عصر خودرو

بازار ارز از رکود خارج می شود

عصر بازار- صرافان بازار ارز می‌گویند هر چند در ماه مبارک رمضان بازار ارز با معاملات کم رمقی مواجه بود، اما پیش‌بینی می‌شود این بازار از هفته آینده از رونق مناسبی برخودار باشد.

بازار ارز از رکود خارج می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، با وجودی که همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان بازار ارز از تب و تاب می افتد اما صرافان بازار می گویند حجم معاملات امسال نسبت به سال های قبل از افت بیشتری برخودار بوده است.

    بر همین  اساس حجم معاملات بازار ارز طی ماه گذشته و  همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان با افت شدیدی مواجه شد به نحوی که صرافان بازار در  هفته های اول و دوم این ماه  معاملات اندکی داشتند ضمن اینکه  نوسان قیمت ها هم کم بود.

    در همین حال بازار ارز با آغاز هفته سوم ماه رمضان به طور نسبی از رکود خارج و معاملات به طور نسبی جان تازه ای گرفت و نوسانات بازار نیز اندکی افزایش یافت.

    البته صرافان بازار ارز می گویند بی رمقی بازار  به دلیل عرضه کم ارز توسط بانک مرکزی طی ماه گذشته نبوده و بانک مرکزی ارز را  به میزان کافی از طریق صرافی بانک ها به بازار عرضه کرده است.

    در حالی که نرخ دلار در 6 خرداد ماه و همزمان با آغاز ماه رمضان 3743 تومان، یورو 4238 تومان و پوند نیز 4879 بود این ارقام در پایان این ماه به ترتیب 3757 تومان، 4286 تومان و 4879 تومان بود که نشان از نوسان اندک قیمت ها در این ماه دارد.

    البته ناگفته نماند که دولت یازدهم طی چهار سال فعالیت خود همواره تلاش  کرده که ثبات نسبی را در بازار  ارز حفظ کند و قیمت ها تغییر چندانی نداشته باشد تا صرافان و خریداران با برنامه ریزی بهتری اقدام به خرید وفروش کنند.

    اما با این وجود رکود نسبی حاکم در بازار ارز طی ماه اخیر  صرافان را با کاهش معاملات مواجه کرده بود البته این در حالی بود که بازار ارز طی اردیبهشت ماه نیز به دلیل مسایل مربوط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز نتوانست از رونق چندانی برخور دار باشد.

    شاخص دلار در بازار طی خرداد ماه

    دلار آمریکا در سومین ماه امسال با نوسانات کمی همراه بود به طوری که در این ماه 26 تومان نوسان قیمت داشت و 3727 تومان را به عنوان ارزان ترین  و 3752 تومان را به عنوان بالاترین رقم در این ماه تجربه کرده است البته موضوع قابل توجه در خصوص روند قیمت این نوع ارز این است که دلار در خرداد ماه ارزان تر از اردیبهشت ماه بود.


    ‌ دلار آمریکا در خرداد ماه سال جاری مانند سه ماه قبل از آن همچنان ثبات نسبی و کمترین نوسان را داشت. در این ماه دلار در کانال 3700 تومان قرار گرفت و نسبت به نرخ اردیبهشت ماه با شیب کاهشی قیمت روبرو شد.

      قیمت دلار در میانه‌ ماه به 3730 تومان کاهش یافت و در روزهای بعد 3727 تومان را هم تجربه کرد که پایین ترین نرخ بود. همچنین در دهه پایانی خرداد ماه حرکت دلار تا حدودی سمت و سوی افزایشی پیدا کرد و ابتدا به 3732 و سپس به 3750 تومان رسید و در نهایت در آخرین روز خرداد دلار حرکت خود را با نرخ 3742 تومان به پایان برد.   

    در مجموع بررسی قیمت‌ دلار در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که کمترین نرخ دلار 3727 تومان و بیشترین نرخ آن 3753 تومان بوده است تا در مجموع این ارز طی خرداد ماه 26 تومان نوسان قیمت را پشت سر گذاشته باشد.

    این روند قیمت‌ها در حالی است که نرخ دلار از اسفند  سال گذشته تا کنون در کانال 3700 تومان قرار دارد و در خرداد ماه شیب قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل در جهت پایین تری قرار داشت.

    به طور کلی نرخ دلار شرایط با ثبات و کم نوسانی را برای بازار ارز و همین طور سکه و طلا در سومین ماه سال 1395 رقم زده است.

    حال صرافان بازار ارز پیش بینی می کنند با آغاز هفته آینده و کاهش مسایل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و همچنین ماه مبارک رمضان، رونق دوباره به بازار ارز بازگردد و این بازار تا پایان سال جاری با همین روند ادامه یابد.

    برچسب ها