عصر خودرو

دلار به یک قدمی محدوده ۳۷۶۰ تومان رسید؛

بازار ارز در نقطه حساس

عصر بازار- در دومین روز هفته، دلار سومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا به آستانه محدوده ۳ هزار و ۷۶۰ تومان برسد. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز با یک تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۵۹ تومان رسید.

بازار ارز در نقطه حساس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در این روز معاملات کاهش یافته بود و افراد کمتری تمایل به خرید و فروش نقدی ارز داشتند. در چنین شرایطی، تاثیر معاملات فردایی در بازار برجسته‌تر و تحرکات این بازیگران موجب افزایش جزئی قیمت شد. البته تعداد زیادی از فعالان ارزی اعتقاد دارند نوسان‌های تک تومانی و جزئی نشانه‌ای از روند بازار را نمایان نمی‌کنند؛ با وجود این، افزایش روز یکشنبه موجب شد که دلار تنها یک گام با محدوده 3 هزار و 760 تومان فاصله داشته باشد.

    به اعتقاد شماری از بازیگران، نقطه 3 هزار و 760 تومان اهمیت زیادی از نظر فنی در بازار دارد و در صورتی که شکسته شود، زمینه را برای حرکت به سوی محدوده‌های بالاتر فراهم خواهد کرد. در این شرایط، نوسانات قیمت دلار در روز جاری به دقت از سوی نوسان‌گیران پیگیری خواهد شد، چرا که این دسته سعی دارند در صورت ایجاد فرصت، قیمت را از محدوده یاد شده عبور دهند. دلار حدود 35روز است که در محدوده بالای 3 هزار و 750 تومان نوسان نکرده است و عبور از نقطه 3 هزار و 760 تومان به احتمال زیاد انتظارات افزایشی را بالاتر خواهد برد. تا بعدازظهر روز سه‌شنبه، در برخی معاملات پشت خطی نقطه 3 هزار و 760 تومان شکسته شده بود، ولی باید دید در حضور بازارساز و فضای طبیعی بازار، شرایط به چه صورتی رقم خواهد خورد. برخلاف رشد قیمت دلار، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی افت را تجربه کرد و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 213 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در دومین روز هفته تقاضای زیادی برای سکه تمام در بازار وجود نداشت ولی خرید سکه‌های کوچک‌تر یک روز مانده به عید فطر بالا رفته بود.

    کاهش دامنه نوسانات

    دلار در اولین روز هفته با 13 تومان رشد از مرز 3 هزار و 750 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 758 تومان رسید. در این روز شدت دامنه نوسانات و هیجان بازار نسبتا بالا بود. به گفته فعالان، با عبور بازار از عوامل محدودکننده تقاضا، مانند احتیاط معامله‌گران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و ماه مبارک رمضان، خریدهای ارزی از ابتدای تابستان افزایش بیشتری یافته بود. با این حال، روز یکشنبه روزی احتیاطی در بازار بود و دامنه نوسانات نسبت به روزهای ابتدای تیرماه کاهش پیدا کرد. در چهارمین روز تیرماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 755 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، بهای این ارز از این نقطه پایین‌تر نرفت و بیشتر سعی کرد به سوی محدوده 3 هزار و 760 تومان حرکت کند. حدود ساعت یک بعدازظهر دلار روی نقطه 3 هزار و 760 تومان قرار گرفت، ولی نتوانست از آن عبور کند.

    در نهایت این ارز روز یکشنبه با قیمت 3هزار و 759 تومان به کار خود پایان داد که تنها یک تومان بالاتر از روز شنبه بود. در این شرایط، برخی معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، نقطه 3 هزار و 760 تومان حساس است و عبور از آن می‌تواند منجر به افزایش دامنه نوسانات شود. به گفته آنها، ممکن است روز چهارشنبه برخی نوسان‌گیران با استفاده از تعطیلی برخی صرافی‌ها سعی کنند نفوذ خود را در بازار افزایش دهند و قیمت را به بالای نقطه یاد شده برسانند. این در حالی است که دسته دیگری نظر متفاوتی دارند و عنوان می‌کنند، در شرایطی که بازار کشورهای همسایه طرف تجاری ایران، تعطیل هستند، توان افزایش قیمت نیز به‌دلیل افت تقاضا پایین می‌آید. به گفته آنها تعطیلات عید فطر به عنوان مثال در امارات طولانی‌تر است و همین موضوع در کاهش وزن تقاضا تاثیر خواهد گذاشت.

    افزایش نیم و ربع‌سکه

    در چهارمین روز تابستان، سکه تمام بهار آزادی روز چندان نوسانی نداشت، ولی سکه‌های کوچک‌تر در معرض افزایش تقاضا با تغییرات قیمت بیشتری مواجه بودند. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 211 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 3 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. در ادامه روز سکه تمام توانست از کف ابتدای روز بلند شود و تا قیمت یک میلیون و 213 هزار تومان رشد کند. با این حال، روند این فلز گرانبها همچنان نسبت به روز ابتدایی هفته کاهشی باقی ماند. البته این قیمت سکه در حجم عمده بود و در معاملات تک‌فروشی، طلافروش‌ها سکه را با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌کردند. همزمان در معاملات سکه‌های کوچک نوسان بیشتر بود. روز یکشنبه، نیم‌سکه با 6 هزار تومان افزایش به قیمت 649 هزار تومان و ربع‌سکه با 2 هزار تومان رشد به بهای 378 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، مردم در آستانه عید فطر تمایل بیشتری به خرید سکه‌های کوچک داشتند و همین موضوع در افزایش قیمت تاثیر داشت. به گفته فعالان، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در شرایطی که بازار رسمی تعطیل بود، خرید و فروش‌ها در معاملات پشت خطی ادامه داشت. با این حال در این معاملات نیز سکه تمام بهار آزادی از نقطه یک میلیون و 214 هزار تومان بالا نرفته بود. یکی از علل نوسانات محدود فلز گرانبهای داخلی در معاملات پشت خطی، نوسان محدود اونس در بازارهای جهانی بود. روز دوشنبه اونس بیشتر تمایل به کاهش قیمت داشت. همزمان سکه نیز همسو با آن حرکت می‌کرد. روز سه‌شنبه طلای جهانی کمی رشد کرد و سکه نیز به‌صورت محدود به این رشد واکنش نشان داد.

    برچسب ها