عصر خودرو

با مصرف سالانه ۱۰۷هزار تن؛

ترکیه بزرگترین مصرف‌کننده پسته جهان است

عصر بازار- ترکیه با مصرف میانگین سالانه ۱۰۷ هزار تن پسته بزرگترین مصرف کننده این مغز خوراکی است.

ترکیه بزرگترین مصرف‌کننده پسته جهان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، نوزاد اصلان، مدیر موسسه تحقیقات پسته ترکیه به خبرنگار این خبرگزاری گفت: «ترکیه با مصرف میانگین سالانه 107 هزار تن پسته در سه سال اخیر در صدر کشورهای مصرف کننده این ماده غذایی قرار دارد. پس از ترکیه اتحادیه اروپا با 83 هزار تن مصرف سالانه، چین با 77 هزار تن، آمریکا با 55 هزار تن و سوریه با 52 هزار تن جای دارد.»

    وی ادامه داد: این مقدار به طور نسبی از میزان مصرف در ایران و آمریکا که بیشتر از ترکیه پسته تولید می کنند، بالاتر است. مصرف سالانه پسته در کشور ما به طور میانگین بیشتر از سایر کشورهاست.

    ترکیه در زمینه تولید پسته نیز در میان سه کشور اول جای دارد. بر اساس داده های سال 2016 آمریکا 360 هزار تن، ترکیه 170 هزار تن و ایران 153 هزار تن پسته تولید کرده است. میزان تولید سالانه پسته در این سه کشور با تفاوت هایی به طور سالانه متغیر است و جایگاه آن ها تغییر می کند.

    امسال در ترکیه به طور تخمینی 85 هزار تن پسته تولید خواهد شد و قیمت آن تغییر نخواهد کرد. انتظار نمی رود کاهش در میزان تولید در کشور ما تاثیر بزرگی بر قیمت آن بگذارد. زیرا مازاد پسته تولیدی سال گذشته به میزان 60 هزار تن در انبارها نگهداری می شود.

    قیمت در ترکیه به نسبت بازارهای بین المللی پایین است. سال گذشته بهای پسته خام در بازار بین المللی 10 دلار برای هر کیلوگرم بود و در ترکیه برای هر کیلوگرم پسته 8 دلار بود. در نتیجه افزایش تمایل به تولید پسته طی 7 سال اخیر اراضی تولید پسته 42 درصد و شمار درخت پسته نیز 49 درصد افزایش یافت.

    انجام اقداماتی مانند آبیاری، کود دهی و حفاظت از درختان در محل باعث افزایش میزان تولید خواهد شد. موسسه ما با انجام تحقیقات در زمینه اصلاح نژاد، ساخت باغچه، کود پاشی، آبیاری، هرس، سلامت گیاه و بذر برای افزایش بهره وری تلاش می کند.

    برچسب ها