عصر خودرو

بررسی سمت‌وسوی معاملات محصولات پتروشیمی؛

تصویرنگاری بازار پلیمرها

عصر بازار- با تغییر زمان عرضه‌های سنتی محصولات پلیمری از روز سه‌شنبه به روز یکشنبه در بورس کالا، شاهد روزی جذاب برای برخی گرید‌های این گروه کالایی بودیم.

تصویرنگاری بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در روز یکشنبه مواد اولیه پلیمری با تقاضای 73 هزار و 253 تنی در مقابل عرضه 62 هزار و138 تنی روبه‌رو بود که در نهایت 35 هزار و 77 تن از انواع مختلف پلیمرها معامله شده است که این اعداد بیانگر این موضوع است که حجم عرضه‌ها در کل رقم قابل قبولی بوده و معاملات از یک روند نسبتا مطلوبی برخوردار بوده‌اند.

    بررسی رفتاری برخی محصولات پلیمری

    پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی: این گروه کالایی جزو جذاب‌ترین محصولات تالار نقره‌ای روز یکشنبه به‌شمار می‌آیند و با بررسی روند رفتاری آنها شاهدیم تعادل چندانی میان عرضه‌ها و تقاضا وجود نداشته یعنی بازار این محصولات هنوز هم پرالتهاب بوده و به عرضه‌های بیشتری نیازمند است. این گروه کالایی را می‌توان ملتهب‌ترین گروه معاملاتی در روز یکشنبه به‌شمار آورد تا جایی که در برابر هر یک تن عرضه پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR230C شاهد ثبت 50 تن تقاضا بودیم که نشان می‌دهد التهاب در این بازار از حالت مرسوم آن خارج شده و چهره‌ای آتشین به خود گرفته است هرچند که ثبت تقاضایی 50‌برابر عرضه‌ها خود رکوردی مهم و کم سابقه در بورس کالا محسوب شده و یادآور دورانی است که هنوز قیمت‌ها در بورس کالا آزاد نشده بوده و با ارز مبادلاتی مورد معامله قرار می‌گرفت. این ویژگی نشان می‌دهد بازار پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی هنوز با دشواری‌های جدی و مهمی رو‌به‌رو است و نیاز به توجه بدنه نظارتی بورس کالا یا نهادهای مدیریتی این بازار را خاطرنشان می‌سازد.

    پلی‌پروپیلن‌های نساجی: به‌نظر می‌رسد به‌رغم رشد عرضه‌ها در هفته‌های اخیر، دست‌اندازهای معاملاتی پلی‌پروپیلن‌های نساجی هنوز مرتفع نشده و شرایط داد و ستد هنوز از برگشتن به فاز التهاب پیشین خبر می‌دهد. این در حالی است که بازار پلی‌پروپیلن‌های نساجی می‌تواند به وضعیت باثباتی وارد شود زیرا شرایط تولید در صنایع مصرف‌کننده این مواد اولیه روزگار بهتری را از لحاظ حجم تولید و عرضه و بازار مصرف برای محصولات نهایی آن را تجربه می‌کند.

    پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری و نساجی: در روز معاملات این دو گروه با افزایش تقاضا روبه‌رو بوده و به‌نظر می‌رسد این گروه‌های کالایی خود را برای تبدیل شدن به گرید‌های جذاب‌تر آماده می‌کنند و این موضوع هشداری است برای برخی از تصمیم‌گیران این بازارها که به این موضوع توجه داشته تعادلی نگه داشتن این بازارها را در دستور کار خود قرار دهند.

    پلی‌اتیلن سبک فیلم گرید 0075: این محصول که هفته پیش وارد فاز التهاب شده بود، شرایط و روند قبلی را دنبال می‌کند و این موضوع تا جایی پیش رفته که در برابر یک هزار تن عرضه 2 هزار و 910 تن تقاضا وجود دارد. همان‌گونه که ذکر شده و در مقایسه با سایر گریدهای مشابه؛ ملتهب‌ترین بازارها در سیطره قدرتی پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی است و با توجه به تحلیل‌ها و رصد کردن این بازار‌ها متوجه می‌شویم که با کمترین توجه مدیریتی همراه بوده است تا جایی که نه تنها پرالتهاب و جذاب هستند بلکه وضعیت آتشین را تجربه می‌کنند که شاید نیاز به یادآوری مجدد دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در آینده باز هم به بررسی این گروه کالایی خواهیم پرداخت.

    PVC: این گروه کالایی عرضه‌های نسبتا مطلوبی داشته تا جایی که نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری بر بازار این گروه کالایی حاکم است. البته این امر به این معنا نیست که PVC شرایط آرام و با ثباتی دارد، بلکه با توجه به حجم و شرایط عرضه می‌توانیم در مورد آرامش این بازار‌ها صحبت کنیم. هرچند که گرید 525 نقدی پتروشیمی اروند و E6834 سلف همین پتروشیمی با التهاب روبه‌رو شد تا جایی که E6834 به نسبت قیمت‌های پایه 3هزار و 382 تومانی با بیش از 4 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

     

    بررسی بازار پلیمرها از دوربینی دیگر

    با تمام شدن ماه رمضان و حضور در روزهای گرم سال قاعدتا تقاضای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری افزایش می‌یابد؛ بنابراین توجه به این بازار به دقت بیشتری نیاز دارد و این در حالی است که در طرف دیگر همین وضعیت در بازارهای منطقه‌ای همچون عراق نیز وجود دارد و این موضوع به این معناست که تقاضای صادراتی به تقاضای داخلی افزوده خواهد شد. تعمیم این موارد این مهم را یادآور می‌شود که پتانسیل التهاب در این بازارها که پیش‌قراول التهاب جدی آن در بورس کالا دیده می‌شود،‌ وجود دارد. به عبارت ساده‌تر؛ فرارسیدن زمان اوج تقاضای فصلی پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری خود نه تنها در ایران، بلکه در کشوری همچون عراق نیز محقق شده بنابراین جذابیت صادراتی با رشد تقاضای داخلی همراه خواهد شد که نیاز به مدیریت این بازار را بیش از پیش برجسته می‌سازد.نگاهی به سایر گریدها خاطر نشان می‌کند که بازار شرایط نسبتا متعادلی دارد. البته این در حالی است که بخش بزرگی از این عرضه‌ها (حتی پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR340R یا EX3) بیشتر از تقاضا بوده وهم همین ویژگی یعنی برتری عرضه بر تقاضا را تجربه می‌کند. توجه به تمامی این موارد نشان می‌دهد با افزایش تعداد تولید‌کننده‌ها شرایط برای مدیریت گرید و بازار به نسبت سال‌های قبل آماده‌تر است.

    بررسی بازار داخلی: نگاه به بازارهای داخلی نشانگر روند با ثبات همراه با جرقه‌های مثبت در این معاملات است. با توجه به این موضوع که قیمت جهانی محصولات پلیمری به کف قیمتی خود بسیار نزدیک شده و بررسی‌ها حاکی از آن است که شاید این محصولات بیش از این نمی‌تواند افت را تجربه کند، پس مسیری با ثبات را در پیش گرفته و درخصوص برخی محصولات روند افزایشی دارد.

    برچسب ها