عصر خودرو

اندیشکده انگلیسی تاکید کرد

عدم کارآمدی تصمیم جدید FATF برای ورود ایران به سیستم مالی جهانی

عصر بازار- پیام‌های دو پهلو در آخرین نشست گروه اقدام مالی (FATF) در اسپانیا نمی‌تواند دسترسی ایران به سیستم بانکی بین‌المللی را ارتقاء دهد.

عدم کارآمدی تصمیم جدید FATF برای ورود ایران به سیستم مالی جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اندیشکده خدمات متحد سلطنتی انگلیس در گزارشی نوشت: در سال‌های اخیر تنظیم کننده استانداردهای جهانی برای اقدامات ضد پولشویی و سیستم‌های مالی تروریسم در راستای مقابله با تهدیدات جهانی افزایش یافته است. پس از اجرای شدن برجام شاید سخت‌ترین چالش FATF شرایط لازم برای امکان تجارت کشورهای دیگر با ایران باشد.

    معاهده برجام قرار ست تا در ازای کنترل تعلیق و نظارت برنامه هسته‌ای ایران منافع اقتصادی را به ایران بازگرداند که شامل بازگشتن ایران به سیستم مالی بین‌المللی است. از سرگیری روابط بانکی که برای سال‌ها به دلیل وجود رژیم تحریم‌های گسترده اجرای آن ممکن نبود برای اقتصاد ایران ضروری است.

    از زمان اجرایی شدن برجام، چالش از سرگیری این روابط با ایران از سوی بانک‌ها به خصوص بانک‌های بزرگ که مبادلات تجاری جهانی را تسهیل می‌کنند در برابر فشارهای سیاسی برای مخالفت با بازگرداندن نظام‌های مالی بین‌المللی و ارائه خدمات مالی به این کشور وجود داشته است.

    یکی دیگر از موانع ورود ایران به سیستم‌های بین‌الملل استانداردهای قدیمی سیستم‌های بانکی ایران است. اما شاید مهم‌ترین مانع پیش‌ روی تهران، قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF همراه با کره شمالی است.

    این در حالی است که سال گذشته گروه اقدام مالی به مدت یک سال اقدامات مقابله جویانه علیه ایران را تعلیق کرده بود. اگر چه نسبت به ناتوانی ایران در مقابله با سیستم مالی تروریسم اعلام نگرانی کرده‌اند.

    در ادامه این گزارش آمده است که گروه اقدام مالی در آخرین نشست خود تصمیم گرفت تا تعلیق اقدامات مقابله‌جویانه علیه ایران را تمدید کند، اگرچه تاکنون اقداماتی که از سوی ایران انجام شده است برای این گروه در جهت خارج شدن از فهرست سیاه کافی نبوده است.

    اقدام اخیر این کارگروه چگونه می‌تواند به افزایش تعامل مالی ایران و نظام مالی بین‌الملل منجر شود. گروه اقدام مالی در اقدامی هوشمندانه، موعد 12 ماهه‌ای را که پیش از این برای دیدن پیشرفت کار از طرف ایرانی تعیین کرده بود، برداشته است.

    ضرب العجلFATF دوازده‌ماهه  از طرفی غیرسازنده بود، زیرا نهادهای مالی بین‌المللی را به انتظاری یک ساله برای دیدن نتیجه کار تشویق می‌کرد و به همین دلیل، شاهد اقدامات موثری از طرف آن‌ها نبودیم، علاوه به این پیام‌های دوگانه‌ای که از بیانیه FATF به گوش می‌رسد، بهبود دسترسی ایران به نظام موثر مالی بین‌المللی را غیرممکن‌تر می‌کند.

    نمی‌توان از هشدارهایی که این کارگروه کماکان در خصوص «لزوم هوشیاری بیش‌تر نهادهای مالی در روابط مالی با ایران» چشم پوشی کرد.

    هم‌چنین با توجه به حمایت ایران از قطر در نزاع میان کشورهای همسایه‌اش بعید است که بیانیه اخیر گروه اقدام مالی میزان نگرانی بانک‌های جهانی برای تعامل با تهران را کاهش دهد.

    برچسب ها