شاهد 56 روز مثبت بود. بورس بمبئی نیز با بازدهی 5 درصدی از دیگر بازارهای پربازده این منطقه بود. این بازار در سه ماهه اخیر از 66 روز معاملاتی شاهد 55 روز مثب بود.

    در ادامه بررسی 18 بورس معتبر دنیا بورس عربستان سعودی با بازدهی 7.6 درصدی در 30 روز کاری اخیر پر بازده ترین بازار در جمع بازارهای مورد بررسی بود. این بازار با وجود اینکه در زمره بورس های پر ریسک دنیا قرار دارد در جمع بازارهای پر بازده نیز جا خوش کرده است.

    بورس شانگهای نیز با بازدهی 3 درصدی در 30 روز دومین بازار پر بازده در میان 18 بورس مورد بررسی بود. رتبه سوم نیز به بورس بمبی با بازدهی 2.8 درصدی رسید.

    برچسب ها