عصر خودرو

عضو هیات مدیره انجمن فولاد:

صادرات فولاد در مسیر هشت میلیون تنی دنبال می شود

عصر بازار- عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران ضمن تایید افت محسوس صادرات فولاد در ۲ ماهه نخست امسال، گفت : دولت سیاست توسعه صادرات در این بخش را دنبال می کند و در مسیر صدور هشت میلیون تنی گام برمی دارد.

صادرات فولاد در مسیر هشت میلیون تنی دنبال می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، رضا شهرستانی اظهار داشت: تحولات کشور و انتخابات ریاست جمهوری در کنار قیمت های نوسانی در بازار بین المللی از جمله دلایلی است که صادرات فولاد از شتاب لازم برخوردار نبود، اما برای ماه های آینده شرایط مطلوب تری را در این زمینه می توان داشت .

    جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت به تازگی گفت: رشد هشت درصدی صادرات فولاد در دو ماهه نخست امسال و حجم صدور کالای تولیدی در این بخش به رقم بیش از یک میلیون و 300 هزار تن رسید .
    وی مجموع صادرات فولاد خام پارسال را رقم 5.8 میلیون تن ذکر کرد که از این رقم سه میلیون و 950 هزار تن فولاد خام، و بقیه تولیدات مربوط بود .
    شهرستانی یادآور شد: بازار جهانی فولاد قیمت ها وضعیت نوسانی داشت و این امر موجب شد تا صادرکنندگان ایرانی در انتظار وضعیت با ثبات باشند .
    آمارهای منتشر شده در زمینه صادرات فولاد سازان بزرگ کشور نشان می دهد که در اردیبهشت با افت 24 درصدی روبرو شدند، اما عملکرد 2 ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش یک درصدی داشت.
    عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران اضافه کرد: انتظار می رود دولت نیز کماکان صادرات در بخش فولاد را مورد حمایت قرار دهد و چهاردهمین فولاد ساز جهان بتواند در زمینه صادرات جایگاه خوبی کسب کند .
    براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده و از این رقم حداقل 15 میلیون تن برای صادرات در نظر گرفته شده است.

    ** طرح دامپینگ صادرات ایران خوراک تبلیغاتی
    شهرستانی یادآور شد : پارسال موضوع صادرات فولاد ایران به اروپا یک ابزار تبلیغاتی برای طرح ادعای دامپینگ بود، درحالی که واقعیت وضعیت متفاوتی را نشان داد و در این مسیر چندان موفقیتی نداشتند.
    وی افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع حدود 200 میلیون تن فولاد مصرف می کنند و فولاد صادراتی ایران به اروپا کمتر از یک میلیون تن بود، بنابراین سهمی در آن بازار نداشت که بتواند تاثیر گذار باشد .
    شهرستانی خاطرنشان ساخت : چین و هند عوامل اصلی پیاده سازی دامپینگ در اروپا بودند، زیرا میزان تولید آنها این امکان را می دهد که در هر بازاری نفوذ و قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهند.

    ** بازار فولاد داخلی همچنان راکد
    عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: شرایط تقاضای داخلی پس از اجرای طرح مسکن مهر روند کاهشی پیدا کرد و همچنان این وضع تداوم دارد و می توان گفت، بازار داخلی فولاد خیلی بد است .
    وی اضافه کرد: سیاست های هماهنگ از سوی دولت برای رونق بخشیدن به این بخش یک فاکتور مهم است و تولید کنندگان بخش خصوصی انتظار دارند که در این شرایط برنامه های حمایتی از قبیل کاهش میزان مالیات، بیمه و ... به مورد اجرا گذاشته شود .

    ** تحولات بین المللی موثر در سرمایه گذاری
    شهرستانی گفت : امروز هیچ نقطه از جهان نیست که تحولاتش در گوشه دیگری از جهان موثر نباشد، بنابراین شرایط سوریه و قطر یک شوک در بازار جهانی دارد و از سوی دیگر خط و نشان های آمریکا و تصویب تحریم های جدید، می تواند در میل به سرمایه گذاری در ایران را از سوی شرکت های بین المللی تحت تاثیر قرار دهد .
    وی ابراز امیدواری کرد : گسترش رایزنی های بین المللی از سوی جمهوری اسلامی، نقش موثری در مناسبات تجاری تهران با اقصی نقاط جهان داشته باشد و دولت دوازدهم این مهم را به شکل جدی دنبال کند .
    بر اساس این گزارش، ارزش صادرات معدن وصنایع معدنی پارسال به رقم 6.5 میلیارد دلار رسید که از نظر وزن و ارزش نسبت به سال 94 به ترتیب 30 و حدود 14 درصد رشد داشت .

    برچسب ها