عصر خودرو

سرمایه‌گذاران فعلا وارد صنعت فولاد نمی‌شوند

برای تولید ۱۴۴ میلیون تن فولاد مجوز صادر شده است

عصر بازار: مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری از کاهش تمایل به سرمایه‌‌گذاری در صنعت فولاد خبر داد و گفت: در مقطع فعلی مجوز تولید فولاد به ۱۴۴ میلیون تن رسیده در حالی که تولید ۵۵ میلیون تن هم در طرح جامع فولاد دست بالا گرفته شده است.

برای تولید ۱۴۴ میلیون تن فولاد مجوز صادر شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مصطفی موذن‌زاده با بیان اینکه در اغلب کشورها سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کاهش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر پروژه‌های جدیدی در صنعت فولاد مطرح نیست و سرمایه‌گذاری وارد این پروژه‌ها نمی‌شود.

    مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سرعت پروژه‌های فولادی در تمام دنیا افت پیدا کرده، گفت: سیاستگذاران بسیاری از کشورها نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید در پروژه‌های فولادی صرف نظر کرده‌اند و به نوعی فتیله سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد پایین آمده است.

    او افزود: در صنعت فولاد کشور هم دولت باید از سرمایه‌گذاری در واحدهایی که توجیه اقتصادی ندارد صرف نظر کند و در عوض به طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته است، بها بدهد. در واقع واحدهای فولادی که منابع آنها هنوز تامین نشده و مطالعات بازارشان چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای ندارد باید تعطیل شوند.موذن‌زاده با اشاره به افزایش ظرفیت تولید به 55 میلیون تن فولاد گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار نیست بیش از این ظرفیت تولید فولاد داشته باشیم به همین دلیل دیگر لزومی ندارد واحدهای جدید فولادسازی که پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارند راه‌اندازی شوند.

    او با بیان اینکه در مقطع فعلی مجوز تولید 144 میلیون تن فولاد به برخی‌ها داده شده است، گفت: در طرح جامع ظرفیتی که قرار است به آن دست یابیم حدود 55 میلیون تن است و نیازی نیست بیش از آن به تولید برسانیم. در حالی که حتی در طرح جامع فولاد هم ظرفیت دست بالایی برای فولاد در نظر گرفته شده است. مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تولید 55 میلیون تن فولاد افسانه نیست، گفت: امکان اینکه در شرایط بحران جهانی فولاد بتوانیم صادرات گسترده‌ای داشته باشیم و 40 میلیون تن هم مصرف داخلی داشته باشیم، به راحتی نیست زیرا زیربناهای آن فراهم نیست.

    او با بیان اینکه بیش از 55 میلیون تن افزایش ظرفیت تولید فولاد عدد ایده‌آل و رویایی خواهد بود، گفت: وضعیت پروژه‌هایی که نقطه برگشت ندارند با پروژه‌های فولادی دیگر تفاوت دارند زیرا واحدهایی که مشکل جانمایی دارند باید مکان کارخانه تغییر پیدا کند. چرا که 10 تا 20 درصد که پیشرفت فیزیکی بالایی محسوب نمی‌شود و نباید تصور شود که چنین واحدهایی در صنعت فولاد آینده‌دار است. پروژه‌هایی که 50 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند باید به اتمام برسند. موذن‌زاده با بیان اینکه بازار فولاد در سال 2015 و 2016 وضعیت مناسبی نخواهد داشت، گفت: امیدواریم از 2017 وضعیت بهبود پیدا کند و رونق به این بازار برگردد.

    برآوردها و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که واحدهایی که قیمت‌های تمام شده بالایی دارند مجبور می‌شوند خطوط تولید خود را تعطیل کنند اما در سال 2017 تقاضاهایی ایجاد خواهد شد و قیمت‌ محصولات فولادی رشد پیدا خواهد کرد. البته در آن مقطع مسیر قیمت فولاد روند کندی خواهد داشت و دیگر به قیمت‌های قبلی باز نخواهد گشت.
    او در پاسخ به این سوال که آیا پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام نیاز به مواد اولیه دارند، گفت: بیشتر پروژه‌های راهسازی نیمه‌تمام هستند و فقط بخشی از کار انجام شده که همین باعث می‌شود حجمی از تقاضا به مواد اولیه سیمان و فولاد ایجاد شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها