عصر خودرو

راه‌های پایدار ماندن رشد اقتصادی چیست؟

عصر بازار- بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در افزایش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ ارزش افزوده فعالیت های «نفت»، «صنعت»، «بازرگانی، رستوران و هتلداری» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» نقش عمده ای در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی ایفا کرده اند.

راه‌های پایدار ماندن رشد اقتصادی چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق تهران، براساس گزارش بانک مرکزی، اقتصاد ایران در سال 95، 12.5 درصد رشد داشته است. البته که گفته می شود بیشتر آن مربوط به نفت است؛ اما اقتصاد خودش را از منفی 6.8 درصد به این میزان رسانده است و حتی با وجود نفت می توان به آن اتکا کرد. با این حال، مساله مهم در حال حاضر، پایدار بودن این رشد است.

    رضی حاجی آقامیری، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره پایدار بودن رشد اقتصادی در کشور بیان کرد: اگر قرار است پایداری رشد اقتصادی ادامه داشته باشد، باید تولید به همین منوال ادامه پیدا کند. به هرحال باید دقت کرد که رشد اقتصادی ناشی از فروش نفت به انتها رسیده است. چرا که نه می توان نفت بیشتری تولید و صادر کرد و نه بازار چنین توانایی دارد. از طرفی هم قیمت نفت روند رو به رشدی را نشان نمی دهد.

    به گفته حاجی آقامیری، فروش نفت، تابع مسایل اوپک و تقاضای جهانی است. او ادامه داد: مقدار زیادی از رشد، ناشی از افزایش ظرفیت ایران در فروش نفت بوده است. به هرحال قبل از برجام کشور مشکلاتی برسر راه فروش نفت داشت که بعد از برجام این مسایل حل شده است. اگر قرار باشد، باز هم از طریق نفت رشدی حاصل شود، به بازار و قیمت نفت مربوط می شود.

    رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران اضافه کرد: از حالا به بعد برای رشد اقتصادی باید روی صادرات غیرنفتی تکیه کرد. برای این موضوع هم باید برنامه ریزی هایی انجام شود. از طرفی رشد اقتصادی و افزایش تولید در بعضی بخش ها از جمله کشاورزی به عوامل طبیعی مرتبط است. به این ترتیب اگر عوامل طبیعی و میزان بارش باز هم با ما یار باشد، می توان امیدوار بود که میزان رشدی که در این بخش حاصل شده، ادامه پیدا کند.

    براساس صحبت های این فعال اقتصادی، مهمترین مساله، بیان جزییات رشد در آمار و ارقام است. او ادامه داد: اگر آمار و اطلاعات به حالت جزیی بیان شود، می توان روی تک تک آنها برنامه ریزی انجام داد و آینده نگری کرد. حاجی آقامیری همچنین تاکید کرد: کلی گویی مشکل اقتصاد کشور است. اگر از کلی گویی دست بکشیم، می توان با مسایل علمی برخورد کرد و برای آنها هم راه حل علمی پیدا کرد.

    به هرحال براساس گزارش بانک مرکزی، بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در افزایش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که در سال 1395 ارزش افزوده فعالیت های «نفت»، «صنعت»، «بازرگانی، رستوران و هتلداری» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» به ترتیب با سهمی معادل 9.8، 0.8، 0.7 و 0.7 واحد درصد از رشد اقتصادی، نقش عمده ای در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی ایفا کرده اند. در مقابل ارزش افزوده فعالیت  «ساختمان» با سهمی معادل 0.8- واحد درصد از رشد 12.5 درصدی، نقش کاهنده‌ای در تولید ناخالص داخلی طی دوره زمانی مورد نظر داشته است.

    همچنین هم آخرین آمار و اطلاعات دریافتی از وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که برآورد مقادیر تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در سال 1395 نسبت به سال قبل به ترتیب از رشد‌ی معادل8.2 ، 6.1 و 4.6 درصد برخوردار بوده است. بر این اساس در سال 1395 و بر اساس محاسبات فصلی، رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی (به قیمت‌های ثابت 1390)، نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.2 درصد افزایش یافته است.

    بر اساس محاسبات اولیه، ارزش افزوده گروه نفت در سال 1395 به قیمت های ثابت سال 1390 به میزان 1524.5 هزار میلیارد ریال برآورد شد که گویای رشد 61.6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.  ارزش افزوده بخش صنعت در سال 1395 (به قیمتهای ثابت سال 1390) با 6.9 درصد رشد به رقم 781 هزار میلیارد ریال رسید. رشد این بخش در سال 94، منفی 4.6 درصد بوده است.

    در بخش «ساختمان»، ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی ساختمان مناطق شهری در سال 1395 به قیمت‌‌های جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 14.1 درصد کاهش یافته است. با اعمال شاخص‌های قیمتی متناظر و تعدیل ارزش افزوده ساختمان های خصوصی به قیمت های جاری و همچنین با احتساب ارزش افزوده ساختمان‌های دولتی، نرخ رشد بخش "ساختمان" در سال 1395 (به قیمت های ثابت سال 1390) در حدود 13.1- درصد برآورد می‌شود.

    در حوزه تجارت خارجی و بر اساس برآوردهای اولیه، صادرات و واردات کالاها و خدمات طی سال 1395 (به قیمت های ثابت سال 1390) و نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب از نرخ رشد 41.3 و 6.1 درصدی برخوردار بوده‌اند.

    برچسب ها